התוכנית שהקפיצה את נתניהו: 4 ימים לתום המנדט זה מה שמתכנן בני גנץ

ערב פגישתו עם נשיא המדינה, יו"ר כחול לבן מתכנן לקיים מו"מ להרכבת ממשלה צרה שתתבסס על מיעוט בכנסת, תוך תמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ • פנה לנתניהו ברשתות החברתיות: "אעשה הכול כדי למנוע ממך לגרור את אזרחי ישראל למערכת בחירות בפעם השלישית"

בני גנץ, יו"ר כחול לבן / צילום: כדיה לוי
בני גנץ, יו"ר כחול לבן / צילום: כדיה לוי

לקראת ארבעת הימים האחרונים של החזקת המנדט להרכבת הממשלה על ידי ח"כ בני גנץ, בכחול לבן מתכננים לפרק את הליך המשא-ומתן לשני שלבים. בשלב א', שאמור להתרחש בימים הקרובים עד יום ד' בחצות, יקיימו משא-ומתן להרכבת ממשלה צרה שתתבסס על מיעוט בכנסת, תוך תמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ.

לדברי בכירים במפלגה, לא מדובר בשילוב הרשימה המשותפת בקואליציה ולא ייחתם עמם הסכם קואליציוני. ההסכמות שיושגו עמם בתמורה לתמיכתם מבחוץ בממשלה, יהיו בנושאים שהיו מוסכמים על כחול לבן במהלך הקמפיין, כגון תוכנית מקיפה למיגור האלימות בחברה הערבית, שינוי חוקי תכנון ובניה ופניה לפלסטינים להפסקת הקיפאון המדיני.

לדברי בכירים במפלגה, אחרי הקמת ממשלה יחל שלב ב' של המשא-ומתן הפוליטי, והוא הרחבת הממשלה. "אנחנו מבקשים להבהיר לליכוד שתהיה ממשלה בראשות גנץ כעובדה ושהם יוזמנו להצטרף. בשבועות האחרונים, הליכוד לא היו מוכנים לקיים משא-ומתן ללא גוש 55, אך כאשר נגיע לשלב ב' של הרחבת הממשלה, אנחנו עדיין נחתור לממשלת אחדות ולצירופם" אמרו בכירים ל"גלובס".

ח"כ גנץ הגיע הערב לפגישה עם נשיא המדינה, במהלכה יבקש בין השאר הבהרות בנוגע למהות הנבצרות, ומה הייתה כוונתו המקורית של הנשיא, כיוון שנושא הנבצרות פורש על ידי נתניהו ועל ידי הליכוד, כך שנתניהו לא יצא לנבצרות עד לשלב העדויות במשפט.

ראובן ריבלין ובני גנץ / צילום: מארק נוימן, לע"מ
 ראובן ריבלין ובני גנץ / צילום: מארק נוימן, לע"מ

בכיר בכחול לבן אמר הערב ל"גלובס" שהודעות נתניהו בנוגע לסכנה למדינה עם הקמת ממשלה צרה נובעות מ"תסמונת שבת בבלפור קשה. הכניס את עצמו להיסטריה ומפיץ את זה".

לפני שנכנס גנץ לפגישה עם הנשיא ריבלין הוא תקף את נתניהו ברשתות החברתיות על הודעת דוברו כי הקמת ממשלה צרה הינה "מצב חירום לישראל".

גנץ כתב: "נתניהו, ראיתי שהשתמשת במונח 'מצב חירום' בגלל שיש סיכוי ששלטונך יסתיים בקרוב. אז לא. מצב חירום זה מאות טילים על אזרחי מדינת ישראל. נתניהו, תפנים: אני אעשה הכול כדי למנוע ממך לגרור את אזרחי ישראל למערכת בחירות בפעם השלישית.

"אמרתי זאת לאורך כל הדרך, ואני קורא לך שוב היום: בוא למשא-ומתן ישיר בלי בלוק החסינות, בלי טריקים ובלי ספינים. מה שעבד לך במשך 10 שנים לא יעבוד יותר".

ח"כ אביגדור ליברמן התייחס גם הוא עם צאת השבת למצב הפוליטי.

"הגענו לרגע שבו שעון החול עומד לסיים את מסלולו ואיתו הספינים, השקרים והמניפולציות. במהלך מערכת הבחירות, בערב בו התפרסמו התוצאות ולאורך 63 הימים מאז, שבתי וקראתי לנתניהו ולגנץ להקים ממשלת אחדות, שתשקף את רצון הבוחר. נתניהו התעלם באופן מוחלט מכל פניותינו לנהל משא-ומתן, בכתב ובעל פה. עם גנץ נפגשנו, אך נדמה היה שאצלו בבית הדברים לא הדוקים וסגורים" כתב ליברמן.

ליברמן לא התייחס בהודעתו לאפשרות שיתמוך בממשלה צרה, כאשר הסיעה המשותפת מגבה את הממשלה הצרה מבחוץ. במשך שבועות ארוכים מסרב ליברמן לשלול אפשרות פוליטית זאת, על אף שהמשיך לכנות את חברי הכנסת של המשותפת "גיס חמישי".

הודעה מטעם הרשימה המשותפת על רקע ההסתה של ראש הממשלה בנימין נתניהו כנגד חברי הכנסת של הרשימה:
"בימים האחרונים חצה בנימין נתניהו כל גבול בהסתה המסוכנת והפראית נגד חברי הרשימה המשותפת. נתניהו, שעשה ויעשה הכל כדי לשמור על כסאו, ממשיך להסית נגד הציבור הערבי בכללותו, מפיץ שקרים וטוען שחברי הכנסת שלנו תומכי טרור. הציבור הערבי ונציגיו הם לגיטימיים כמו כל ציבור אחר. כל מי שמאמין בערכים דמוקרטים מוכרח להתנגד לציד המכשפות של החשוד מבלפור נגדנו. אנו פונים לנשיא המדינה ריבלין, וכן ליועמש מנדלבליט כדי להשמיע את קולו ולנקוט עמדה מול ההסתה, שהובילה לקבלת עשרות איומים ברצח כלפי חברינו. נמשיך לפעול ללא מורא למען שלום, צדק ושוויון".