"נשיא אוקראינה יעשה כל מה שתבקש ממנו": האם מינוי גורדון סונדלנד היה הטעות הגדולה ביותר של טראמפ?

האם מינוי גורדון סונדלנד היה הטעות הגדולה ביותר של דונלד טראמפ? איל הנדל"ן היהודי תרם מיליון דולר, וקיבל שגרירות באירופה • הוא הבטיח לטראמפ שנשיא אוקראינה "אוהב את התחת שלך" • טראמפ האמין, בדק, הבטיח ודרש • התוצאה היא הליכים להעמיד את הנשיא למשפט הסנאט

דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס

הם הסבו לארוחה במסעדה בקייב, בירת אוקראינה. מצד אחד של השולחן ישב איל נדל"ן יהודי מפורטלנד, אורגון, בצפון מערב ארה"ב. מולו ישב דיפלומט משגרירות ארה"ב באוקראינה.

איל הנדל"ן ניסה להתקשר לוושינגטון. הוא עבר שורה של מרכזנים ושל מזכירים, חזר וזיהה את עצמו, והמתין. קול רם מאוד בקע לבסוף מן הטלפון. "כן, אדוני הנשיא". כה רם היה הקול עד שאיל הנדל"ן נאלץ להרחיק את הטלפון מאוזנו. הדיפלומט שמולו לא התקשה לעקוב. הוא יספר לימים, שגם סועדים אחרים יכלו לשמוע את נשיא ארה"ב צורח בטלפון הפתוח, הלא-בטוח הזה.

איל הנדל"ן, גורדון סונדלנד, מעורב זה שנים בפוליטיקה רפובליקאית, אם גם מאחורי הקלעים. הוא נהג לתרום כסף למועמדים מתונים של המפלגה. בבחירות של 2016 הוא תמך בג׳ב בוש, מושל פלורידה לשעבר, בנו של נשיא ואחיו של נשיא, אשר נחשב תחילה לבעל הסיכויים הטובים ביותר. איל נדל"ן אחר, דונלד טראמפ, כתש את בוש עד דק. סונדלנד לא התפלש בעפר או קרע קריעה לאורך זמן. כאשר טראמפ נבחר לנשיא, הוא כתב צ'ק של מיליון דולר לפקודת הוועדה שארגנה את מעמד ההשבעה של טראמפ, בינואר 2017.

שונא את אירופה, שונא דיפלומטים

הצ'ק נפרע מיד. סונדלנד הוזמן להיות שגריר ארה"ב באיחוד האירופי. זו משימה היאה יותר לטכנוקרטים, מפני שאין היא כרוכה בייצוג. האיחוד האירופי הוא אמנם רב-מדינות, אבל אינו מדינה. אין צורך להצטלם, או להשתתף במעמדי חנוכה, או להופיע בחגיגות רשמיות. השגריר באיחוד צריך להתהלך בפרוזדורים ארוכים, ולנהל שיחות מורכבות על עניינים המענגים בעיקר ביורוקרטים.

אבל לדונלד טראמפ היו תוכניות אחרות בשביל סונדלנד. הזיליונר מפורטלנד נועד להיות שליחו האישי לעניינים שהוא יחליט עליהם. ספק אם שלומה של אירופה היה אחד מהם. טראמפ ידוע באיבתו לעצם המוסד של האיחוד האירופי, שבעיניו קם כדי להזיק לאינטרסים המסחריים של ארה"ב. טראמפ עודד את בריטניה לפרוש מן האיחוד לא רק מפני שדאג לשלומם של הבריטים, אלא מפני שרצה בהחלשת האיחוד.

טראמפ גם אינו סובל את הדיפלומטים המקצועיים של מחלקת המדינה. הוא אינו סובל ביורוקרטים באופן כללי, ומאמין שהם חלק מן "המדינה העמוקה", המשרתת רק את עצמה, וחותרת תחת מנהיגים פוליטיים נבחרים כמותו.

מאחר שבמסורת האמריקאית הנשיא חופשי לחלק כהונות שגרירים למי שהוא רוצה, סונדלנד לא התקשה לקבל את הסכמת הסנאט למינויו.

הוא יסלח לאוקראינה, אם...

עד מהרה התברר אילו גדולות הועיד הנשיא לסונדלנד. הוא הפיל עליו את התיק של אוקראינה. מה לשגריר באיחוד האירופי, שמושבו בבריסל, ולאוקראינה? היא אפילו אינה חברה באיחוד, אם כי היא רוצה להיות. טראמפ כמובן לא התעניין בעתיד יחסיה של אוקראינה עם שאר אירופה. הוא רצה לרתום אותה לעגלת בחירתו החוזרת.

הרקורד הפומבי והפרטי של טראמפ מראה, שהוא רוחש טינה עמוקה לאוקראינה. הטינה הזו אינה קשורה בהבנה היסטורית, או בהערכה אסטרטגית. הוא אינו סובל את אוקראינה מפני שהוא מאמין בתיאוריות קונספירציה מבית היוצר של הימין הקיצוני, המייחסות לאוקראינה התערבות חתרנית במערכת הבחירות בארה"ב לטובת הילארי קלינטון.

