פרויקט "דרך ערך" חוזר: נהגים שיפחיתו שימוש ברכבם הפרטי יתוגמלו ע"י המדינה

המאמצים להוריד את העומס הקשה בכבישים נמשכים והפעם הגיע תורו של החיזוק החיובי • כיצד זה יעבוד ומי יכול להשתתף בפרויקט? "גלובס" עושה סדר

פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף
פקקים בנתיב פלוס - נתיב הקארפול הראשון / צילום: שלומי יוסף

משרד התחבורה ונתיבי איילון מרחיבים את פרויקט "דרך ערך" לעידוד נסיעה שיתופית ושינוי הרגלי נסיעה של מחזיקי המכוניות הפרטיות. החל מהשבוע יעלה קמפיין לגיוס 15 אלף משתתפים נוספים לפרויקט התמריצים, שבו נהגים שימנעו משימוש ברכב הפרטי יוכלו לזכות באלפי שקלים בשנה. בנוסף, כל אחד מהמשתתפים יקבל החזר עבור נסיעה בתחבורה ציבורית - עד 50% מגובה הכרטיס שקנה, כשהבדיקה תתבצע לפי נתוני כרטיסי ה'רב קו'.

"המשימה שלנו היא לייצר אלטרנטיבה לרכב הפרטי לא רק באמצעות טיפול בתשתיות התחבורה הציבורית אלא גם בניהול הביקושים בפועל. הפרויקט מציג חשיבה חדשנית מחוץ לקופסה ומעודד נסיעות שיתופיות המגדילות את מספר הנוסעים בכל רכב, שימוש בתחבורה ציבורית ושינוי שעות הנסיעה, באמצעות מתן תמריצים לנהגים", אומר איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון. "גלובס" עושה סדר כיצד יעבוד הפרויקט.

איך זה יעבוד וכמה כסף יקבלו המשתתפים?

בכל אחד מהרכבים תותקן יחידת ניטור. היחידה שתותקן ברכב יודעת לומר מתי יצאנו לעבודה ומתי חזרנו, ולפי כך נקבע התקציב. ככל שהמשתתף ישתמש פחות ברכבו הפרטי כך הוא יקבל בסוף השנה סכום גבוה יותר. משתתפי הניסוי יוכלו לקבל עד 2,000 שקל בשנה, בהתאם למאפייני נסיעותיהם.

באמצעות יישומון שפותח על ידי חברת "VIA" יוכלו המשתתפים לצפות בזמן אמת בתקציב שלהם. הסכום יופחת מתקציב וירטואלי של 4,500 שקל שיקבל כל משתתף בתחילת הפרויקט. בהמשך, התקציב יגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוים בהרגלי הנסיעה: היקף הנסיעות, נסיעה בגודש ומיקום הנסיעה. משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו. משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים במטרופולינים, יקטין משמעותית את תקציבו.

בפרויקט יוכלו להשתתף נהגים מכל הארץ ובפרט אלו הנוהגים להגיע באופן יומיומי עם רכבם למטרופולינים הגדולים: חיפה, ירושלים, תל אביב ובאר שבע.

בנוסף יעודד פרויקט "דרך ערך" נסיעה שיתופית באמצעות הוספת תקציב למי שייקח מידי יום ברכבו שלושה נוסעים ומעלה (כולל הנהג), כך שבסוף השנה הוא יוכל ליהנות מסכום של עד 10,000 שקל.

איך מצטרפים לתוכנית?

אם אתם 'מקדמי גודש' -כלומר - יוצרים פקקים, אתם יכולים להצטרף לתוכנית. כדי להצטרף, יש ליצור קשר עם שירות הלקוחות של אחד משלושת המפעילים שנבחרו - פוינטר, פנגו ומוטורולה. כל חברה תוכל לגייס 5,000 משתתפים ובסך הכל יוכלו להשתתף בפרויקט בשלב זה 15 אלף משתתפים. התהליך יבוצע בהדרגה עד הגעה ל- 100 אלף משתתפים.

האם מדובר בניסוי או בתוכנית קבועה או לזמן מוגבל?

מדובר בפרויקט של משרד התחבורה, כשהמשרד מקווה שבעתיד יהפוך הפרויקט לתוכנית לאומית. לסיום הפרויקט אין דד ליין אך יש הגבלת משתתפים - 100 אלף לכל החברות שנבחרו להפעיל את הפרויקט.

האם יש לפרויקט יעד מדיד?

5% של שינוי התנהגות אצל הנהגים שמשתתפים בפרויקט. לפי חוקרים העוסקים בתחבורה, זהו הנתון הנדרש לשם הקלה משמעותית במצב הפקקים. לדוגמה - בל"ג בעומר, כשיש הקלה בכבישים, נוסעים רק 5% פחות בכבישים.

באילו שעות תעבוד התוכנית?

לפי הפרויקט, שעות העומס מוגדרות בבוקר בשעות 6:45 עד 9:30, ובשעות החזרה מהעבודה מ-15:30-18:30.

על מה מתבססת התוכנית?

הפרויקט מתבסס על ניסוי 'נעים לירוק' שביצע המשרד בשנים 2013-2017. במסגרת הניסוי, ניתן תגמול כספי למשתתפים לפי טבלת מחירים, בהתאם לאזור ולשעות הנסיעות שביצעו. בממוצע, קיבלו המתנדבים כ-1,300 שקל בחודש. מתוצאות הניסוי עלה כי מתן התמריצים וההטבות השפיע על התנהגות הנוסעים.

לפי נתוני 'נתיבי איילון', ברמה השבועית הפחית כל משתתף בניסוי בממוצע 11 ק"מ של נסיעות באזורי הגודש בשעות השיא. בהינתן תמריץ כספי, משתתפים רבים בניסוי גילו אפשרויות שלא ניסו קודם, המאפשרות להימנע מנסיעה בשעות הגודש. בנוסף, 50% ממשתתפי הפרויקט הפחיתו 10% מעלויות הנסיעה שלהם. חלק מהמשתתפים העידו בנוסף כי הניסוי שינה את הרגלי העבודה שלהם, וגרם להם לעבוד יותר מהבית.

מה הפוטנציאל של התוכנית?

עולה השאלה האם באמת יש בכוחם של התמריצים החיוביים לשנות את הרגלי הנסיעה בישראל, מדינה שבה נסמך רוב הציבור על הרכב הפרטי ככלי התחבורה העיקרי שלו. לאחרונה ספג משרד התחבורה ביקורת נוקבת על רפורמת 'נתיב פלוס', שהפקיעה נתיבים בכביש החוף ובאיילון לטובת נסיעה משותפת ותחבורה ציבורית.