אופניים אאוט, קורקינטים אין: הכללים החדשים של רכבת ישראל

החל מה-1 בדצמבר תוגבל העלאת אופניים שאינם מתקפלים לרכבות בשעות השיא בבוקר ואחה"צ • המגבלה לא תחול על אופניים מתקפלים שארוזים בתיק נשיאה ייעודי ועל קורקינטים

אופניים ברכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל
אופניים ברכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

רכבת ישראל ומשרד התחבורה הודיעו על הגבלת העלאת אופניים לרכבות בשעות העומס. זאת, על רקע הגידול במספר הנוסעים ברכבות בעשור האחרון, ובכלל זה עלייה במספר זוגות האופניים שמועלים לרכבות בשעות השיא ופוגעים ביתר הנוסעים.

על פי ההנחיות החדשות, החל מה-1 בדצמבר תוגבל העלאת אופניים שאינם מתקפלים לרכבות בימי חול בשעות העומס. ההגבלה תחול בין השעות 6:00-9:00 ובין השעות 15:00-19:00. ביתר השעות ובסופי השבוע תתאפשר העלאת כל סוגי האופניים. עם זאת, אופניים מתקפלים יורשו להיכנס לרכבת בכל שעות היממה בתנאי שהם ארוזים בתיק נשיאה ייעודי. גם קורקינטים מתקפלים ניתן יהיה להמשיך ולהעלות לרכבת בכל שעות היממה.

ברכבת תולים את ההגבלה החדשה בין היתר בעובדה שרוכבי האופניים תופסים את מקומם של נוסעים בעלי מוגבלויות בקרון המיועד להם. "במקרים רבים נקשרים האופניים למעקות הבטיחות ולמעברים, באופן שחוסם נוסעים עם מוגבלויות שונות. בנוסף קיימים רוכבים שאינם נשמעים להנחיות הבטיחות, קושרים את אופניהם בכניסות לקרונות הרגילים, תוך חסימת דלתות הקרון באופן שפוגע בכלל משתמשי הרכבת ומסכן אוכלוסיות נעזרות כגון אזרחים ותיקים, עגלות תינוקות וכו'. בשל כך נגרמת פגיעה בשירות, עיכובים ואיחורי רכבות", נכתב בהודעה המשותפת לרכבת ולמשרד התחבורה.

עוד אומרים ברכבת כי הם מכירים בחשיבותם של האופניים כמוצר תחבורה משלים, אך המהלך נעשה כחלק מאיזון בין צורכי כל משתמשי הרכבת. הם מבטיחים להרחיב את פריסת מתקני החניה הייעודיים לאופניים סביב התחנות כבר בימים אלה. ברכבת מוסיפים כי החלו בהתקשרות עם ספק של מתקני חנייה רובוטיים מתקדמים שיוצבו תחילה במספר תחנות מרכזיות, ואשר יאפשרו אכסונם של מאות זוגות אופניים בכל מתקן. אולם פתרון זה נותן מענה אך ורק עד לתחנת המוצא, ולא עד היעד הסופי של הנוסע.

כדי לתת מענה לבעיה זו, ברכבת אומרים כי הם פועלים לקידום שיתופי פעולה עם חברות אופניים וקורקינטים שיתופיים "על מנת לספק שירותי השכרה לשימוש נוסעי הרכבת מתוך מתחמי התחנות".