הוותמ"ל אישרה: 8,500 דירות יוקמו במזרח פתח תקווה

הותמ"ל החליטה לאשר את התוכנית השנויה במחלוקת בשטח מחנה סירקין המתפנה בפתח תקווה • התוכנית כוללת רובע מגורים חדש, שטחי מסחר ותעסוקה, והיא מהווה את השלב הראשון בפיתוח חלק זה של העיר

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) אישרה היום (ד') את התוכנית בשטח המחנה הצבאי 'סירקין' בפתח תקווה. שטחה של התוכנית 2,500 דונם והיא כוללת 8,500 יחידות דיור ו-270 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה. מתכנן התוכנית הוא האדריכל ארי כהן.

בין הפרויקטים התחבורתיים שיקודמו לצורך מימוש התוכנית נכללים מספר פתרונות תחבורתיים - חלקם בטווח הארוך מאוד. בין היתר מדובר על סלילת כביש שיחבר את מתחם המגורים ומזרח פתח תקווה לכביש 471 דרך מחלף "עמישב". כן מתוכנן חיבור מתחם המגורים עם תחנת הרכבת החדשה שתוקם באלעד. בנוסף מתוכננת הרחבת תחנת "סגולה", שדרוג מחלף "עמישב", הקמת שתי תחנות מטרו במתחם, ועוד.

כמו כן, סוכם שכביש 40 הקיים ממערב לרובע יהפוך לרחוב מקומי ובמקומו יוקם כביש ארצי חדש שיהיה חלק מפתרונות התחבורה. בתחום הרובע החדש כביש 'עוקף 40' יהיה משוקע ומעליו יוקם פארק עירוני נרחב שיכלול מתקני ספורט, קאנטרי ואמפיתיאטרון.

קידום התוכנית נתקל מזה תקופה ארוכה בהתנגדות של תושבים רבים בסביבה, על רקע תוספת הבנייה המסיבית והחשש מעומסי התחבורה שיתווספו לאזור שסובל גם כך מעומסי תחבורה. משה פישר ממטה המאבק לבינוי שפוי מסר ל"גלובס" בעקבות החלטת הוותמ"ל כי "אנחנו רואים שגם כשמוגשות טענות והתנגדויות מחושבות ושקולות המערכת הותמ"לית שוב עובדת כמכונה אוטומטית. היא לא בודקת את הדברים לעומק, החוקר משמש כחותמת גומי להנחיות העל של הותמ"ל".

ליהיא גולדנברג מעמותת אדם טבע ודין, הגיבה אף היא להחלטה ומסרה כי "אנחנו שמחים שהוותמ"ל החליט להוריד את תחנות הכוח שהיו אמורות להיות בשטח התוכנית של סירקין. גילינו שבתוכנית מוקמות תחנות כוח גז טבעי שהן אולי קטנות אך מזהמות בצורה משמעותית. בסירקין לא עשו אפילו בדיקה מצרפית, למרות שהתחנות היו אמורות להיות ממוקמות במרחק של 50 מטר מהבתים של השכונה. מבחינתנו, הותמ"ל קיבלה החלטה נכונה שלא לקבל משק אנרגיה מזהם".

ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג: "לאחר שנלחמנו ופעלנו ללא לאות מול כל גורמי הממשלה, לרבות מינהל התכנון, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד התחבורה, התקבלה היום החלטה בותמ"ל לאשר את תוכנית סירקין, בכפוף לחלק ניכר מדרישתנו. נלחמנו בכל חזית אפשרית על מנת למצות את כל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו כדי לדאוג למענה תחבורתי הולם שיתאים לגידול האוכלוסייה באזור. נמשיך לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותנו על מנת להבטיח כי כל ההתחייבויות שניתנו לנו בסיכומים מול שר התחבורה הקודם ישראל כ"ץ ושר התחבורה הנוכחי בצלאל סמוטריץ', יישומו באופן מלא בשטח. נעשה כל שניתן לטובת התושבים ואיכות חייהם ולטובת בנייה המתקדמת בקצב התקדמות התשתיות במקום. ניכר כי הותמ"ל ומשרד התחבורה קיבלו את בקשותינו לספק מענה תחבורתי רחב והולם ולאפשר התקדמות בקצב הבנייה בהתאם להתקדמות הפתרונות התחבורתיים ואנו רואים את מגוון הפתרונות התחבורתיים שהמינהל הציע".

תגובת "מטה מאבק תושבי פתח תקווה וכפר סירקין": "החלטת הותמ"ל תמוהה ומעלה חשד לאור העובדה שהמתכננים בעצמם טוענים כי היא בעייתית בעיקר בדגש התחבורתי, משרד התחבורה הגדיר שצריכה להיות שלביות ולכן לא ניתן להתנער מזה. ובאמת בנושא החשוב הזה של שלביות התחבורה, הטענה של הותמ"ל הזויה ביותר. שאי אפשר לכרוך את הבנייה בביצוע התחבורה, מאחר ש"מי שיסלול את הכבישים אין לו עניין וזיקה לבניית יחידות דיור וככה שאולי הוא יתעכב....". 

כתוצאה מכך תושבי תושבי סירקין, השכונות הקרובות בפתח תקווה: עמישב, הדר גנים, בילינסון, ואף ערים סמוכות כמו ראש העין, עומדים בפני השלכות הרסניות הן מבחינת הבריאות - אלפי עצים שמייצרים חמצן הולכים להמחק, ובתמורה הולכים לקבל זיהום חמור ורעש חזק. וגם מבחינת התחבורה - תושבי סירקין הולכים להכנס לכאוס תחבורתי שלא ברור איך יצליחו להתקיים בתוכו".