האם לשלושת תיקי נתניהו הפתוחים קדמו 16 תיקים שנסגרו?

מרוב רצון להוכיח שנטפלים לנתניהו, ניר ברקת תופר לו תיקים חדשים. פרמנו • המשרוקית של גלובס

ניר ברקת, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס
ניר ברקת, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

עובדה ידועה היא שחלק מהתיקים שראש הממשלה בנימין נתניהו נחקר בהם בעבר נסגרו. אבל כמה? בראיון לכאן ב' נקב חברו לליכוד, ח"כ ניר ברקת, במספר עצום. "יש כאן תהליך", אמר ברקת על היחס העוין של פרקליטות המדינה לנתניהו, "אני לא יכול לחמוק מחשיבה - תיק 1000, תיק 2000, תיק 3000, אנחנו מדברים על 19 תיקים שנפתחו נגד ראש הממשלה. נשארו שלושה". 

19 תיקים - המספר הזה הפתיע אותנו. לא זכרנו כל-כך הרבה, אבל לפעמים הזיכרון בוגד. החלטנו לרענן אותו.

ראשית, חיפשנו קטלוג מוכן: המקור היחיד שנקב במספר 19 היה כתבה באתר "מידה" מפברואר 2018. אבל הכתבה הזאת כללה גם פרשות שלא הובילו לפתיחת תיקים, ובכל מקרה היא הזכירה 16 מקרים בלבד.

ברקת עצמו הפנה אותנו לכתבה שפרסם עקיבא ביגמן ב"ישראל היום" כמה ימים אחרי כן, ומונה 15 "חקירות ובדיקות משטרה" שנפתחו נגד נתניהו מאז 2009, ללא תיק 4000 שנולד אחרי הפרסום. "מה שחשוב", כתב לנו ברקת, "הוא שמדובר בהרבה חקירות ותיקים, שרובם המוחלט נסגר".

הרשימה של ביגמן אכן מציינת שורה ארוכה של פרשות הקשורות בעקיפין בנתניהו, אבל כמה סעיפים בה הם "תיקים שנפתחו נגדו"? ראשית, כמעט מחציתם נוגעים לפרשות שנתניהו לא היה חשוד בהם. חמישה נוגעים רק לזוגתו שרה, ובתוכם חמישה עניינים שקובצו בתיק המעונות". באחד מאלה, הארוחות, הורשעה שרה נתניהו בהסדר טיעון. סעיף שביעי הוא פרשת התשלום לאודליה כרמון, שהחשוד בה היה ארי הרו. שמיני הוא תיק הצוללות (3000) שברקת הזכיר מפורשות, ונתניהו אינו נמנה עם החשודים בו. 

נשארנו עם שבעה. אחד מהם הוא פרשת ביביטורס, שנבדקה בידי מבקר המדינה, אבל שני יועמ"שים החליטו לא לחקור אותה. שני הוא התרומות מארנו מימרן, שהיועמ"ש החל לבדוק ב-2016 ומאז לא דיווח על התקדמות. שניים נוספים נוגעים לאי-סדרים בפריימריז בליכוד ב-2009 ובבחירות הכלליות - והם אכן נסגרו בידי המשטרה. חמישי הוא תיק רהיטי הגן, שבו חקרה המשטרה את שני בני הזוג נתניהו, המליצה להעמיד לדין את שרה בלבד, והיועמ"ש סגר את התיק כליל. שני האחרונים הם תיקי 1000 ו-2000, שעודם תלויים ועומדים.

■ בשורה התחתונה: דברי ברקת לא נכונים ברובם. נגד בנימין נתניהו נפתחו עד היום לא 19 תיקים, אלא שישה תיקי חקירה במשטרה ובדיקה מקדימה אחת מטעם היועץ המשפטי לממשלה.

תחקיר: ארן רונדל

כל תיקי נתניהו

1. הטיית הפריימריז - נסגר
2. מטה כפול בבחירות - נסגר
3. רהיטי הגן - נסגר
4. ארנו מימרן - נסגר*
5. המתנות (1000) - פתוח
6. נתניהו-מוזס (2000) - פתוח
7. וואלה-בזק (4000) - פתוח

*בעקבות בדיקה מקדימה של היועמ"ש

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.