צוקרברג אכזב את המחוקקים: "לא למדנו משהו חדש"

אתמול מנכ"ל פייסבוק זומן לקונגרס בפעם השנייה כדי לדון בהשלכות של ליברה - המטבע הדיגיטלי של שהרשת החברתית מתכוונת להשיק • מדיון בנושא פרטיקולרי בודד, ניצלו חברי ועדת השירותים הפיננסיים בקונגרס את ההזדמנות להתנגח באיש שעד לפני כמה שנים נחשב לדמות שחיברה וקישרה בין אנשים, וכיום אחראית לפילוג ושיסוע • פרשנות

חברת הקונגרס מקסין ווטרס ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברק / צילום: רויטרס
חברת הקונגרס מקסין ווטרס ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברק / צילום: רויטרס

בתחילת החודש פורסמו הדלפות משיחות סגורות שערך מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג עם עובדיו. בין הצהרות לוחמניות כלפי אליזבת' וורן, להתפארות ביכולותיה של פייסבוק  לעומת המתחרה טוויטר, התייחס צוקרברג באותן שיחות גם לשימועים ציבוריים. "אין ממש היגיון בזה שאגיע לשימוע בכל מדינה שרוצה שאתייצב", אמר צוקרברג לעובדיו, ואף הוסיף כי שימועים אלו "נוטים להיות מעט דרמטיים יותר" לטעמו, לעומת פגישות סגורות עם רגולטורים ש"לא משוחקות עבור המצלמות".

אבל ארה"ב היא לא סתם מדינה, וכשארה"ב מזמנת - צוקרברג מתייצב. אתמול הוא הגיע כעד היחיד לשימוע שארך מעל שש שעות, מול ועדת השירותים הפיננסיים בקונגרס. על הנייר, השימוע אמור היה להתמקד בתוכניות פייסבוק בתחום הקריפטו ובמטבע ליברה שהחברה מפתחת, אך בפועל נגע בתחומים רבים, כמו טכנולוגיית דיפ-פייק, משבר קיימברידג' אנליטיקה, בדיקת עובדות בפלטפורמה ועוד, כשהמחוקקים ניצלו, כמו בעבר, את נוכחותו הנדירה של צוקרברג בוושינגטון, מול מצלמות, ותחת שבועה, כדי לגעת בשלל סוגיות.

חלק מהזמן, אפשר היה ממש אפשר להבין את הרצון שלו להימנע מאירועים כאלו, כשהתמודד עם התקפות לא פשוטות מצד המחוקקים. יו"ר הוועדה מקסין ווטרס פתחה את השימוע בטון נוקשה כשאמרה לצוקרברג כי "אולי אתה מאמין שאתה מעל החוק, ונראה שאתה מוכן לדרוך על כל אחד, כולל המתחרים שלך, המשתמשים שלך, נשים ומיעוטים, כדי להשיג מה שאתה רוצה". חברת הקונגרס הדמוקרטית ג'ויס ביטי כינתה את עדותו של צוקרברג "דוחה ומזעזעת", כשלא ידע את שמה של החברה עמה פייסבוק עובדת בנושא זכויות אדם, ואת אחוז האפרו-אמריקאים שמשתמשים בפלטפורמה, וחבר הקונגרס בראד שרמן הטיח בצוקרברג כי בכוונתו לעזור לעבריינים, ולא לעניים, בעזרת מטבע הקריפטו, בניגוד להצהרותיו. צוקרברג אמנם הצליח לשמור על נינוחות ולענות באופן בטוח בחלק מהשימוע, אך כשהופנו כלפיו התקפות כאלו הוא נראה היה מטולטל לעתים, ואף פגוע באופן אישי.

אבל יותר מלתקוף את צוקרברג, חברי הקונגרס בעיקר רצו תשובות. רבים מהם הגיעו מוכנים לשימוע ועם ידיעה של החומר, בניגוד למקרים בעבר, ורצו התייחסות לשורה של חששות משמעותיים שעולים מרצונה של פייסבוק להיכנס לתחום הפיננסי. בעיקר עניינו אותם ההשפעות על היציבות הפיננסית ופגיעה אפשרית בעוצמת הדולר. עוד ספקות בנוגע לפרויקט נגעו לכך שבשבועות האחרונים רבע מהחברות באיגוד ליברה, הקבוצה שאמורה לנהל אותו, עזבו אותו, ועלה גם חשש מניצול של ההצפנה והאנונימיות של מטבעות קריפטו למשתמשים לשם פעילות פלילית.

