נכסים ובניין תחלק את מניותיה במהדרין כדיבידנד בעין; מכירת מניות גב ים הובילה לרווח חריג של 918 מיליון שקל ברבעון

חלוקת הדיבידנד בעין נעשתה לצורך עמידה בדרישות חוק הריכוזיות • לאחרונה הפניקס ביצעה מהלך דומה בחברת מהדרין • לטענת זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי דסק"ש, בעקבות מכירת מניות גב ים, היא איבדה את השליטה בחברה

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

חברת נכסים ובנין  מתקדמת לקראת יישום השלב האחרון במהלכים הדרושים לה לצורך עמידה בדרישות חוק הריכוזיות. לאחר מכירת חלק ממניות החברה הבת גב ים  ופדיון האג"ח הציבוריות של החברה הבת ישפרו, הכריזה היום נכסים ובניין על חלוקת מניות החברה הבת מהדרין כדיבידנד בעין. מהדרין עוסקת באריזה ושיווק של פירות וירקות, וכן במתן שירותי אחסון בקירור. עד לאחרונה נשלטה מהדרין במשותף בידי נכסים ובניין וחברת הפניקס, אולם על רקע דרישות חוק הריכוזיות חילקה הפניקס לאחרונה את החזקתה כדיבידנד בעין, ובמסגרתו קיבלה קבוצת דלק 18.6% ממניות מהדרין בשווי נוכחי של כ-78 מיליון שקל.

כעת החליטה נכסים ובניין לבצע מהלך זהה עבור 45.6% ממניות ממהדרין שנמצאות בבעלותה. החלוקה בעין תתבצע בעוד כשבועיים, ולאחריה תחזיק דיסקונט השקעות  (החברה האם של נכסים ובניין), בכ-31% ממניות מהדרין בשווי של כ-132 מיליון שקל.

נכסים ובניין מהווה את זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי דסק"ש (דיסקונט השקעות), שבשליטת אדוארדו אלשטיין. ההיערכות הנדרשת לעמידה בדרישות חוק הריכוזיות גם הובילה את נכסים ובניין להציג רווח נקי חריג בהיקפו של 918 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2019 (הרווח בחודשים ינואר-ספטמבר עמד על 988 מיליון שקל).

אלחנדרו עדיין היו"ר של גב ים

את הרווח החריג רשמה נכסים ובניין בעקבות מכירת 16.8% ממניות החברה הבת גב ים, שהורידה את שיעור ההחזקה בחברה הבת ל-34.9%. לטענת נכסים ובניין, בעקבות מכירה זו היא איבדה את השליטה בגב ים, וזאת למרות ההחזקה הגדולה במניותיה והנציגות מרובת המשתתפים שיש עדיין לקבוצת אלשטיין בדירקטוריון גב ים.

למעשה, קבוצת אלשטיין מחזיקה בשלושה מתוך שבעת הכיסאות בדירקטוריון גב ים, כאשר גם את תפקיד היו"ר עצמו ממשיך להחזיק אלחנדרו אלשטיין, אחיו של אדוארדו אלשטיין. עם זאת, לטענת נכסים ובניין היא איבדה כאמור את השליטה בגב ים ומשום כך שיערכה את החזקותיה בגב ים לפי ערכן הבורסאי ורשמה בשל כך רווח של 889 מיליון שקל.

הרווח הגבוה גם הוביל את נכסים ובניין להציג בתום הרבעון השלישי יתרת רווחים ראויים לחלוקה של 1.006 מיליארד שקל, שהקלה על חלוקת מניות מהדרין כדיבידנד בעין. מנגד, מחקה נכסים ובניין ברבעון השלישי 20 מיליון שקל כתוצאה משינוי הסיווג של מניות מהדרין לקראת חלוקתן לבעלי המניות.

בנוסף מחקה נכסים ובניין עוד 18 מיליון שקל על החזקותיה בפרויקט המשרדים והמסחר טיבולי בלאס וגאס, וזאת בשל ירידה של 11 מיליון דולר נוספים בערכו ל-237 מיליון דולר. לדברי החברה, נבעה הפחתת השווי מצפי לירידה בדמי השכירות בפרויקט, שמוחזק בידי החברה הבת IDBG.

בנוסף לכך, מחזיקה נכסים ובניין בבעלות מלאה על מגדל המשרדים HSBC, הממוקם בשדרה החמישית במנהטן ורשום בספרים לפי שווי של 935 מיליון דולר (3.24 מיליארד שקל). מעבר לכך מחזיקה נכסים ובניין בנכסים מניבים אחרים, בין השאר באמצעות חברת הקניונים ישפרו שבבעלותה המלאה. נכון לסוף ספטמבר, הסתכם שווי הנדל"ן להשקעה שבבעלותה ב-5.2 מיליארד שקל.

נכסים ובניין - המניה עלתה השנה ב-45%

לדברי החברה, ברבעון השלישי הסתכמו ההכנסות משכ"ד ב-110 מיליון שקל, לעומת 112 מיליון שקל ברבעון השלישי. גם ה-NOI (רווח גולמי מהשכרה) ירד ברבעון השלישי ב-2 מיליון שקל והסתכם ב-70 מיליון שקל.

פעילות נוספת של החברה היא ייזום דירות למגורים באמצעות החברה הבת, נווה גד. נכון לסוף ספטמבר פועלת החברה בשלושה אתרים בישראל להקמת 301 יחידות דיור, מהן נמכרו 260 יח"ד. בנוסף, משווקות עוד 29 יח"ד שהקמתן הסתיימה ושטרם נמכרו.

ברבעון השלישי נמכרו 32 יח"ד לעומת 53 יח"ד ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהיקף המכירות מיוחסת לירידה במלאי יחידות הדיור הזמינות למכירה. מכירת הדירות הניבה ברבעון השלישי הכנסות של 81 מיליון שקל, לעומת 118 מיליון שקל ברבעון המקביל.

לדברי אדוארדו אלשטיין, שמכהן בתפקיד יו"ר נכסים ובניין וממלא מקום המנכ"ל, החברה ממשיכה לדבריו לבחון כל העת הזדמנויות עסקיות. כך נהגה לדבריו גם בעסקת מכירת החזקותיה (50%) בקניון קריית אונו לידי השותפה בקניון, חברת אמות, תמורת 538 מיליון שקל. החברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של 2.4 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה טיפסה ב-45% מתחילת השנה.