מיחזור | דעה

כשסין החליטה להפסיק להיות פח האשפה של העולם

האיסור של סין לייבא פסולת למיחזור לתחומה, בין היתר של פלטסיק ונייר, יצר אתגרים גדולים למדינות העולם • דעה

מחזור בקבוקים / צילום: איל יצהר
מחזור בקבוקים / צילום: איל יצהר

בינואר 2018 אסרה סין על ייבוא פסולת למיחזור לתחומה, בין היתר של פלסטיק ונייר, לשם הגנה על הסביבה ועל הציבור. סין התלוננה שחלק גדול מהפסולת הזאת, המגיעה אליה מרחבי העולם, לא עוברת מיון כנדרש ומעורבבת עם פסולת שאינה ניתנת למיחזור. במצב זה, יש להשקיע תשומות במיון הפסולת בסין ועל שאריות המיון להישלח להטמנה או להפקת אנרגיה.

איסור כניסת הפסולת למיחזור לסין יצר אתגרים גדולים למדינות ברחבי העולם, הכוללים פיתוח תעשיות מיחזור מקומיות ויצירת ביקושים - הן לפסולת למיחזור והן לחומר הממוחזר. כישלון באתגרים אלו יעמיד בסכנה את תשתיות ההפרדה, האיסוף והמיחזור ברחבי העולם, יביא לצריכת חומר בתולי במקום חומר ממוחזר וקרוב לוודאי להמשך זליגת הפסולת לאוקיינוסים.

סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ויצואנית של מוצרי צריכה, כולל זירות הסחר המקוונות, צודקת. היא אינה "פח האשפה" של אף מדינה.

עם זאת, לפי נתוני מרכז הסחר הבינלאומי (ITC), סין היא היצואנית הגדולה ביותר של מוצרי פלסטיק: כ-30 מיליון טונות לשנה. מיליוני טונות של מוצרים על שלל אריזותיהם, שמחירם ואיכותם, ברוב המקרים, הופכים אותם לפסולת במדינות היעד לעתים בתוך שעות ספורות. מוצרים רב-פעמיים, שבמבחן התוצאה הם מוצרים חד פעמיים לכל דבר ועניין.

סין, אם כך, היא יצואנית בקנה מידה גלובלי של מוצרי צריכה, שגורמים לגידול במשקל הפסולת ונפחה במערב. זוהי מערכת שאינה מאוזנת. אחד הפתרונות לחוסר האיזון הוא פעילות לפי מודל הכלכלה המעגלית. לפי מודל זה, יש לשאוף למיצוי מרבי של משאבים - מרמת ייצור חומר הגלם, דרך עיצוב המוצר ועד ייצורו ומיחזורו. באירופה נחתמה בחודש יוני האחרון דירקטיבה אירופית בנושא מוצרי הפלסטיק החד-פעמיים, שמחייבת את כלל המדינות החברות באיחוד. בין היתר נקבע לגבי מכלי משקה מפלסטיק (מסוג PET) שהפקקים והתוויות לא יינתקו ממכלי המשקה בשום שלב. עוד נקבע, כי לכל המאוחר עד שנת 2025 יכילו מכלי המשקה מפלסטיק לפחות 25% פלסטיק ממוחזר, ומשנת 2030 לפחות 30% של פלסטיק ממוחזר. הדרישות המחייבות בדירקטיבה האירופית בהכרח יביאו לשינוי האופן שבו מכלי משקה יעוצבו וייוצרו, ויגרמו הלכה למעשה להנעת הכלכלה המעגלית.

זהו צעד חשוב אך לא מספיק. כדי למנוע את חוסר האיזון ולגרום למדינות כמו סין להיות שותפות למודל, על המדינות המייבאות לקבוע דרישות מחייבות להימצאות חומר ממוחזר ועיצוב מקיים במוצרי צריכה מיובאים רבים ככל האפשר. רק באופן זה יגדל הביקוש לפסולת למיחזור ולחומר ממוחזר. בכלכלה גלובלית, כדי לקדם וליישם את מודל הכלכלה המעגלית, אנו מחויבים לרגולציה, למאמצים ולשיתוף פעולה ברמה הגלובלית, ויש לקבוע דרישות מקיימות עבור המוצרים המיובאים. 

הכותבת היא מנהלת אגף אחריות יצרן מורחבת במשרד להגנת הסביבה