נתניהו בטקס רבין: לא עודדתי את ההסתה; שקר שחוזרים עליו פעמים רבות אינו הופך לאמת

נתניהו אמר בטקס במלאת 24 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר כי "לאורך השנים שעברו מאז הרצח אני שומע את הטענה הכוזבת לפיה אני עמדתי בצד, שתקתי, אפילו עודדתי את ההסתה. אבל שקר שחוזרים עליו פעמים רבות אינו הופך לאמת"

בנימין נתניהו / צילום: דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא בטקס במלאת 24 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין נאום התגוננות ודחייה של ההאשמות נגדו כי אז שתק ועודד בשתיקתו את הקריאות וההסתה שקדמו לרצח.

נתניהו אמר "רבין פעל לפי מצפונו. הכרתי אותו, חיבבתי אותו וכיבדתי אותו כי ידעתי שהוא פעל לפי מצפונו. הוא היה פטריוט ישראלי בלב ונפש, והוא האמין שצריך לתת סיכוי לתהליך אוסלו. גם אני כמנהיג האופוזיציה פעלתי לפי צו מצפוני וייצגתי את הגישה שאמרה שאסור לתת שטחים לפלסטינים. הוויכוח היה מהותי ותקיף, ומעל לכל לגיטימי והכרחי. מה שלא היה לגיטימי הוא לכנות את רבין בוגד או רוצח, זה לא היה לגיטימי בעליל. לאורך השנים שעברו מאז הרצח אני שומע את הטענה הכוזבת לפיה כשחבר מתוך המחנה קרא כך לרבין, אני עמדתי בצד, שתקתי, לא הגבתי, אפילו עודדתי.

שמעתי את הדברים גם פה ליד קברו כמעט בכל אזכרה. אבל שקר שחוזרים עליו פעמים רבות אינו הופך לאמת. הנה מה שאמרתי אז: הוא אינו בוגד. טועה אבל לא בוגד. בהפגנה בכיכר ציון אמרתי: לא עם הקריאות האלה, תירגעו. בכנסת אמרתי: תופעת כינוי מנהיגים בתואר רוצחים ובוגדים אלה דברים שהיו פסולים תמיד. מה שעלינו לעשות כולנו יחד הוא להתייצב נגד התופעות האלה".

נתניהו קישר את הסוגיה למצב הפוליטי הנוכחי, ואמר כי התרופה לכך היא הקמת ממשלת אחדות לאומית: "קריאות בוגד ורוצח נשמעות גם היום אבל לא עולה על דעתי שמישהו יאשים בכך את כל המחנה שמתוכו יוצאות קריאות כאלה. ברגע שאזרח עובר מהפולמוס פוליטי להטפה לרצח יריביו - הוא חוצה את הקו המפריד. אני אומר בדם לבי, ההאשמות הללו במידה שהן נמשכות רק מנציחות את השסע, לא מרפאות אותו. מה שדרוש לנו היום זה לרפא את זה. זה מובהק לאור תוצאות הבחירות האחרונות - פעולה רחבה בכוחות משותפים לאחד את העם. אני קורא להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה בהקדם. רבין היה חבר בממשלת אחדות וזה מה שצריך לעשות גם היום לאור האתגרים הגדולים שאיתם אנחנו מתמודדים".

נתניהו התייחס גם לביקורת המושמעת על מערכת המשפט: "ביקורת איננה סכנה לדמוקרטיה. אין שום בסיס לקריאות השבר האלה. היחסים בין שלוש הרשויות איתנים. הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת ובית המשפט שומר וישמור על מעמדו העצמאי שזוכה בצדק לשבחים בקהילה הבינלאומית".

"אל תתנו יד לאלו המבקשים בכל כוחם להבעיר שריפה"

נכדו של רבין, יונתן בן ארצי שדיבר בשם המשפחה קרא לנתניהו ולראשי המפלגות האחרים להתעלות מעל המחלוקות ולהקים ממשלת אחדות "שתשים את טובת עם ישראל חפני טובתם של מנהיגיה". הוא יותר מרמז אל נתניהו באומרו: "קחו אחריות. אם דבק בכם רבב, זוזו הצידה. אם תנוקו תוכלו לחזור כפי שעשה יצחק רבין. אין אדם שהוא מעל המדינה. אם תשימו שוב את טובתכם האישית עם ישראל לא יסלח לכם וההיסטוריה לא תסלח לכם. אזרחי ישראל יענישו אתכם אם תעדיפו את טובתכם האישית. אזרחי ישראל לא יהססו לנהור לקלפיות בכל הכוח ולשלוח הביתה את מי שידרוש מהם לסמן קו או גבול."

קודם לכן תקף נשיא המדינה ראובן ריבלין את המנסים לקדם מחדש את תיאוריות הקונספירציה.

"אל תאמינו לדברי ההבל של קולות שוליים, הזויים ומטורפים. אל תאמינו לאלה המדברים על פוסט-אמת, עובדות אלטרנטיביות, ותאוריות חלופיות. פוסט-אמת פירושה שקר ועובדה חלופית היא מרמה. אל תתפתו להאמין שהקולות הללו, הם הקולות המייצגים."

