כחול לבן דורשים מנתניהו: התפטר מכל תפקידיך כשר בממשלה

בנימין נתניהו משמש כיום כשר הבריאות, הרווחה, התפוצות והחקלאות, וזאת מעבר לכהונתו כראש הממשלה • ההערכה במערכת הפוליטית היא שנתניהו יבקש חסינות

יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: אמיר מאירי, גלובס
יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: אמיר מאירי, גלובס

בעקבות הודעת היועמ"ש אביחי מנדלבליט אתמול בנוגע להחלטתו על הגשת שלושה כתבי אישום נגש ראש הממשלה בנימין נתניהו, סיעת כחול לבן פנתה היום (ו') במכתב דרישה לנתניהו וליועץ המשפטי לממשלה, שראש הממשלה יתפטר ממספר תפקידי שרים בהם הוא מחזיק.

במכתב של כחול לבן נאמר כי "על-פי החלטות בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, שר המוגש כנגדו כתב אישום לא יוכל להמשיך ולכהן בתפקידו, ולפיכך חלה עליך חובה לסיים לאלתר את תפקידיך השונים כשר בממשלת ישראל".

כחול לבן לא מתייחסת לראשות הממשלה, אך לפי החוק נתניהו יכול להמשיך ולכהן עד פסק דין חלוט נגדו.

עוד נאמר במכתב: "מבלי להידרש בשלב זה לשאלה בדבר יכולתך לכהן גם כראש ממשלה לאור הודעת היועץ המשפטי כאמור, חלה עלייך חובה ברורה ובלתי ניתנת לפרשנות אחרת לאור, פסקי הדין שניתנו בפרשת פנחסי ופרשת דרעי כי עליך להתפטר לאלתר מכל תפקידיך כשר בהם הינך משמש". 

על המכתב חתומים עורכי הדין של כחול לבן, ערן מרינברג ושמעון בראון. במכתב מצוין כי אם נתניהו לא ימלא אחר הוראות הדין, הם יפנו לבג"ץ.

נתניהו משמש כיום כשר הבריאות, הרווחה, התפוצות והחקלאות, וזאת מעבר לכהונה כראש הממשלה.

בתפקיד ראש הממשלה לא זכה נתניהו לאמון הכנסת מאז אפריל 2019 והוא נחשב בעל מעמד של ראש ממשלה יוצא, אך בשל התסבוכת הפוליטית ואי יכולתו להרכיב קואליציה הוא ממשיך למלא תפקיד זה.

לאחר ההודעה על כתב האישום אמש, פרסמה ש"ס הודעת תמיכה ראשונה, בלילה והבוקר הצטרפו בכירים בימין להודעות אלה כשכולם מדגישים כי נתניהו לא מחויב לפרוש בשל כתב האישום. יהדות התורה פרסמה הבוקר הודעה ולפיה: "סיעת יהדות התורה מגבה את ראש הממשלה בנימין נתניהו במאבקו המשפטי ומאחלת לו הצלחה, נוכח החלטת היועמ"ש לממשלה בתיקים השונים. לראש הממשלה עומדת חזקת החפות, ובהתאם לחוק יש לאפשר לו להמשיך בתפקידו עד לבירור משפטי חלוט וסופי כדין".

הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, כתב היום: "‏ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אדם עתיר זכויות, לאורך שנים רבות הוא עובד ופועל לילות כימים למען עם ישראל ומדינת ישראל. כלוחם, כקצין, כשר וכראש ממשלה בעשור האחרון. ראיתי את המסירות הזאת במו-עיניי בחודשים האחרונים. כמו לכל אדם, חזקת החפות עומדת לראש הממשלה והוא חף מפשע אלא אם בית המשפט החליט אחרת. בזמן הקשה הזה אני מבקש לחזק את ראש הממשלה ומתפלל שהדברים יתבהרו והצדק יצא לאור בהקדם. עם ישראל יצטרך לצאת מהתקופה הזו חזק יותר ומאוחד יותר".

ההערכה במערכת הפוליטית היא כי נתניהו יבקש חסינות, מהלך שיעכב את הגשת כתבי האישום עד לאחר הבחירות הבאות והקמת ממשלה חדשה. 

*** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם על-ידי היועמ"ש, ועומדת להם חזקת החפות.