הוא יסלח לאוקראינה, ובלבד שהיא תפגין רצון טוב, ותעזור למערכת הבחירות שלו. סונדלנד נועד להכשיר את הקרקע לצד עורך דינו הפרטי של הנשיא, רודי ג׳וליאני, ולצד דיפלומט לשעבר ששמו קורט וולקר.

סונדלנד נעשה אורח תדיר בקייב. התדירות גברה מאוד לאחר ניצחונו של קומיקאי הטלוויזיה הצעיר ולודומיר זלנסקי בבחירות לנשיאות, בחודש אפריל. הוא הביס את הנשיא המכהן, פטרו פורושנקו, שטראמפ ואנשיו חשבו לסייען של המפלגה הדמוקרטית. זלנסקי היה איש כלבבם, או לפחות ראוי לבדיקה.

אנשי הנשיא מיששו את הדופק אצל זלנסקי. מה הוא רוצה, ומה הוא מוכן לתת בתמורה. משאלותיו ותמורתו עומדות עכשיו במרכז החקירה, שמנהלת ועדת הביון של בית הנבחרים בוושינגטון.

זלנסקי, כמו קודמו, רצה סיוע צבאי, כדי להתגונן מפני פלישת רוסיה. התמורה המקווה, או המשוערת, הייתה חקירה פלילית נגד ג׳ו ביידן, סגן הנשיא בממשל אובמה, ונגד בנו האנטר. טראמפ רוצה להוכיח, שלביידנים הייתה יד בפרשת שחיתות באוקראינה. ביידן, לפחות לפי שעה, הוא יריבו העיקרי של טראמפ במפלגה הדמוקרטית.

"קול רם מאוד ומוכר"

בנסיבות האלה מצא סונדלנד את עצמו במסעדה בקייב, עם הדיפלומט דיוויד הולמס, שתוארו הרשמי "יועץ לעניינים מדיניים", ושמו מופיע במקום הרביעי ברשימת אנשי הסגל של שגרירות ארה"ב באוקראינה. היו איתם עוד שני אנשי סגל מן השגרירות. סונדלנד הזמין בקבוק יין, ומזג לכל הנוכחים. תחילה התנהלה שיחה חברתית, אחר כך סונדלנד נדרש לעניין החשוב של אסטרטגיות שיווק בבתי המלון שבבעלותו בצפון-מערב ארה"ב.

או אז, במידה מדהימה של חוסר דיסקרטיות, סונדלנד חייג את מספר הבית הלבן בוושינגטון. הוא עבר כמה מדורי ביורוקרטיה לפני שמן הטלפון בקע "קול רם מאוד ומוכר", על פי עדותו של הולמס, בדלתיים סגורות, באוזני ועדת הביון של בית הנבחרים, ביום ו׳ אחה"צ.

הולמס שמע את הנשיא שואל את סונדלנד אם הוא נמצא באוקראינה. אכן, באוקראינה, אמר סונדלנד. השגריר השתמש אז בלשון ציורית, כדי לתאר מה חושב זלנסקי על טראמפ. "הוא אוהב את התחת שלך", אמר סונדלנד לנשיא ארה"ב (זה תרגום ישיר ומחוספס מן המקור האנגלי). "אז הוא יעשה את החקירות?", שאל נשיא ארה"ב. "הוא יעשה", אמר סונדלנד, והוסיף שנשיא אוקראינה "יעשה כל מה שתבקש ממנו".

קשה להאמין ששיחה כזאת התנהלה בנסיבות כאלה. דיפלומטים מקצועיים אמונים על דיסקרטיות. מינויים פוליטיים, המחולקים למרבים במחיר, מניבים לא פעם תוצאות מסמרות שיער.

התוצאה מסמרת השיער של המינוי הזה היא עכשיו חלק מתהליך האימפיצ׳מנט נגד נשיא ארה"ב, שהתחיל ביום ד׳ שעבר, ועומד להשתרע על פני כל השבוע הזה. התהליך נועד להיות פומבי, ואמנם שני ימי שימועים, שארכו שש עד תשע שעות, שודרו בשידורים חיים מחוף אל חוף. אבל יש גם תהליך מקביל של חקירה בדלתיים סגורות. מן הדלתיים הסגורות דלפו ב-48 השעות האחרונות תמלילים עוצרי נשימה, כמו זה של הולמס; וכן אחד של חבר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ושל עוזרת לענייני חוץ במשרדו של סגן הנשיא מייק פנס.

העדה העיקרית ביום ו׳ הייתה השגרירה לשעבר באוקראינה, מארי יובנוביץ׳, שהנשיא פיטר והכפיש. היא סיפרה, כי כאשר קראה את הדוח על שיחת טראמפ עם זלנסקי, שבו כינה אותה "חדשות רעות", "הדם אזל מלחיי". ובכן, הדם אוזל עכשיו יום יום מלחיי אמריקה, אבל לפחות חצי האמריקאים מושכים בכתפיהם ומעבירים לערוץ אחר.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny