מנהל רשות המסים: "אנחנו בפער של 2 מיליארד שקל מיעד גביית המס"

ערן יעקב אמר את הדברים בכנס לשכת סוכני הביטוח באילת • יעד גביית המס השנה עמד על 317 מיליארד שקל, ולדברי מנהל רשות המסים, "לפי שעה נראה שאם נגבה 315 מיליארד שקל – זה יהיה הישג גדול"

ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: ליאב פלד
ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: ליאב פלד

"אנחנו בפער של 2 מיליארד שקל מיעד גביית המס. אנחנו נגרד את היעד מלמטה, אבל מבחינתי 2-3 מיליארד לפה או לשם זה נחשב עמידה ביעד" - כך אמר היום (ד') מנהל רשות המסים ערן יעקב בכנס "אלמנטר 2019" של לשכת סוכני הביטוח, הנערך באילת. יעקב ציין כי "היעד שנקבע לרשות המסים לשנה הנוכחית עמד על 317 מיליארד שקל בגבייה, ולפי שעה נראה שאם נגבה 315 מיליארד שקל - זה יהיה הישג גדול".

רשות המסים היא המנוע המרכזי שאחראי למילוי קופת המדינה, ולמרות שהשנה החולפת התאפיינה בחוסר יציבות פוליטית וקושי להעביר החלטות ותוכניות שיכלו לסייע בצמצום הגירעון, יעקב שידר שהוא מרוצה מהגבייה.

במסגרת הרצאה מאקרו כלכלית שהעביר בפני סוכנות וסוכני הביטוח שהגיעו לכנס, התייחס יעקב גם לנטל המס בישראל ואמר: "אנחנו רוצים שמס הכנסה יצמצם את אי-השוויון בחלוקת ההכנסות במשק. אנחנו גם מעוניינים שהצמיחה הכלכלית תמשיך ותהיה ולא תעזוב את כולנו, כי היא חלק מנשמת אפינו".

מנהל רשות המסים נגע בדבריו גם בסוגיית מיסוי עולם הרכב. "מעל 40 מיליארד שקל - אלה ההכנסות ממיסוי רכב ודלק", אמר וציין כי "זה סכום פנומנלי גבוה. המסים על הדלקים מאוד גבוהים, אבל אנחנו מרוויחים פעמיים - אנחנו גם ממסים מוצר שמייצר תאונות ופגיעה באוכלוסייה, וגם גורמים שלא להעלות מסים במקומות אחרים, כגון מס חברות או מס על יחידים. הדלק בישראל ממוסה ברמה גבוהה, אבל הפליטות מכלי הרכב הורגות מעל 3,000 איש בשנה, לפי נתוני משרד הבריאות. אז יש לזה  משמעות ומחיר, וצריך לשקף את זה במס".

יעקב ציין עוד כי ישראל נמצאת השנה בסביבת צמיחה בשיעור של 3.2%. "בכל השוואה בינלאומית אלה אחוזי צמיחה גבוהים. הצמיחה בחלקה הגדול מובלת על-ידי הצריכה הפרטית. יש גם חסרונות בזה, משום ששינוי קטן באופי הצריכה ישפיע מאוד על אופי הצמיחה. ישראל נמצאת בשיעורי אבטלה מאוד נמוכים. שיעור ההשתתפות בשוק העבודה עולה לאורך השנים. יש סקטורים שלמים ששיעורי ההשתתפות הם יחסית נמוכים והם הפוטנציאל העתידי של הצמיחה של המשק הישראלי".