החברה שיוצרת מוטציות כדי לשפר את עמידות הקנאביס

חברת Cann-IL, המבוססת על מחקר של פרופ' יגאל כהן מאוניברסיטת בר-אילן, משפרת את עמידות הקנאביס למחלות באמצעות הכלאה של זנים

Cann-IL, חברה ישראלית המבוססת על מחקר של פרופ' יגאל כהן מאוניברסיטת בר-אילן, עוסקת בשיפור העמידות של צמחי קנאביס באמצעות טכנולוגיה של הכלאת זנים. החברה מאתרת את הגן שמשפר את עמידות הצמח, לומדת אותו ומפיקה את הצמח המושבח דרך חברות זרעים. מייסד החברה הוא יריב בן נעים, שהיה שותפו של כהן למחקר.

לדברי בן נעים, מוצרים רבים שאוכלים בישראל ובעולם כבר מכילים את הטכנולוגיה שפותחה במעבדה האוניברסיטאית, ובמוצר אחד, בזיליקום, אפילו הגיעה עד יתוח המוצר הסופי, המשווק היום על ידי חברה חיצונית. כעת המעבדה מוציאה לסטארט-אפ את הפעילות בתחום הקנאביס ובתחום ההמפ (צמח קנאביס שאינו מכיל את החומרים ה"ממסטלים"). 

נשמע שזו פעילות שמכניסה כסף לא רע למעבדה.

"כן, יגאל תרם חלק מהפטנטים שרשומים על שמו לתעשייה החקלאית, וחלקם העשירו יפה את אוניברסיטת בר-אילן".

הטכנולוגיה של החברה נחשבת הנדסה גנטית?

"לא. אנחנו יוצרים מוטציות בצמחים כדי שיבטאו עמידות למחלות או למצבי שטח מסוימים, ואז אנחנו מעודדים את ביטוי הגנים האלה דרך הכלאות בין זנים מוכרים. ההכלאות הן קלאסיות ולא נחשבות הנדסה גנטית".

פתרון לבעיית ההדברה

לדברי בן נעים, יש מגבלות רבות על שימוש בחומרי הדברה בקנאביס, משום שצורכים אותו גם בעישון ובדרכים שונות מלבד בליעה, והוא נועד במיוחד לאנשים חולים, ולכן יש חשיבות לפיתוח של צמחים עמידים. "ללא חומרי הדברה, הצמח נשאר חשוף", הוא אומר. "הפגיעה יכולה להיות בהיקף של 15%-20% מהיבול אם לא יותר, ולפעמים המחלה מתגלה רק אחרי הקציר, אחרי שהושקע כל המאמץ. אחרי הקציר אפשר לחטא את הצמח באמצעות הקרנות באור אולטרה סגול, אבל הלקוחות מתלוננים שזה פוגע באיכות הצמח".

החיפוש אחר המוטציה שתהפוך את צמח הקנאביס לעמיד נעשה באופן דומה לחיפוש אחר זנים עמידים בצמחים אחרים המטופלים במבדה של כהן. "אנחנו בוחנים סוגים רבים מאוד של קנאביס - המגוון בצמח הזה הוא גדול - ואז מתחילים להכליא אותם עם זני עילית מוכרים, בשוק הקנאביס הרפואי ובשוק ההמפ".

אתם בודקים אחרי ההכלאה אם ריכוז החומרים הפעילים דומה לזה שהיה בצמח העילית המקורי?

"כן, יש לנו בבר-אילן מתקנים לגידול ומתקנים להסגר, שבהם חושפים את הצמח למחלות כדי לוודא שהוא עמיד. יש לנו את כל הציוד הדרוש כדי לאפיין את החומרים הפעילים בצמח אות חומרי הטעם והריח (טרפנים)".

החברה מקווה לצאת לשוק בתוך כשנתיים. עדיין לא ברור אם תעניק את הזכויות לידע שלה לחוות אחרות, או שתהפוך לחוות ריבוי, כלומר תגדל את הזרעים שלה לשתילים ותמכור אותם למגדלים.

לדברי שלום ליקר, סמנכ"ל שיווק ויחסי ציבור בחברה, המשקיעים העיקריים של החברה הם משפחת ויצמן. "אב המשפחה הוא היזם חיים ויצמן, שמגיע מעולם הנדל"ן והיזמות. המנכ"ל הוא יוסף ויצמן. זו משפחה הרצליאנית צרפתית שהחליטה להשקיע בפרויקטים של חברת המסחור של בר-אילן".

הכוונה היא לגייס עד 3 מיליון דולר כדי לבנות את החברה, שתהיה לה בלעדיות בזנים הללו. בשלב מאוחר יותר הכוונה היא להגיע עם החברה לבורסה.