הטראבל מייקר של הרצועה: מיהו בכיר הג'יהאד האיסלמי שחיסולו הלילה הוביל להסלמה הביטחונית

ישראל חיסלה הלילה את מי שנחשב ל"עושה הצרות" של רצועת עזה - מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי בצפון הרצועה, בהאא אבו אל עטא • מדובר במי שיזם את מרבית אירועי ירי הרקטות על ישראל

הלוויתו של בכיר הג'יהאד האיסלמי בעזה / צילום: Mohammed Salem, רויטרס
הלוויתו של בכיר הג'יהאד האיסלמי בעזה / צילום: Mohammed Salem, רויטרס

הטראבל מייקר של רצועת עזה, בהאא אבו אל עטא, מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי בצפון הרצועה שחוסל הלילה (ג'), הוא מי שיזם את רוב אירועי ירי הרקטות על ישראל, בניגוד להסכמות עם חמאס ולשקט היחסי.

בין התקיפות שיזם וביצע, הירי אל הדרום במהלך יום הזיכרון לחללי צהל, הירי אל פסטיבל שדרות בקיץ והירי אל אשדוד ואשקלון שבוע לפני הבחירות, בעת כינוס בחירות של נתניהו באשקלון, ירי שחייב את נתניהו לרדת מהבמה למחסה. לפי הדיווחים מעזה ולפי מקורות בטחוניים הוא נקט דרך עצמאית ולא שעה להנחיות מפקדיו ומנהיג ארגון הג'יהאד, זיאד נח'לה.

הוא התנגד לכל הסכמה עם ישראל לרבות הכנסת הכסף הקטארי למשפחות הנזקקות, וניסה לטרפד אותן.

הוא דגל בהמשך דרך "ההתנגדות" קרי לבדל עצמו מהחמאס שקידם רגיעה, מתוך מטרה להיות נושא הדגל של המאבק מול ישראל במקום חמאס שאותו תקף וביקר.

מצרים ניסתה לרסנו ולפני כחודשיים הוא הוזמן לקהיר, קיבל כבוד ולשם הפיוס אף שוחררו עשרות אנשי ג'יהאד איסלמי שנעצרו במצרים קודם לכן. אלא שהמחווה הזו לא ממש עזרה, למרות ההבטחות הוא חזר לסורו, וישראל סימנה אותו כאחראי העיקרי לירי בחודשים האחרונים.

אפשר להניח בזהירות שבחמאס למרות הודעות האיום לא מבכים יותר מדי את חיסולו, וכך בהודעה שמסר הארגון יש אזהרה כלפי ישראל לבל תשוב לדרך החיסולים שתוביל להסלמה וירי אל כל ערי ישראל.

הג'יהאד בעזה פרסם כרוז ובו נכתב כי הם מבטיחים "לצעוד בדרכם של המכובדים ולשחרר את כל פלסטין. תגובתנו תרעיד את היישות הציוני". דובר הג'יהאד האיסלמי, מוסעב ברים (musab brim) הגיב על חיסולו של בהאא' אבו אל-עטא ועל ניסיון הפגיעה באכרם אל-עג'ורי בדמשק, ואמר כי "האויב פתח בתוקפנות חדשה הבוקר על הפלסטינים. אם הוא חושב שהפעילויות האלו יעברו בשקט - הוא חי באשליות. הם פגעו ביקר לנו ביותר ואנחנו נפגע ביקר ביותר להם. ההתנגדות מחוייבת להגיב".

התקיפה בדמשק הייתה לעבר ביתו של אכרם אל-עג'ורי, הוא שרד ככל הנראה את התקיפה ורק נפצע. שני ההרוגים הם בנו מועאז ואחד משומרי ראשו. 10 בני אדם נוספים נפצעו. לפי הדיווחים בסוריה התקיפה הישראלית התבצעה באמצעות שני טילים. אחד מהם התפוצץ בשמיים והשני פגע בביתו של אלעג'ורי בשכונת אלמזה בדמשק.

אל-עג'ורי היה רחד מבכירי הארגון בדמשק ונודע כפטרונו של בהאא אל עטא ומי שתמך בגישה האקטיבית שלו והתנגד לכל הסכמה עם ישראל. הוא היה אחראי בין השאר על העברות הכספים והציוד לזרוע הצבאית של הג'יהאד ברצועה.

מקורות ביטחון ישראלים אומרים כי לראשי חמאס ברצועה הובהר כי חיסולו של אל עטא, הייתה מטרת התקיפה ותו לא וכי אם ירי הרקטות יפסק ישראל תשמור על השקט, המסר הזה עבר דרך מצריים ומצווכים אחרים. משלחת מצרית אמורה להגיע לישראל עוד היום לדון במצב.

דובר החמ"ל המשותף של הפלגים בעזה, אבו-מוג'אהד, אמר כי "חמ"ל המבצעים המשותף של הפלגים נתן הוראות לתקוף מקומות מדויקים, השעות הבאות תהיינה מכריעות". אבל בחמאס התגובות תוקפניות מילולית אך לא מבטיחות נקמה או תגובה.

דובר חמאס פאווזי ברהום אומר כי ההתנקשות בחייו של בהאא אבו אל עטא היא הסלמה מסוכנת. ברהום הוסיף כי התקיפה חושפת את כוונותיה של ישראל לפתוח במערכה חדשה נגד ההתנגדות.

הציפיה בישראל היא כי לאחר מטחי התגובה ההכרחיים מצד הג'יהאד האיסלמי וכמה מהארגונים הקטנים, חמאס עצמו ימנע מתגובה, ואף ירסן את האחרים במהלך היום.

בכיר הג'יהאד האסלאמי, ח'אלד אלבטש, אומר במהלך לוויתו של בהאא' אבו-אלעטא כי "נתניהו ישלם מחיר גבוה לאחר חיסולו של אבו-אלעטא". מזכיר במפורש את שמו של ראש הממשלה.