אותן חששות רק מתגברות בשל העובדה שחברה כמו פייסבוק היא זו שמובילה את הפרויקט הרגיש, חברה שהמחוקקים זוכרים לה היטב את שורת השערוריות שלה, שלא אירעו בעבר הרחוק כל כך. חוסר היכולת לזהות בזמן את נסיונות ההתערבות הזרה בבחירות לנשיאות 2016, למנוע את דליפת הפרטים על מיליוני משתמשיה לחברת הייעוץ הפוליטית קיימברידג' אנליטיקה, ובעיות אבטחה נוספות שהתגלו בפלטפורמה מאז, הן רק חלק מהן. כתוצאה מכך, אחד החששות המרכזיים לגבי ליברה הוא השאלה אם פייסבוק אכן מסוגלת לאבטח את המערכת כראוי, ולשמור על פרטיות המשתמשים בה.

חברת הקונגרס נידיה וולסקז הזכירה את המוטו הישן של פייסבוק "זוזו מהר ותשברו דברים" (Move fast and break things), ואמרה כי "אנחנו לא רוצים לשבור את המערכת המוניטרית הבינלאומית", ואילו יו"ר הוועדה ווטרס אמרה לצוקרברג כי "יהיה עדיף אם פייסבוק תתרכז בכשלים הרבים הקיימים שלה לפני שתמשיך לקדם את פרויקט ליברה".

צוקרברג, מצדו, בחר במספר קווי הגנה עיקריים במהלך השימוע - הראשון שבהם הוא הפחדות מפני סין, לפיהם אם ארה"ב תמנע מפייסבוק להמשיך בשאיפות הקריפטו שלה, סין תשיג אותה ותפתח מערכת דומה, מה שעלול לערער את הובלתה של ארה"ב בתחום הטכנולוגי. נראה שקמפיין ההפחדה מפני סין מקבל דגש מיוחד לאחרונה בדף המסרים של פייסבוק, וצוקרברג התריע מפני המעצמה הטוטליטרית גם בנאום שנשא בנושא חופש הביטוי בשבוע שעבר. סביר שנשמע דברים דומים גם בשיחת המשקיעים של פייסבוק, אחרי פרסום הדו"חות הרבעוניים של החברה בשבוע הבא.

קו ההגנה השני נגע לעצמאותו של איגוד ליברה, וצוקרברג ניסה להתחמק משאלות רבות באמצעות הטענה כי אינו יכול לענות בשם האיגוד, בו פייסבוק אינה שולטת. גם כשנשאל על העזיבות הרבות של חברות כמו ויזה ומאסטרקארד את האיגוד בשבועות האחרונים ענה כי "צריך לשאול אותן". ולבסוף, ההבטחה החוזרת והנשנת כי פייסבוק לא תהיה שותפה להשקת המטבע בשום מקום בעולם ללא כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים בארה"ב עבור הפרויקט.

אבל לא היה די בכך כדי לספק או להרגיע את המחוקקים, ורבים מהם הרגישו שלא קיבלו תשובות אמיתיות, או למדו הרבה מהשימוע, למרות אורכו. "בכנות, אני לא בטוח שלמדנו כאן משהו חדש", אמר פטריק מק'הנרי, חבר הקונגרס הבכיר הרפובליקני בוועדה בסיכום השימוע. חברת הקונגרס סילביה גרסייה, אמרה ל-CNBC דברים דומים. "אני לא בטוחה שלמדנו יותר מדי דברים חדשים, פרט לעובדה שהם קוראים עכשיו לאיגוד איגוד עצמאי".

צוקרברג אמר בפתיחת דבריו כי "אני לא באמת יודע אם ליברה תעבוד אבל אני מאמין שחשוב לנסות דברים חדשים, כל עוד עושים זאת באחריות. זה מה שהפך את אמריקה למצליחה, וזו הסיבה שתעשיית הטכנולוגיה שלנו הצליחה להוביל בעולם", אבל נראה שהגישה הזו כבר לא משכנעת. לא כשמדובר בחברה כמו פייסבוק, שהעוצמות האדירות שלה אמנם יכולות להביא לשיפורים, אך גורמות לכך שגם כל טעות תהיה בעל השפעת ענק, כמו במקרה קיימברידג' אנליטיקה. צוקרברג לא יכול להמשיך להתעלם מהצד השני של המטבע. אפילו אם מדובר במטבע וירטואלי.