גרטה טונברג מסרבת לקבל פרס ותוקפת את המדינות הנורדיות

פעילת האקלים השוודית בת ה-16 שהצליחה להוציא מיליונים ברחבי העולם למחאה סביבתית חסרת תקדים, סירבה לקבל את פרס הסביבה של המועצה הנורדית • טונברג כתבה כי התנועה הסביבתית לא זקוקה לפרסים ומחיאות כפיים אלא למקבלי החלטות ש"יקשיבו למדענים", ומשיבה בכתב האשמות נגד המדינות הנורדיות

גרטה טונברג / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
גרטה טונברג / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

גרטה טונברג, פעילת האקלים השוודית שמחאת היחיד שלה הפכה לתנועה עולמית המוציאה מזה שנה מיליוני בני אדם למחאה ושביתות נגד אזלת ידן של הממשלות בטיפול במשבר האקלים, הודיעה אמש כי היא מסרבת לקבל את פרס המועצה הנורדית לסביבה לשנת 2019 שזכתה בו. בפוסט ארוך שהעלתה לעמוד האינסטגרם שלה כתבה טונברג כי היא מודה למועצה הנורדית על ההחלטה להעניק לה פרס וכי מדובר בכבוד גדול עבודה, אך "תנועת האקלים לא צריכה פרסים נוספים, אלא פוליטיקאים ואנשים בעמדות כוח שיקשיבו למדענים".

"למדינות הנורדיות יש מוניטין נהדר ברחבי העולם כשזה נוגע לנושאים סביבתיים ואקלימיים. לא חסרות מילים יפות בנושא ולא חסרה התרברבות בכך. אבל כשמדובר בפליטות שלנו בפועל וטביעת הרגל האקולוגיות שלנו לנפש - אם אנו כוללים את הצריכה שלנו, היבוא שלנו הכולל תעופה ומשלוח - זה סיפור אחר לגמרי. בשבדיה, אנחנו חיים כאילו יש לנו ארבעה כדורי ארץ ולא רק אחד, לפי WWF ורשת טביעת הרגל הפחמנית הגלובלית, וזה פחות או יותר אותו הדבר בכל המדינות הנורדיות.

"בנורבגיה, למשל, הממשלה חילקה לאחרונה מספר שיא של רישיונות לחיפוש אחר נפט וגז. שדה הנפט והגז הטבעי שזה עתה נפתח, 'יוהאן סוורדרפ', צפוי להפיק נפט וגז טבעי במשך 50 שנה - נפט וגז שיאיצו את פליטת הפחמן העולמית ב-1.3 טון. הפער בין מה שהמדע אומר שנדרש כדי להגביל את עליית הטמפרטורה העולמית ל-1.5 מעלות או אפילו שתי מעלות, לבין המעשים הפוליטיים במדינות הנורדיות, הוא עצום, ועדיין אין שום סימנים לשינויים הנדרשים".

"להתאחד מאחורי המדע"

המחאה אותה מובילה טונברג חוזרת וקוראת לאורך השנה החולפת לפוליטיקאים ולציבור "להתאחד מאחורי המדע", ולהקשיב לדוחות ולאזהרות המדענים שמזה שנים לא מצליחים לזכות בתשומת הלב הראויה ובטיפול רציני לסוגיות משבר האקלים. טונברג לא חוסכת ביקורת גם מ-200 המדינות החתומות על הסכם פריז, שמטרתו להגביל את עליית הטמפרטורה ולגייס את המדינות להתמודדות עם המשבר.

"הסכם פריז, עליו חתמו כל המדינות הנורדיות, מבוסס על היבט הון, שפירושו שמדינות עשירות הן שצריכות להוביל את הדרך. למדינות שלנו יש את האפשרות לעשות הכי הרבה, ובכל זאת הן לא עושות דבר. אז עד שהמדינה שלנו תתחיל לפעול בהתאם למה שהמדע אומר שצריך לעשות כדי להגביל את עליית הטמפרטורה העולמית מתחת ל-1.5-2 מעלות צלזיוס, אני - והסניף השבדי של תנועת 'ימי שישי בשביל העתיד', בחרנו לא לקבל את פרס הסביבה של המועצות הנורדיות, וגם לא את הפרס בסך 500 אלף קרונות שוודים".

טונברג שוהה כעת בקליפורניה, כחלק ממסע ארוך ואיטי שהחלה בסוף חודש אוגוסט לארה"ב ביאכטה סולרית ולא מזהמת. בכדי להשתתף בעצרת האו"ם שהתקיימה בספטמבר ולנסות לעורר את מחאת האקלים בארה"ב ובקנדה, טונברג יצאה ל"שנת שבתון" מבית הספר.

כחלק מהמסע שהיא מקיימת כעת, היא עתידה להשתתף בדצמבר בוועידת ה-COP25 בצ'ילה, בה מתבקשות המדינות החתומות על הסכם פריז לתת דין וחשבון באשר להתקדמותן ביישום ההסכם. במהלך חודש ספטמבר הובילה טונברג הפגנות ענק בהשתתפות מיליונים ברחבי העולם, ומדי יום שישי היא מצטרפת למוקד הפגנה אחר במקומות שבהם היא נמצאת, עם שלט שסחבה איתה כל הדרך משוודיה, עליו כתוב: "שביתת בית ספר למען האקלים".