חברת חשמל מודה: הושגו הסכמות להוזלת מחיר הגז מתמר

במסגרת דוחות לרבעון השלישי, דיווחה חברת החשמל כי הגיעה להסכמות עם חלק משותפי מאגר תמר על שינויים בהסכם הגז שיביאו להוזלת מחירו לצרכנים • עם זאת, היא ציינה כי אין ודאות שההסכם יאושר לאור התנגדות דלק קידוחים ונובל אנרג'י, כפי שאכן קרה לבסוף

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

חברת החשמל הגיעה להסכמות עם חלק משותפי מאגר תמר על שינויים בהסכם הגז שיביאו להוזלת מחירו לצרכנים. כך דיווחה חברת החשמל במסגרת דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי. בנוסף, ציינה חברת החשמל כי אין ודאות שההסכם יאושר לאור התנגדות דלק קידוחים ונובל אנרג'י, המחזיקים יחידו ב-47.44% מהזכויות בתמר. מדובר בפרסום ראשון של חברת החשמל לגבי ההסכם לאחר שזו נמנעה עד כה מנקיטת עמדה בסוגייה.

ואכן, בסופו של דבר, הסיכום לא יצא אל הפועל בגלל התנגדות דלק ונובל. התנגדותם באה על רקע העובדה שהן מחזיקות 85% מהזכויות במאגר לוויתן, שמתחרה בתמר על מכירת גז לחברת החשמל. קבוצת השותפים האחרים פנו בשבוע שעבר לממונה על ההגבלים העסקים עו"ד מיכל הלפרין וביקשו כי תתערב על-מנת לתקן את תוצאות ניגוד העניינים המובנה של דלק ונובל בתמר ותאסור עליהן למנוע ולסכל השלמת העסקה.

על-פי הדיווח בדוחות הכספיים הושג כאמור סיכום בין חברת החשמל לבין תמר פטרוליום, ישראמקו, דור חיפושי נפט ואוורסט תשתיות שלפיו יתוקן הסכם רכישת הגז מ-2012 באופן הבא: בתקופה שבין ה-1 לינואר 2020 ל-30 ליוני 2021 תהיה חברת החשמל זכאית להנחה במחיר של גז שתרכוש מתמר גז מעבר לכמות המינימלית שנקבעה בהסכם המקורי. בנוסף נקבע כי החברה תסכים להקטנת כמות הגז היומית המירבית שתוכל לרכוש ב-23% ובתמורה לכך תהיה זכאית למענק של 70 מיליון דולר שישולם לה בהדרגה בכפוף לעמידה באבני דרך.

חברת החשמל מציינת בדוח כי התיקון להסכם כפוף עדיין לאישור השותפים בתמר וכי "אין כל וודאות כי התיקון ייחתם".

שותפות תמר עתרו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב לאחר שחברת החשמל העדיפה את הצעת לוויתן במכרז שנערך בתחילת השנה - וזאת למרות שהצעות המחיר שהגישו שתי הקבוצות היו זהות. במהלך הדיונים בבית המשפט טענו באי כוחן של דלק ונובל כי "אין זה הגיוני לצפות מאיתנו שנתחרה בעצמנו".