קריסתה של בורסת הקריפטו DX הותירה בישראל חובות של יותר מ-14 מיליון שקל

בית המשפט מינה את עו"ד דוד פורר כנאמן להליכי הפירוק של סי אקס טכנולוג'יז, שהייתה אחראית לעיקר פעילותה של DX.Exchange • חוץ מחובות לספקים, החברה חייבת 4 מיליון שקל ל-77 עובדים שפיטרה • הבעלים פיני פטרקצישווילי: "נגמר לנו הכסף"

אפליקציית בורסת הקריפטו DX / צילום: DX.Exchange
אפליקציית בורסת הקריפטו DX / צילום: DX.Exchange

לפני כשלושה שבועות נסגרה בורסת המטבעות הדיגיטליים הישראלית DX.Exchange, כפי שדיווחנו ב"גלובס", על רקע קשיים פיננסיים שאליהם נקלעה. כעת מתברר כי CX Technologies LTD, החברה הישראלית שהייתה אחראית על פיתוח הטכנולוגיה ועל הליכי הרישוי עבור בורסת DX, נמצאת בהליכי פירוק.

ל"גלובס" נודע כי ההליכים נגד סי אקס טכנולוג'יז ננקטו לאחר שהחברה לא הצליחה לעמוד בתשלום חובות של יותר מ-14 מיליון שקל (מעל 4 מיליון דולר) - מתוכם יותר מ-4 מיליון שקל ל-77 עובדים שפיטרה בחודשים האחרונים. החברה חייבת כ-10 מיליון דולר לכמה ספקים, ובהם בין השאר חברת התוכנה White Hat וחברת המחשוב מלם-תים.

בורסת DX השיקה את פעילותה בינואר 2019, כששוק המטבעות הקריפטוגרפיים היה קרוב לשפל, אחרי שנה שבה מחיר הביטקוין צנח ביותר מ-70%. DX הציעה שירותי מסחר לא רק בביטקוין ובמטבעות קריפטו נפוצים אחרים, אלא גם באסימונים דיגיטליים (טוקנים) שערכם צמוד לניירות ערך, כמו למשל, מניות של חברות וקרנות סל הנסחרות בוול סטריט.

מקור הבקיא בעסקי החברה מסר ל"גלובס" כי עד להקמת בורסת DX, בשנים 2018-2017 גויסו לצורך הקמתה השקעות בהיקף מצטבר של כ-17 מיליון דולר - מתוכם כ-12 מיליון דולר באמצעות הקצאה של מניות החברה, וכ-5 מיליון דולר בהקצאה פרטית של המטבע הדיגיטלי DXCASH, שנועד לשימוש בזירת המסחר של DX.

בין המשקיעים הראשונים בחברה הייתה קרן ההון סיכון האמריקאית NFX, שאחד משותפיה המייסדים הוא יזם ההייטק הישראלי גיגי לוי-וייס. ל"גלובס" נודע כי NFX השתתפה ב-2017 בסבב גיוס ראשוני, שבו השקיעה כ-1.5 מיליון דולר תמורת הקצאה של כ-7% ממניות סי אקס טכנולוג'יז, ובמהלך 2018 השקיעה הקרן עוד כמיליון דולר ברכישת מטבעות DXCASH.

"שריפה 400 אלף דולר כל חודש"

למרות ההשקעות הגדולות בהקמתה, פעילותה של בורסת הקריפטו הישראלית לא הצליחה כפי שציפו מייסדיה, ובחודשים האחרונים גם נתקלה DX בקשיים בגיוס השקעות נוספות. משום כך, החברה הגיעה באחרונה למצב שבו לא הצליחה להמשיך לעמוד בהוצאות השוטפות שנדרשו לפעילותה. לדברי מקור הבקיא בעסקי הבורסה, "החברה 'שרפה' כ-400 אלף דולר כל חודש".

