תקציב החירום לחורף של משרד הבריאות: 40 מ' ש' לתגבור חדרי מיון ולאוכלוסיות בסיכון

בדיון של ועדת הכספים הודיע סגן השר יעקב ליצמן כי הושג סיכום עקרוני עם האוצר על הזרמת תקציב חירום להשלמת היערכות לחורף • גפני: "אם לא יוקצב הכסף, תהיה סכנה לבני אדם"

משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

הושגו ההסכמות שיאפשרו העברת 40 מיליון שקל סיוע חירום למשרד הבריאות להשלמת היערכותו לחורף. הכסף מיועד לתגבור מוקדים בקהילה, והארכת שעות פעילות, לטיפולי בית לאוכלוסיות בסיכון, לתגבור חדרי המיון, ברופאים ואחיות ולפתיחת צווארי בקבוק במקומות כמו מכשירי הדימות והמעבדות.

בפתח הדיון שערכה ועדת הכספים בנושא תקציב הבריאות שנערך הבוקר הודיע סגן השר יעקב ליצמן כי הושג סיכום עקרוני עם האוצר על הזרמת תקציב חירום. ועדת הכספים מקיימת כעת דיון בהשתתפות ליצמן לעניין תוספת תקצוב למערכת הבריאות במסגרת היערכותה לחורף והמדיניות לגבי סל התרופות.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר בפתח הדיון כי "הדיון הזה התחיל בכך שיש אמירה של משרד הבריאות, של המנכ"ל, שעם 40 מיליון שקל שהתקבלו בסיכום עם האוצר, אפשר להיערך לחורף.

"אם לא יוקצב הכסף, תהיה סכנה לבני אדם. במצב בו אנו היום, אין ממשלה, אין קואליציה, אין כנסת. תמונת המצב היא שאנחנו עלולים להגיע למצב שמדינה נורמלית ומסודרת אסור לה להגיע לשם, והדיון הזה מתקיים על רקע הדברים האלה. זה לא תלוי בשר הבריאות, אלא במצב בו המערכת נמצאת".

סגן השר ליצמן אמר כי "המצב במערכת הבריאות לא חדש, זה לאורך כל השנים, כל פעם מתנהלים בתת-תקצוב. 3 מיליארד שקל אמורים להיכנס למערכת הבריאות, ולתת מענה לכל מיני צרכים. הדבר הראשון זה להעלות את סל התרופות. כרגע אין ממשלה, אז הכל עומד. מה שכן, אני לא הסכמתי למחוק את הסל. הבטחנו שהסל לא יפחת מ-500 מיליון שקל, זה מה שהיה בשנתיים האחרונות, שר האוצר אמר את זה גם. הוריתי למנכ"ל לנהל את הסל כאילו יש לנו 500 מיליון שקל, אני בטוח שכל שר אוצר יקבל את זה, ואני מקווה שזה יעלה ל-700 מיליון שקל".

סגן השר הוסיף כי הושג הבוקר סיכום עקרוני עם האוצר, שאמור להיסגר ביומיים הקרובים: "לעניין החורף, הבעיה היא חדרי מיון בעיקר. משרד הבריאות החליט לבנות חדרי מיון חדשים בבתי חולים שונים ברחבי הארץ, חלקם כבר החלו לפעול. לא אומר לכם שאני מרוצה, אבל אנחנו פועלים ככל שניתן. הבעיה שאין תקציב כרגע, שר האוצר הביא 40 מיליון שקל, אני חושב שנגיע להסכם בתוך יום יומיים".

לעניין החיסונים ציין סגן השר כי אלה "התעכבו השנה בגלל ארגון הבריאות העולמי, הוא צריך לומר איזה זן נכון לחיסון. בסופו של דבר הם החליטו, הגיע רבע אחד, השבוע יגיע הרבע השני, שבוע הבא יגיעו עוד. אנחנו צופים חורף לא קל, לא נעבור לסדר היום על אי חיסון מצד אוכלוסיות".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי הוא "מקווה שנסגור עם האוצר תוך יומיים על תגבור לקראת החורף".