הצעת החוק של מיקי זוהר: בחירות תוך 45 יום וביטול יום השבתון

זאת כדי לחסוך למשק עלות של כ-5 מיליארד שקל של הבחירות • אקוניס אמר כי לא יוכל להתפנות מעיסוקי משרדו ולהגיע להפגין בעד נתניהו הערב, ואליו נוספו עוד מספר שרים וח"כים שהבהירו כי אינם מעוניינים להשתתף במפגן הכוח האישי של רה"מ

ח"כ מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת

ח"כ מיקי זוהר הניח הבוקר (ג') הצעת חוק לערוך את מערכת הבחירות לכנסת ה-23 תוך פרק זמן קצר בהרבה מהקבוע בחוק. במקום 90 ימים, מציע זוהר להצביע תוך 45 ימים ובנוסף לבטל את יום השבתון, כדי לחסוך למשק הישראלי את העלות הכבדה של הבחירות.

ביטול יום השבתון מצריכה שינוי חוק יסוד הבחירות, ולפיכך מדובר בחקיקה שניתן להעבירה אך ורק ברוב של 61 ח"כים והסכמה רחבה בכנסת. שינוי כללי הבחירות (בהעדר שבתון), בניגוד לנהוג במדינה מזה עשרות שנים, עשוי להיות בעל השפעה מרחיקת לכת על שיעורי ההשתתפות.

בהצעת החוק כתב ח"כ זוהר: "המצב שאליו נקלעה מדינת ישראל, כאשר במשך קרוב לשנה לא הוקמה ממשלה, גורם לקיפאון בתחומים רבים במשק הישראלי, והתמשכות המצב עלולה לגרום לנזק כבד עוד יותר... מוצע בזאת לקצר את משך התקופה מ-90 ל-45 יום, על מנת לצמצם את הפגיעה במשק הישראלי ובציבור הישראלי ולהביא להקמת ממשלה חדשה בהקדם".

הבעיה בהצעתו של זוהר היא כזו: האם ועדת הבחירות מסוגלת מבחינה טכנית להיערך למערכת בחירות תוך 45 יום. בעברה אמרה מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס, כי הדבר הוא בלתי אפשרי, מבחינת הצורך לגייס מספיק כוח אדם ולבצע את כל המהלכים הנחוצים לשם שמירה על טוהר הבחירות.

באשר ליום השבתון אמר ח"כ זוהר "עלותו של יום שבתון במשק הישראלי הוא כחמישה מיליארד שקל. מוצע בזאת לבטל אותו על מנת לחסוך למשלם המסים עלות זו. בנסיבות שנוצרו, כאשר מתקיימות מערכות בחירות יותר מפעמיים בשנה, יום השבתון אינו הכרחי ומטיל עומס כלכלי על מעסיקים שלמעשה מממנים שבתון זה. יצוין כי יום שבתון בבחירות אינו נהוג בעולם וטרם הוכח כי שבתון ביום זה מעלה את שיעור ההצבעה".

חבר הכנסת חילי טרופר מכחול לבן אמר בגלי צה"ל כי עקרונית הוא ומפלגתו תומכים בבחירות בזק, אך יש לבדוק אם הדבר אפשרי מבחינה טכנית. בנוסף, חבר הכנסת צבי האוזר הניח הצעת חוק הקובעת כי גם ישראלים הנמצאים באופן זמני בחו"ל קרי סטודנטים, מדענים ועוד, יוכלו להצביע בנציגויות הישראליות. הצעות ברוח זו הוגשו בעבר אך לא הבשילו לחקיקה.

הגשת ההצעות מהווה עוד סימוכין לכך שבכנסת מפנימים כי הבחירות השלישיות הן כמעט עובדה מוגמרת ומבקשים להספיק להשפיע על התנהלותן. שילוב הכוחות בין הסיעות מעלה את האפשרות כי הצעת החוק בעניין יום השבתון עשויה לעבור. 

ובליכוד הרוחות סוערות

במקביל בתוך הליכוד סוערות הרוחות. השרים ישראל כ"ץ ומירי רגב התבטאו הבוקר נגד ח"כ גדעון סער, בעוד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והשרים גלעד ארדן, צחי הנגבי, יואב גלנט, משה כחלון, גילה גמליאל וציפי חוטובלי גזרו על עצמם שתיקה כמעט מוחלטת, הן ביחס להשלכות הפוליטיות של החלטת היועץ המשפטי לממשלה והן באשר לאפשרות לקיים פריימריז מהירים לראשות המפלגה לפני פיזור הכנסת ה-22.

כ"ץ האשים את סער שהוא "חצה קו אדום וכי הוא מכשיר את פילוג הליכוד". גם רגב האשימה הבוקר את סער שהוא יורה בתוך הנגמ"ש, כאשר צייצה בטוויטר שלה: "תפסיק לירות בתוך הנגמ״ש. שאני אספר מי מתחנף אליי כבר שנתיים?"

 

סער התראיין באחת מתחנות הרדיו והגיב: "זו טרמינולוגיה לא ראויה, אבל אני לא מתרגש. אני עדיין זוכר את הימים הלא רחוקים שמירי רגב התחנפה אליי ותקפה את ראש הממשלה, ואפילו הודיעה שתתמוך בי אם אתמודד מולו. זה היה לפני שהיא מונתה לשרה, עכשיו הדברים השתנו".

בכירי הליכוד לא מתייצבים להפגנה למען נתניהו הערב

אחרי שהשר אופיר אקוניס אמר היום בבוקר בראיון בגלי צה"ל כי לא יוכל להתפנות מעיסוקי משרדו ולהגיע להפגין בעד ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב בתל-אביב, נוספו עוד מספר שרים וח"כים שהבהירו כי אינם מעוניינים להשתתף במפגן הכוח האישי של נתניהו. החשש בצמרת הליכוד הוא מאמירות בוטות ואגרסיביות נגד היועץ המשפטי לממשלה ונגד ראשי הפרקליטות, בדומה לאופי נאומו של נתניהו ביום ה' האחרון.

בהפגנה בתל-אביב הערב אמורים לנאום דוברים של נתניהו כגון ארז תדמור ויערה זרד, ומספר בעלי טורים בתקשורת כגון שמעון ריקלין וגדי טאוב. נכון לשעה זו לא אמורים להשתתף בהפגנה פוליטיקאים מן הליכוד או מפלגות אחרות, וספק אם נתניהו עצמו יגיע לאירוע.

בתגובה ליוזמת הפגנת התמיכה בנתניהו הערב אמר ח"כ אביגדור ליברמן בכנס השנתי של המרכז לביטחון ודמוקרטיה במכון הישראלי לדמוקרטיה: "ההפגנה הזו מיותרת, ולא מוסיפה לחוסן הלאומי והחברתי שלנו. היא מעבירה את הוויכוח מבתי המשפט - לרחוב. מעניין שלכל חברי צמרת הליכוד יש אירוע או עיסוק אחר שמונע מהם להגיע להפגנה".