לאחר כישלון ההנפקה והנפילה במניה: אקסלנז שבשליטת ארקין שמה את עצמה על המדף

השווי לו שואפים בעלי חברת האבחון הרפואי עומד על כ-60 מיליון דולר - פי 3 ממחיר השוק • מורי ארקין מחזיק כ-75% ממניות אקסלנז, שצנחו ב-75% שנה האחרונה

חברת האבחון הרפואי אקסלנז  ביוסיינס, שבשליטת מורי ארקין, הודיעה היום כי שכרה בנק השקעות כדי לנהל תהליך למכירתה, ובמקביל הפחיתה את תחזית המכירות השנתית שלה. המהלך למכירת החברה מגיע לאחר שאקסלנז דחתה בשלהי 2018 הנפקה מתוכננת בנאסד"ק.

ההנפקה לא יצאה לפועל עקב אי עמידה בתחזיות ההכנסות במוצר המוביל של החברה וכישלון בניסוי במוצר "חלום" לאבחון דלקת הנובעת מכבד שומני. מניית אקסלנז נפלה 75% בשנה האחרונה לשווי חברה של כ-20 מיליון דולר בלבד. היום צנחה מניית אקסלנז ב-5% נוספים, לאחר שהחברה דיווחה כי בעקבות מגעים ראשוניים עם מספר רוכשים פוטנציאליים, הוחלט להתקשר בהסכם עם בנק השקעות שירכז את התהליך ויסייע לדירקטוריון בבחינת חלופות שונות.

על פי ההערכות, חברות מסוגה של אקסלנז יכולות להשיג במכירתה מכפילים של פי 4 לערך על מחזור ההכנסות השנתי, במידה והן מאוזנות או רווחיות. למרות שאקסלנז עדיין הפסדית, בעלי המניות שלה בראשות ארקין, המחזיק ב-75% מהמניות, שואפים למכור אותה בכ-60 מיליון דולר - יותר מפי 3 משווי השוק הנוכחי שלה. ארקין נושא את אקסלנז על גבו מ-2010 ובסך הכל השקיע כ-40 מיליון דולר בחברה. מגדל מחזיקה כ-5% מהמניות.

במקביל פרסמה היום אקסלנז עדכון לתחזיות שלה, והיא מצפה לקצב גידול איטי יותר במכירותיה בהשוואה לתחזית הקודמת שפרסמה. הסיבה לכך היא "מידע שהתקבל בדבר נתוני מכירה מלקוח מהותי". להערכת החברה, המכירות ב-2019 יסתכמו ב-14-15 מיליון דולר, לעומת סכום שלא יפחת מ-16.25 מיליון דולר בתחזית הקודמת. זו לא הפעם הראשונה שבחברה מפחיתים את התחזית לשנה זו: ב-2018 פרסמה החברה תחזית שכללה צפי להכנסות של 25 מיליון דולר ב-2019. במהלך השנה צומצמה התחזית, וכעת היא שוב יורדת.

לפי התחזית הנוכחית, שנת 2019 תסתיים עם צמיחה של 6.5%-14% לעומת 2018. לפי נתוני החברה, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019 ההכנסות הסתכמו ב-10.27 מיליון דולר, עלייה של 4.7% לעומת התקופה המקבילה ב-2018. בחברה מציינים שלמרות עדכון התחזית, הצפי הוא המשך ייצור תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת, וצמיחה בשיעור דו-ספרתי במכירות בשנים הקרובות.

השאיפות שלא התגשמו בבדיקת הנשיפה

אקסלנז פיתחה ומשווקת את המוצר שפיתחה, בדיקת נשיפה לאיתור חיידק ה. פילורי במערכת העיכול, המחליפה בדיקת דם שהיא פחות נוחה ופחות מדויקת. רוב הכנסות החברה ממוצר זה מגיעות מלקוח עיקרי, חברת לאבקורפ, אחת המעבדות המובילות בארה"ב.

מלבד המוצר לאבחון ה. פילורי, שנכנס לשוק צומח אך תחרותי ולא ענק, אקסלנז קיוותה כי בדיקת הנשיפה שלה תהיה פלטפורמה לאבחון מחלות רבות בדרכי העיכול. אולם, כאמור, כישלון הניסוי אשתקד במוצר הכבד השומני (בדיקת נשיפה שנועדה להחליף ביופסיה של הכבד בבדיקה לא פולשנית) הוביל לאכזבה בשוק, ירידת מחיר המניה וביטול ההנפקה המתוכננת בנאסד"ק.

רפי ורנר, מנכ"ל החברה, מסר כי "לאחרונה קיבלנו מספר פניות מצד רוכשים פוטנציאליים אשר הביעו עניין בחברה. לאור אמונו של הדירקטוריון כי שווי החברה כפי שבא לידי ביטוי בשוק ההון אינו מבטא את כל הפוטנציאל העסקי של החברה ובעקבות אותן פניות, הדירקטוריון אישר להנהלת החברה להתקשר בהסכם עם בנק השקעות מוביל על מנת לנהל תהליך מקצועי ומסודר לבחינת ההזדמנויות האסטרטגיות העומדות בפני החברה ולסייע לדירקטוריון בבחינת החלופות השונות. אנו ממשיכים להאמין בפוטנציאל העסקי של החברה וביכולתה להמשיך ולהתפתח. דירקטוריון החברה מאמין כי ביצוע עסקה אסטרטגית עשוי לסייע בהצפת הערך החבוי וביצירת ערך לכל בעלי המניות".