כך מאיים ערוץ טלוויזיה פיראטי ואלמוני על הכסף הגדול של קטאר

ערוץ טלוויזיה לא חוקי שפועל מסעודיה ומעביר לכל העולם שידורי ספורט מקטאר, מסעיר את האמירות וגורם לה להרהר אם להמשיך לשלם מיליארדי דולרים בשנה עבור שידורי התחרויות • החשש: הקטארים ינטשו את שידורי הספורט וענפים שלמים יתמוטטו

גמר גביע העולם בכדורגל.  beoutQ הערוץ הפיראטי beoutQ / צילום:HANDOUT  רויטרס
גמר גביע העולם בכדורגל. beoutQ הערוץ הפיראטי beoutQ / צילום:HANDOUT רויטרס

זה כמה שנים שבתעשיית הספורט מזהירים כי הצמיחה המואצת בשוק שידורי הספורט היא בועה שיום אחד תתפוצץ ברעש גדול. גופי השידור נלחמים ביניהם על אירועי הספורט האטרקטיביים - הליגה האנגלית בכדורגל, ליגת האלופות, ה-NBA, המשחקים האולימפיים והמונדיאל ועוד - וכך מחיר השידורים מזנק לעתים לרמות לא סבירות.

למחיר זכויות השידור יש אפקט נוסף - הוא תופס נפח שהולך וגדל בהכנסות של גופי הספורט. בחלק מהליגות נתח ההכנסות משידורים עומד על יותר מ-40% מההכנסה הכוללת, ולפי דוח של אופ"א בפריימרליג הגיע נתח ההכנסות משידורים ל-54%. הסכום ששילמו בעונה שעברה זכייני השידור השונים לליגה האנגלית הסתכם ב-10.2 מיליון ליש"ט לכל משחק - נתון המשקף 113 אלף ליש"ט לכל דקת (!) משחק. בעת הקמת הפרמיירליג ב-1992 שולם עבור עונת שידורים שלמה הסכום שמשולם היום עבור מחזור אחד של משחקים.

למה העניין הזה עולה עכשיו? כי סיפור שהתחיל לפני כשנתיים כגניבה קטנה של זכויות שידור על רקע פוליטי התנפח לממדים שמאיימים לפוצץ את הבועה.

נקודת המפנה: החרם הערבי על קטאר

בסיפור מעורבות שתי מדינות שנמצאות בסכסוך גדול - קטאר וערב הסעודית. בשנים האחרונות הלך הספורט, בעיקר האירופי, לכיוון של הכסף הקטארי. זה החל עם רכישת פריז סן ז'רמן והמשיך ביתר שאת ב-2010 עם זכייתה של קטאר באירוח המונדיאל ב-2022.

כחלק מהמגמה להיות מעורבת יותר ויותר בספורט העולמי, הפעילה ממשלת קטאר באמצעות זרוע שידורי הספורט שלה beIN (ששייכת לתאגיד הקטארי אל-ג'זירה) רכישה מאסיבית של זכויות שידור מכל הבא ליד. זה התחיל בהתמקדות בצרפת, המשיך בכל אירופה ומשם עד לאסיה ולאוסטרליה. כך הפכו הקטארים לגורם ריכוזי ומשמעותי שאי אפשר בלעדיו.

רשתות שידור גדולות באירופה ובעולם לא הצליחו להתמודד במכרזי זכויות מול ההצעות שהניחה beIN, שהיום מחזיקה על פי הערכות בפורטפוליו של כ-15 מיליארד דולר של זכויות ספורט.

כלומר, 15 מיליארד דולר של "הסכמים חיים" שאמורים להיות משולמים לליגות, לאופ"א, לפיפ"א, לטורנירי טניס, למרוצי פורמולה, לכדורסל, לרוגבי, לכדוריד, לאופניים ועוד. אין כמעט ענף בעולם שלא מחזיק בהסכם כלשהו עם הערוץ הקטארי.

בנקודה הזו נכנסה הפוליטיקה לתמונה. בעקבות החרם הערבי של 2017 על קטאר מצדן של ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים, החל לפעול בסביבת המפרץ ערוץ ספורט פיראטי חדש בשם beoutQ. הערוץ נועד לתת מענה למיליונים רבים בעולם הערבי שנהגו לצפות בשידורי הספורט של הערוץ הקטארי.

beoutQ פעל תחילה באופן פיראטי פשוט: הוא לקח את שידורי הספורט שעליהם שילם beIN מיליארדי דולרים, הניח את הלוגו בפינת המסך על הלוגו של הערוץ הקטארי, ושידר אותם ברחבי העולם הערבי באמצעות לוויין. לפי דיווחים, גם את שידורי המונדיאל של תאגיד השידור הישראלי "כאן" בערבית הצליח הערוץ הפירטי ליירט ולשדר אותם לציבור, בלי לשלם עבור הזכויות כמובן.