וכך, כ-10 חודשים בלבד לאחר השקתה, כפי שפורסם ב"גלובס", הודיעה DX.Exchange ללקוחותיה ב-3 בנובמבר על הפסקת פעילותה באופן זמני, בהתאם להחלטת דירקטוריון החברה. בהודעתה באותו יום מסרה DX כי "החברה אינה יכולה לעמוד לבדה מבחינה כלכלית בעלויות של אספקת אבטחה, תמיכה וטכנולוגיה ברמה הנדרשת". לפיכך, הודיעה, "החל מהיום אנו לא מאפשרים עוד הפקדות בבורסה והמסחר בה יושעה". מקור הבקיא בעסקי החברה מסר ל"גלובס" כי DX דואגת לכך שכל הכספים שהופקדו אצלה על ידי לקוחותיה יוחזרו להם במלואם.

בהודעתה לפני כשלושה שבועות ציינה החברה כי היא מעוניינת למצוא לבורסה רוכש, ולשם כך הציעה למכירה את המותג, את מאגר הלקוחות ואת הטכנולוגיה שלה. ההודעה הבהירה כי אם עסקה למכירת הבורסה לא תצא לפועל - סגירתה הזמנית תהפוך לסופית. כעת, בעקבות הליכי הפירוק נגד סי אקס טכנולוג'יז, נראה כי אפסו הסיכויים שבורסת DX תשוב לפעול.

לפי מקור המעורה בעסקי החברה, אף שבורסת DX.Exchange רשומה כחברה באסטוניה, פעילותה העיקרית נוהלה על ידי חברת סי אקס טכנולוג'יז, הרשומה בישראל. במסגרת זאת, עובדי סי אקס פיתחו בעבור הבורסה את הפלטפורמה הטכנולוגית שלה וגם פעלו מול גופי הרגולציה להשגת רישיונות המסחר בעבורה, הן באסטוניה והן בקפריסין, שם פעלה DX באמצעות החברה הקפריסאית IGWT Fintech Soft Limited.

הפיטורים נמשכו כמה חודשים

כפי שנודע ל"גלובס" השבוע, בעקבות בקשה שהוגשה בסוף אוקטובר על ידי 77 מעובדיה של סי אקס טכנולוג'יז, ב-3 בנובמבר הורה השופט איתן אורנשטיין, נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב, על פירוק החברה. העובדים, שהגישו את הבקשה לפירוק החברה בגין חובות על שכר עבודה וניכוי הפרשות משכרם, יוצגו בבית המשפט על ידי עורכי הדין אוהד הראל ואלונה בומגרטן ממחלקת חדלות הפירעון במשרד עוה"ד נשיץ ברנדס אמיר ושות'. חברת סי אקס ובעליה לא הגישו כל התנגדות לפירוק.

עם הוראתו על פירוק החברה, מינה השופט אורנשטיין את עו"ד דוד פורר כנאמן ליישום הליכי הפירוק של סי אקס טכנולוג'יז. עו"ד פורר, שבוחן את נסיבות קריסתה של החברה ואת האפשרות למימוש נכסיה, אמר בשיחה עם "גלובס" אתמול: "אנו עסוקים בכינוס נכסי החברה ובניסיון להוציא למכירה את התוכנה, את פלטפורמת המסחר ואת רישיונות המסחר של החברה, הרשומים באסטוניה ובקפריסין".

מהמידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי מהלך הפיטורים של עובדי סי אקס נמשך על פני כמה חודשים. בין 77 העובדים המפוטרים שהגישו את הבקשה לפירוק החברה, 22 עובדים פוטרו בארבעת החודשים שקדמו לסגירת בורסת DX, ו-55 הנותרים פוטרו בסוף אוקטובר. לטענת העובדים, החברה לא שילמה להם את שכרם בעבור החודשים ספטמבר-אוקטובר וגם לא הפרישה משכרם כספים שנועדו להפרשות בחצי השנה האחרונה. כאמור, חובותיה של החברה לעובדים מסתכמים בכ-4 מיליון שקל.