ריבלין קרא לפוליטיקאים להפריד בין רצח רבין לבין העשייה הפוליטית "אל תתנו יד לאלו המבקשים בכל כוחם להבעיר שריפה. אסור לנו להמשיך להשתמש ברצח כדי להשיג נקודות בדיון הפוליטי. אסור לנו להשתמש בטראומה, בכאב, כדי לנגח את האידיאולוגיה של המחנה היריב. כיום, במרחק של 24 שנים, אולי הגיעה השעה להפריד בין הרצח לבין האמונות הפוליטיות שלנו. ואני רוצה לשאול, האם אנחנו מסוגלים לכך? החרדה מפני רצח פוליטי נוסף, והתקווה שאותו רצח לא היה מתרחש, אינה מנת חלקו של מחנה כזה או אחר. זו חרדה המשותפת לכולנו. מי שזוכר את אותו הלילה יודע: אפשר להתאבל ולבכות על הרצח הנורא, על עקדת יצחק מבלי להאמין בנתיב השלום אותו ניסה יצחק לקדם."

עוד אמר כי יש לקבל את יום הזכרון של יצחק רבין במשותף ולא על פי זהות פוליטית. "ההעדפה שלנו להתכרבל בנוחות בשמיכה האידיאולוגית והזהותית הנעימה של כל אחד ואחת מאיתנו, להתקרבן כל אחד במקומו, במקום לייצר קול ממלכתי ברור ביום הזה, היא זרע פורענות. זהו לא יום להתקרבנות, של אף אחד ושל אף קבוצה, זהו יום של לקיחת אחריות משותפת שמבוססת על זיכרון משותף: זיכרון הרצח וזיכרון התהום האורבת תחתיו...מדי שנה אנחנו מתריעים ביום הזה מפני שנאת חינם ומלחמת אחים, מפני ההסתה, מפני האלימות המפוררת את יסודות הדמוקרטיה. רק אנחנו נחליט אם ליישם את הלקח. רק ההיסטוריה תעיד האם למדנו את הלקח".

"הבמה נוצלה לתעמולה פוליטית שקרית וצריך להפסיק את זה"

נתניהו הגיב לבן ארצי מעל בימת הכנסת בישיבה לזכר רבין: "לצערי גם השנה היו מי שניצלו את האזכרה הממלכתית להשתלחות פוליטית בוטה ומבישה, אחרי שהעצרת בכיכר רבין הפכה השנה לעצרת של כחול לבן. ידידי גנץ - הייתי מצפה שתדבר שם לא רק שנאה שנאה אלא גם אחדות.  היו רבים שפנו אליי ואמרו לי לא להגיע לאזכרה הממלכתית אחרי מה שהתרחש בה בשנה שעברה ואמרתי שאני אגיע. הוא היה ראש הממשלה של כולנו. זה לא עזר כי אחרי העצרת הפוליטית באה האזכרה הפוליטית. זה לא המקום לסתור את כל הטענות השגויות והמגמתיות. נאמר שם שאזרחי ישראל מרגישים שהכול תקוע והמדינה קורסת".

כאן ציטט נתניהו מסקרים של המכון הישראלי לדמוקרטיה שלפיהם מ-2003 ועד היום חל שינוי מהותי בהלך הרוח בעם ורובו כיום מרוצה ממצב המדינה. נתניהו הוסיף "הבמה נוצלה לתעמולה פוליטית שקרית וצריך להפסיק את זה, זה לא מכבד את זכרו של רבין. ואני רואה קשר בין ההתנהגות הלא מכובדת הזאת לקושי לאחד את העם ולרפא את הפצע".

אלא שלאחר דברי נתניהו דיבר בני גנץ, יו"ר כחול לבן, שהמשיך בהאשמתו את בנימין נתניהו בשיתוק המדינה : "עם האתגרים מגיע צורך אמיתי לשנות שוב את סדרי העדיפויות אבל מדינת ישראל משותקת, משום שהוחלט להקדים את הבחירות לכנסת ה-21 מסיבות אישיות ולגרור אותנו לסיבוב נוסף. מדינת ישראל משותקת בשל תהליך משפטי ולא פלונטר פוליטי. העם לא משרת אותנו, אנחנו משרתים את העם. על כולנו מוטל לשים את האינטרסים של המדינה לפני האינטרסים האישיים ."

הוא הוסיף ביקורת על דברי השר אוחנה ואחרים נגד מערכת המשפט : " את החתירה נגד מוסדות ממשלתיים מובילים שרים בממשלה. האווירה דומה לימים שלפני הרצח. אנשים מובילים מסעות דה לגיטימציה שתוצאתם היא התפוררות החברה הישראלית. ימים בהם חותרים נגד המשטרה והמערכת המשפטית הם ימים רעים לחברה הישראלית והם מקרינים לרחוב".

 גנץ דיבר על ממשלת האחדות אך פסל את נתניהו אם יוגש נגדו כתב אישום: "אזרחי ישראל זקוקים לפיוס לאומי וממשלה רחבה. ממשלה שתובל על ידי הרוב וגם הליכוד. גם לך אדוני יכול וצריך להיות חלק אבל אם וכאשר יוגש נגדך כתב אישום לא תוכל להוביל ממשלה". 

נתניהו לא התאפק ולאחר שעמיר פרץ, יו"ר העבודה, אמר מעל הדוכן כי נתניהו נאחז בשררה כבקרני המזבח, הוא ביקש רשות להגיב, עלה לדוכן ואמר בין השאר כי הדברים שנאמרו בגנותו בכנסת ובעצרת בהר הרצל "זה חציית הקו לביקורת אלימה. כשאתה פוגע ביריב שלך זה דבר חמור מאוד ואני מגנה בכל פה, אבל חברת הכנסת (כיוון אל תמר זנדברג) זה מה שאומרים עליי יום ויום ולא שמעתי אותך או אף אחד מגנה כשבאים לרצוח ראש ממשלה. שלשום המשטרה עצרה מישהו שאמר שהוא בא לרצוח אותי ואת בני משפחתי ולא שמעתי מילה אחת של גינוי. הדבר נכון גם לגביי וגם אשכנזי וגנץ ורבין ושרון ובגין".