מכאן זה התפשט לכל העולם - בספרד, באנגליה, באיטליה ובכל מקום בעולם אפשר באמצעות רכישת קופסה קטנה לקלוט את שידורי הערוץ שמשדר הכול ובאיכות טובה, כמו שידור לווייני רגיל - ממשחקי מונדיאל, דרך ליגת אלופות ועד ל-NBA. הכול.

נשק יום הדין של הקטארים

מי עומד מאחורי הערוץ? לאחרונה הוגש דוח בדיקה מקיף בן 158 עמודים שערכה חברה אמריקאית בשם MarkMonitor שמתמחה בהפרות של זכויות שידור. הדוח מומן על ידי פיפ"א וליגות כדורגל שונות באירופה, והשורה התחתונה שלו ברורה: הערוץ הפיראטי beoutQ פועל מערב הסעודית.

הטענה היא כי בחסות הסכסוך הפוליטי מול קטאר, הערוץ הפיראטי מקבל גיבוי מלא והגנה מהשלטונות המקומיים. בערב הסעודית הביעו תמיכה פומבית בערוץ ובחשיבותו לכל העולם הערבי, ש"נפל שבוי בידיים של beIN הקטארי", אבל טענו כי ככל הידוע להם הוא פועל בכלל מקולומביה ומקובה. לפי "הגרדיאן", בפיפ"א ניסו בשנתיים האחרונות להתקשר עם מספר פירמות עורכי דין גדולות בערב הסעודית בניסיון לפעול נגד הערוץ הפיראטי, אבל אף אחת מהן לא הסכימה לקבל את התיק.

גם האיומים של פיפ"א כי תפעל להרחקתה של נבחרת ערב הסעודית מהמונדיאל לא עזרו והערוץ ממשיך לשדר, כשאת הכסף עבור הזכויות ממשיך לשלם beIN הקטארי. "הדוח מראה באופן שאינו משאיר מקום לספק כי הערוץ הפיראטי beoutQ משדר תוך שהוא משתמש בתשתית לוויין ששייכת ומופעלת על ידי Arabsat", נכתב בהצהרה של ראשי הערוץ הקטארי. מכאן גם נעשה ההקשר הברור: Arabsat הוא לוויין תקשורת המשדר לעולם הערבי ומרכז הפעילות שלו והמשרדים נמצאים בבירת ערב הסעודית ריאד.

בימים האחרונים שלפו ראשי הערוץ הקטארי beIN את נשק יום הדין שלהם: הם הודיעו באופן רשמי, כי אם הטיפול בערוץ הפיראטי לא ייפתר באופן מיידי הם יפסיקו לגשת למכרזי זכויות שידור בפרמיירליג ובליגות אחרות בעולם.

ללא הכסף מהערוץ הקטארי יחזרו מחירי הזכויות שנים רבות אחורה, והליגות שנשענות על כסף מזכויות שידור ייאלצו להסתדר עם הרבה פחות, השחקנים יידרשו להפחתות שכר וכו'.

"זהו ללא ספק אחד מהמקרים הכי גדולים ומזיקים בתולדות ההיסטוריה התאגידית", צוטט ב"טלגראף" מנכ"ל beIN יוסף אל-אוביידלי. בין היתר, טען מנכ"ל החברה הקטארית כי זה שנתיים ש-beoutQ גונבים כל משחק ספורט שמשודר בעולם, וכי באנגליה לבדה כ-50% מהציבור משתמש בצפייה פיראטית, "וחלק מהאנשים שצופים אפילו לא מודעים לזה".

מה יקרה אם beIN שעליה נשענת התעשייה כולה תתחיל לסגת מרכישת זכויות שידור? המנכ"ל הקטארי הבהיר את הנזק שעלול להיגרם. הוא נתן כדוגמה את קבוצות הפרמיירליג ווטפורד ובורנמות' שנשענות על 88%-90% מההכנסות שלהן על זכויות שידור. "אני מכיר ליגות שמשקיעות יותר כסף בחגיגות כריסמס מאשר בניסיון להגן על הפיראטיות בשוק שידורי הספורט", הוא אמר וציין כי "הבועה עומדת להתפוצץ".
ההישענות של קבוצות על זכויות שידור לא מסתכמת כאמור רק אצל קבוצות קטנות - יובנטוס האיטלקית מכניסה 50% מהכסף שלה מזכויות שידור, טוטנהאם 49%, ליברפול 48%. בליגה האיטלקית שיעור ההכנסה מזכויות שידור עומד על 49% מסך ההכנסות, בספרד 43%, בטורקיה 40% ובצרפת 38%.