"לא הייתה ברירה אלא לצאת לפירוק"

סי אקס טכנולוג'יז, שמשרדיה נמצאו במגדל משה אביב, הסמוך למתחם בורסת היהלומים ברמת גן, נוהלה על ידי המנכ"ל האמריקאי דניאל סקוברונסקי (Daniel Skowronski), שאף החזיק באחוזים בודדים ממניות החברה. בעל המניות העיקרי והמייסד של החברה, הרשומה בישראל, הוא פנחס פטרקצישווילי (המכונה פיני פטר), ואילו חברת DX.Exchange, הרשומה באסטוניה, נמצאת בבעלותה של לימור פטרקצישווילי, אשתו של פיני. בני הזוג פטרקצישווילי היו בעבר בעליה של חברת SpotOption, שסיפקה שירותי תוכנה לזירות מסחר באופציות בינאריות.

לצדו של פטרקצישווילי, בין המשקיעים הראשונים בחברה הייתה כאמור קרן ההון סיכון NFX, שאחד משותפיה הוא גיגי לוי-וייס. קרן NFX, שמשרדיה נמצאים בקליפורניה (סן פרנסיסקו ופאלו אלטו) ובהרצליה, מתמקדת בהשקעה בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים (seed). לוי-וייס היה ממייסדי חברת הגיימינג פלייטיקה (Playtika), ועשה אקזיט מוצלח כשהחברה נמכרה ב-2016 לקונסורציום סיני תמורת 4.4 מיליארד דולר. עד היום השקיעה NFX רק בשני מיזמים בתחום הבלוקצ'יין: האחד הוא בורסת DX, שכאמור קרסה באחרונה, והשני הוא הסטארט-אפ DAOstack, שגייס ב-2018 השקעות של 30 מיליון דולר ועדיין פועל ומנוהל על ידי היזם מתן פילד.

במענה לפניית "גלובס" בנוגע לפירוק חברת סי אקס טכנולוג'יז, אמר אתמול בעלי החברה, פטרקצישווילי: "למרות שהשקענו שנתיים בפיתוח בורסה למסחר בנכסים דיגיטליים, והגענו למטרה של בורסה יציבה, בטוחה ופעילה, נגמר לנו הכסף, והמשקיעים שהיו צריכים להשקיע, בחרו ברגע האחרון לא להשקיע בגלל תנאי השוק בעולמות הדיגיטליים. לצערנו, לא הייתה לנו ברירה, אלא לצאת לפירוק".

עוד הוסיף פטרקצישווילי: "בהזדמנות זאת, אני רוצה להודות לכל הצוות המדהים שליווה את הפרויקט בשנתיים האחרונות, ובמיוחד למנכ"ל דניאל סקוברונסקי. בעזרת השם נעשה ונצליח. לפעמים גם נכשלים. זה חלק מדרך החיים".

בשיחה עם "גלובס" אמר אתמול מקור המעורה בעסקי החברה: "לדעתי, ב-DX ניסו להקים מיזם רציני והיו כוונות טובות. עם זאת, הייתה תקופה של שנתיים של 'בהלת זהב' בשוק הקריפטו, שבה נמשכו לשוק הזה גם הרבה אנשים לא טובים והיו הרבה רמאויות. כיום השוק מתנקה מהרמאויות האלה, וצפויות עוד הרבה תביעות נגד חברות בתחום".

עוה"ד בומגרטן והראל, שייצגו את עובדי החברה, מסרו: "העובדים מצרים על סיום דרכה העסקית של החברה. ברם, לא נותרה בפניהם ברירה, לאחר שנתנו לבעל השליטה הזדמנויות רבות לעמוד בהתחייבויותיו, אך לשווא. עקב ההמתנה והאמון שרחשו העובדים כלפי בעל השליטה, הם נותרו בפני שוקת שבורה, ללא ששולמו שתי משכורותיהם החודשיות ותוך שנגרמו להם נזקים בזכויותיהם הסוציאליות שלא הופרשו זה כחצי שנה, אף שנוכו ממשכורותיהם. העובדים מקווים כי יימצא רוכש ראוי לפעילות ונכסי החברה - דבר שיאפשר את המשך פיתוח הטכנולוגיה והרישיונות למסחר שבהם השקיעה כספים וכוח אדם רב. הכספים שיתקבלו בקופת הפירוק כתוצאה ממימוש נכסי החברה, ישמשו לפירעון חלק מחובות העובדים". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.