"מביך לראות איך ממשלת ישראל מאפשרת לדלק ולנובל להשפיל אותה"

אוהד שוורץ, דירקטור בנאממאקס, פנה למשרד האנרגיה בשם חזקת "ישי" בטענה לזכויות במאגר הגז אפרודיטה, שנמצא ברובו במימי קפריסין • בשבוע שעבר נחתם הסכם בין השותפות במאגר לבין ממשלת קפריסין, ושוורץ טוען כי "אין התייחסות לגבי זכויותיה של מדינת ישראל ושל חזקת ישי במאגר"

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"מביך לראות איך ממשלת ישראל מאפשרת לדלק ולנובל להשפיל אותה כך לאחר שטיפחה אותן ועל ברכיה הן צמחו, רק כדי לצפות בהן יורקות בבוז לבאר אשר השקתה אותן כל הדרך לשליטה בשוק הגז המקומי והאזורי גם יחד", כך כותב אוהד שוורץ, דירקטור בחברת נאממאקס של בני שטיינמץ, בשם החברות הישראליות השותפות בחזקת 'ישי' והטוענת לזכויות במאגר הגז אפרודיטה הנמצא ברובו במימי קפריסין למנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי. נאממאקס הייתה שותפה בקידוח הגז אפרודיטה 2 שבו התגלה כי מאגר אפרודיטה, שהתגלה על-ידי נובל אנרג'י ב-2011 בשטח המים הכלכליים של קפריסין גולש לתוך שטח המים הכלכליים של ישראל.

שלוש שנים לאחר קידוח אפרודיטה 2 הוכרז הקידוח תגלית ורישיון 'ישי' קיבל מעמד של חזקה. ישראל דרשה במשך השנים שקפריסין תגיע איתה להסכם על חלוקת הגז באפרודיטה.

שטיינמץ ושותפיו טוענים כי המדינה יכולה לקבל הכנסות ב-3 מיליארד שקל מחלקה במאגר, אך הנתונים שעל בסיסם נערך התחשיב לא הוצגו מעולם ולא הועברו לשלטונות קפריסין, למרות בקשות חוזרות ונשנות מצידם. בנוסף יש לציין שההחלטה הסופית על פיתוח מאגר אפרודיטה תתקבל רק בעוד 4 עד 6 שנים כך שהמאגר צפוי להתחיל לייצר הכנסות לקפריסין רק לקראת סוף העשור הבא. בנוסף לפי הערכות "נדיבות" של גורמי מקצוע (שלא היו חשופים לנתונים מהצד הישראלי) חלקה של ישראל במאגר יכול להניב לה הכנסות בסכום של 200-300 מיליון דולר על-פני 15 שנה מתחילת הפקת הגז מהמאגר, כלומר בשנים 2030-2040.

"אין אנו שואבים הנאה מהטחת ביקורת בממשלת ישראל", מוסיף שורץ. "וזוהי כלל איננה מטרתה של פניה זו. פניה זו היא ניסיון נוסף מצדנו לחדור את מעטה העמימות ולנער את התקיעות השוררים על המו"מ עם קפריסין כבר תקופה ארוכה מדי ופועלים כנגד האינטרסים של כולנו".

הפנייה נעשתה בעקבות הודעת חברת דלק ביום חמישי על חתימת הסכם בין השותפות במאגר אפרודיטה, החברות דלק, נובל ושל, לבין ממשלת קפריסין לתיקון הסכם הזיכיון בין הצדדים. "מעיון בהודעה המפורטת עולה כי אין כל התייחסות לגבי זכויותיה של מדינת ישראל ושל חזקת ישי במאגר וזאת על אף שבדוחותיה השנתיים מציינת דלק במפורש כי חלק ממאגר אפרודיטה נמצא בתחום חזקת ישי הישראלית", כותב שוורץ.

שוורץ מוסיף כי "התפתחות זו הינה ציון דרך מהותי בדרך למסחור המאגר המצטרף לשורה של ציוני דרך נוספים מהשנה האחרונה כגון חתימת הסכם בין קפריסין ומצרים על הנחת צינור תת-ימי בין המאגר לחופה של מצרים, כמו גם המגעים המתקדמים בין השותפות בבלוק 12 לבין חברת של למכירת הגז מהמאגר למתקן ההנזלה של חברת של בחופה של מצרים. פעם נוספת אנו עדים לכך שממשלת קפריסין ושותפות אפרודיטה מקדמות את פיתוח המאגר צעד נוסף תוך התעלמות בוטה ומזלזלת מזכויותיה של ישראל ושל חזקת ישי במאגר. לכאורה, מתנהל כבר שנים מו"מ בין ישראל לקפריסין על חלקה של ישראל במאגר, אך בפועל, מקדמות קפריסין ושותפות אפרודיטה את פיתוחו באופן חד צדדי וללא תיאום עם ישראל".

"ההתפתחות האחרונה בקפריסין היא הוכחה נוספת לכך שהגיע הזמן להכיר בעובדה שקפריסין ושותפות אפרודיטה אינן מחכות לישראל אלא שועטות קדימה אל עבר מסחור המאגר אשר בתרחיש הפסימי יהיה חד צדדי עם נישול מוחלט של זכויותיה של ישראל, ובתרחיש האופטימי יציע לישראל קומץ פירורים מבזה. כל אחד משני תרחישים אילו טומן בחובו הפסד של מילארדי שקלים אשר במקום שיזרמו לקופת המדינה, יזרמו לקופתה של ממשלת קפריסין ולכיסיהן של שותפות אפרודיטה - דלק, נובל ושל".

שוורץ מוסיף וטוען כי "משרד האנרגיה הצהיר מספר פעמים בצורה מפורשת, ובצדק, הן בפנינו והן בתקשורת, כי מדינת ישראל לא תוותר על זכויותיה במאגר! מנגד, המדיניות שננקטת במו"מ עם קפריסין לא מתיישבת עם הצהרותיו של המשרד. כל עוד תימשך מדיניות 'כפפות של משי' אל מול ממשלת קפריסין היא תוביל בסופו של תהליך לכך שממשלת ישראל תביא במו ידיה לאובדן מוחלט של זכויותיה במאגר ושל מיליארדי השקלים הצפויים להשתלשל לקופת המדינה ממימוש זכויות אלו. שומה על משרד האנרגיה לחשב מחדש את האסטרטגיה בה הוא נוקט במו"מ עם קפריסין כיוון ששש שנים של מו"מ השרוי במבוי סתום הוכיחו כי היא כשלה! חובה על משרד האנרגיה להחליף את הטון והגישה לכאלו שלא ישאירו ברירה לקפריסין, לדלק, לנובל ולשל להכיר בזכויותינו, ויפה שעה אחת קודם, לכל המאוחר - לפני תחילת פיתוח המאגר".