מארק בניוף: "הקפיטליזם שאנחנו מכירים מת, הגיע הזמן לקפיטליזם הוגן יותר"

במאמר שפרסם ב"ניו יורק טיימס" כתב המיליארדר ומנכ"ל ומייסד סיילספורס כי "הקפיטליזם של העשורים האחרונים, עם האובססיה שלו למיקסום רווחים עבור בעלי המניות, הוביל לאי-שוויון מזעזע" • עוד הציע להטיל מסים על העשירים ביותר

מארק בניוף, מייסד ומנכ"ל סיילספורס / צילום: רויטרס
מארק בניוף, מייסד ומנכ"ל סיילספורס / צילום: רויטרס

מייסד ומנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, קרא להחיל "קפטיליזם חדש" שיכיל בין היתר הטלת מסים על מיליארדרים כמוהו. זאת במסגרת מאמר דעה שפרסם אמש ב"ניו יורק טיימס". בנוסף, בניוף אמר שעסקים צריכים להתמקד בהשפעה שלהם על החברה, ולא רק ברווחים. הונו של בניוף מוערך בכ-6.5 מיליארד דולר.

"אני מודה שהקפיטליזם היה טוב אליי", כתב בניוף בפתיחת המאמר. "בעשרים השנים האחרונות, החברה שייסדתי, סיילספורס, רשמה רווחים של מיליארדים והפכה אותי לאיש עשיר מאוד. אבל הקפיטליזם כפי שאנחנו מכירים אותו, מת".

בניוף הדגיש את הסכנות והחסרונות בשיטה הכלכלית הנוכחית, ואמר כי "הקפיטליזם של העשורים האחרונים, עם האובססיה שלו למיקסום רווחים עבור בעלי המניות, הוביל לאי-שוויון מזעזע. ל-26 האנשים העשירים ביותר בעולם יש היום הון זהה לשל 3.8 מיליארד האנשים העניים ביותר, ופליטות הפחמן מובילות את כדור הארץ לשינוי אקלים קטסטרופלי.

"אני אומר לחבריי המיליארדרים והמנהיגים העסקיים שאנחנו כבר לא יכולים להתנער מהאחריות למה שאנשים עושים עם המוצרים שלנו. הרווחים חשובים, אבל גם החברה", כתב בניוף. "הגיע הזמן לקפיטליזם חדש - יותר הוגן, שוויוני ובר-קיימא, שפועל עבור כולם. קפיטליזם בו עסקים, כולל חברות הייטק, לא רק לוקחים מהחברה אלא באמת נותנים בחזרה".

בניוף טען כי לחברות יש מחויבות גם לבעלי העניין (stakeholders) שכוללים את העובדים, הלקוחות, הקהילות בהן הם פועלים והסביבה, ולא רק כלפי בעלי המניות. הוא התייחס לפורום "Business Roundtable" שכולל 200 מנהלים בכירים מהסקטור העסקי, שהתחייבו לאחרונה לגישה לפיה תאגידים מחויבים גם לבעלי העניין. לדבריו, הצעד הרצוי הבא הוא צעדים ממשלתיים ברוח זו, למשל דרישה מחברות ציבוריות להראות כיצד הן פועלות למען בעלי העניין שלהן.

לדבריו של בניוף, על חברות הייטק לתמוך בחקיקה פדרלית בתחום הפרטיות מאחר ש"הגנה על פרטיות ושמירה על אמון טובים לעסקים". לגבי משבר האקלים כתב כי בזמן שממשלות, ובהן ממשלת ארה"ב, לא פועלות בנחישות הדרושה למניעתו, חברות פרטיות יכולות להחיל צעדים שונים כדי למנוע מהטמפרטורה העולמית לעלות ב-1.5 מעלות צלזיוס.

הוא הדגיש כי עסקים שיפעלו למען תועלת חברתית לא יפסידו מכך מבחינה עסקית, מאחר ש"מחקרים מראים שחברות שאימצו משימה רחבה יותר ושילבו אותה בתרבות התאגידית שלהם, מראות ביצועים טובים יותר משל המתחרים, צומחות מהר יותר ורושמות רווחים גבוהים יותר".

למרות הצעדים הוולונטריים האפשריים מצד עסקים, בניוף טען כי הם אינם מספיקים כדי להתמודד עם האתגרים החברתיים הרבים, ומסיבה זו הציע להטיל מסים על העשירים ביותר. הוא כתב כי "מסים גבוהים יותר על אנשים בעלי הכנסה גבוהה כמוני תסייע ליצירת טריליוני הדולרים להם אנו זקוקים נואשות כדי לשפר את החינוך ואת מערכת הבריאות ולהילחם בשינויי האקלים".