לגור באתר בנייה: מונו מפרקים לחברת תמ"א 38 שפרויקט שלה באשדוד נתקע לפני חמש שנים

חברת א.י. פרידמן הייתה אמורה להקים בעיר פרויקט תמ”א 38 נרחב שכולל 64 דירות ישנות ועוד 40 חדשות • זמן קצר אחרי שהחלו העבודות הן נעצרו, והדיירים חיים מאז באתר בנייה • במקביל נפגעו גם רוכשי דירות שהיו אמורים להיכנס לדירה חדשה בבניין לפני חמש שנים

פרויקט תמ"א 38 באשדוד / צילום: אייל פישר
פרויקט תמ"א 38 באשדוד / צילום: אייל פישר

שופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, יעקב פרסקי, מינה את עורכי הדין דן הלפרט ואביחי ורדי למפרקים זמניים של חברת הבנייה א.י. פרידמן. החברה יזמה לפני כתשע שנים פרויקט תמ"א 38 נרחב באשדוד, שביצועו החל בפועל, אך נתקע מאז 2014.

מדובר בבניין רכבת ישן בן ארבע קומות ברחוב הפלמ"ח 3 באשדוד שבו 64 דירות, כשתוכנית החיזוק כללה תוספת של 40 דירות. באוגוסט 2012 התקבל היתר בנייה לפרויקט וזמן מה לאחר מכן החברה החלה להחתים רוכשים פוטנציאליים על הסכמים לרכישת הדירות החדשות, תוך התחייבות למוסרן עד סוף 2014. אלא שהפרויקט נעצר ב-2014, בשלבי החיזוק הראשוניים.

לאחרונה פנו שלושה מרוכשי הדירות לבית המשפט, באמצעות עו"ד יובל ארד, בבקשה לפרק את החברה. לטענתם היא הגיעה בפועל למצב של חדלות פירעון, ונטשה את הפרויקט. מהבקשה עולה כי ב-2017 ניסו הדיירים להעביר את הפרויקט לידיה של חברה אחרת בשם ע.י. כח יזמות בע"מ. זו אף חתמה על הסכם עם א.י. פרידמן שבו, לטענת המבקשים, הודתה א.י. פרידמן כי היא אינה מסוגלת להשלים את העבודות בפרויקט. מתיאור ההתרחשות עולה כי החברה החדשה משכה ידיה מהפרויקט לאחר שלא עלה בידה לקבל כספים שבעבר הועברו מהדיירים לטובת הקמת פרויקט החיזוק.

"מינוי מפרק לחברה הינו מחויב המציאות, שכן ללא מינוי בעל תפקיד לחברה שיקדם את השלמת הפרויקט בפיקוח בית המשפט, לא ימצא כל פתרון למבקשים כמו גם לעשרות רוכשי דירות נוספים לקבל את דירותיהם, אותן רכשו במיטב כספם", נכתב בבקשה. "בעלי הדירות הקיימות בבניין... מצויים מזה שנים רבות ב’אתר בנייה’, כאשר עבודות החיזוק נפסקו שעה שהחברה חדלה מפעילותה", נכתב עוד.

השופט פרסקי הודיע בישיבה שהתקיימה באחרונה כי הוא מקבל את בקשת הפירוק בעילה של מן הצדק, ולא בעילה של חדלות פירעון, וכאמור מינה את עוה"ד ורדי והלפרט לתפקיד. 

מצבת חובותיה של א.י. פרידמן טרם ידוע. אם היא תהיה גדולה, יש חשש שהמפרקים יאלצו לנהוג בהתאם לפס"ד שניתן באחרונה ושהתיר למפרקי חברת תמ"א 38 שפעלה ברמת גן למחוק את הערות האזהרה שנרשמו לזכות רוכשי דירות בפרויקט. זאת בנימוק שביטול החוזים עם הרוכשים הוא הדרך היחידה לאפשר את השלמת הפרויקט.