תוקם וועדה בראשות האוצר לבדיקת עיסקאות זרות בעלות השפעה על אינטרסים לאומיים

הקבינט המדיני-ביטחוני הודיע על הקמת ועדה מייעצת בראשות משרד האוצר לבחינת היבטי ביטחון לאומי בתהליך אישור השקעות זרות • הקמת הוועדה נובעת מלחץ של ממשל ארה"ב המודאג מהשקעות סיניות בישראל בעיקר בתחומי התשתיות

נמל חיפה /  צילום: רויטרס Ronen Zvulun
נמל חיפה / צילום: רויטרס Ronen Zvulun

הקבינט המדיני-ביטחוני הודיע על הקמת ועדה מייעצת בראשות משרד האוצר לבחינת היבטי ביטחון לאומי בתהליך אישור השקעות זרות.

בוועדה ישתתפו נציגים בכירים ממשרד האוצר, משרד הביטחון והמטה לביטחון לאומי וכן משקיפים מטעם משרד החוץ, משרד הכלכלה, המועצה הלאומית לכלכלה ונציג נוסף ממשרד האוצר. הוועדה תתייעץ עם גורמי הביטחון והכלכלה הרלוונטיים. הפנייה לוועדה תעשה באופן וולונטרי ע"י הרגולטורים. עסקאות שלא מחייבות אישור ממשלתי - לא יובאו לדיון בוועדה.

עבודת המטה להקמת הוועדה וסדרי עבודתה תבוצע תוך 45 יום.

הקמת הוועדה נובעת מלחץ של ממשל ארה"ב המודאג מהשקעות סיניות בישראל בעיקר בתחומי התשתיות. בין היתר מדובר על הזיכיון שקיבלה חברת SIPG הסינית להפעלת נמל המפרץ שיפעל בצמוד לנמל חיפה שבו נוהגות לבקר אניות הצי השישי האמריקאי. לפי הסיכום הוועדה שתפעל תאזן בין הצורך לעודד השקעות זרות בישראל והבטחת המשך השגשוג הכלכלי, לבין שיקולי ביטחון לאומי.

בהודעת הוועדה לתקשורת נאמר עוד כי הוועדה תסייע לרגולטורים לשלב שיקולים של ביטחון לאומי בתהליך אישור השקעות זרות בתחומי הפיננסים, התקשורת, התשתיות, התחבורה והאנרגיה. ההתייחסות תגובש בכפוף למחויבויותיה הביטחוניות של מדינת ישראל, תוך מתן דגש מרכזי להיבטים כלכליים רלוונטיים. הרגולטורים יוכלו לפנות לוועדה החל מה-1.1.2020.

עו"ד איל חיאט, שותף ומנהל פעילות סין והמזרח הרחוק במשרד ליפא מאיר המייצג יזמים וחברות טכנולוגיה ישראליות הפועלות בסין אומר כי "סביר להניח שנכסים רגישים וטכנולוגיות רגישות (כגון AI, דור חמישי וכד') יפוקחו ביתר שאת, אם כי בתחומים 'נייטרליים' כמו רפואה, אגריטק, קלינטק, פודטק וכו' הפוטנציאל המשמעותי לשיתוף פעולה עומד בעינו. החלטת הקבינט היתה צפויה מזה זמן רב, הן על רקע הלחצים האמריקאים להצרת צעדי הסינים בעולם כולו והן על רקע דגלים אדומים שהניפו אנשי מערכת הביטחון, בעבר ובהווה בכל הנוגע לדריסת הרגל שקנו הסינים במתקני תשתית בישראל. עם זאת, נוכח היחסים האמיצים של ישראל עם סין אין להניח כי יינקטו צעדים חריגים שישנו משמעותית את הסטטוס קוו".