מחאת בני הנוער: מאות אנשים ברחובות תל אביב דורשים צדק אקלימי

המפגינים דורשים שינוי מדיניות ביצוע צעדים ללא פשרות, בהם מעבר לאנרגיות מתחדשות, איפוס פליטות גזי החממה עד 2025, והפסקת השקעה ופיתוח של תעשיות הנפט והגז הטבעי – גם הוא דלק מאובן מזהם

מפגנים במחאת האקלים / צילום: שני אשכנזי, גלובס
מפגנים במחאת האקלים / צילום: שני אשכנזי, גלובס

בשעה זו מתקיימת בישראל וברחבי העולם מחאת אקלים, בה דורשים בני נוער וילדים מן הממשלות לפעול מיידית ולנקוט בצעדים משמעותיים בכדי לבלום את משבר האקלים. המפגינים קוראים "אקלים או כלום", "אם אין לעולם עתיד, למה לי להיות תלמיד" ו"דורשים צדק אקלימי". בהפגנה שנערכה בחודש ספטמבר השתתפו כ-7 מיליון איש ברחבי העולם שהתאחדו תחת אותה מטרה משותפת, והצטרפו אליה גם אנשי ציבור עסקים רבים שהשביתו את פעילותם ויצאו אל הרחובות.

בישראל מתקיימת הפגנה כעת במרכז תל אביב, כשאלף שמשתתפיה צועדים לאורך רחוב רוטשילד לעבר כיכר הבימה, שם יקיימו מיצג מחאה. המפגינים דורשים מן הממשלה להכריז על מצב חירום אקלימי - אך מבהירים כי לא יסתפקו בכך ודורשים שינוי מדיניות ביצוע צעדים ללא פשרות, בהם מעבר לאנרגיות מתחדשות, איפוס פליטות גזי החממה עד 2025, והפסקת השקעה ופיתוח של תעשיות הנפט והגז הטבעי - גם הוא דלק מאובן מזהם. מתי וכוכי מכליל, הגיעו עם שני ילדיהם כל הדרך מכליל הצפונית אל ההפגנה במרכז תל אביב. "יש לנו ילדים ואנחנו רוצים שיהיה להם עולם גם כן. הגיע הזמן לשינוי. אנחנו צריכים להיות יותר מוסריים ולא חזיריים. אי אפשר להשתמש במשאבים ולזהם כאילן אין מחר. הילדים כאן רוצים את המחר והם צודקים. ויש פתרונות להכל, זה לא נתפס שלא משתמשים בהם. הילדים שלנו יודעים שצריך לשמור על האדמה, המים והאוויר".

בכיכר הבימה הקימו המפגישים מיצג, בו נכנסו פעילי המרד בהכחדה ומגמה ירוקה לבריכה בכיכר, כשם אוחזים לוח גדול והשקוע בבריכה, כשהוא מדמה את מלון דן הצמוד לחוף הים. עד 2050 צפוי גובה פני הים לעלות בכחצי מטר ועד סוף המאה במטר, בשל משבר האקלים. מלון דן, לפי המוחים, הוא בין המבנים הראשונים שייפגעו. "למה להשקיע כסף בתיירות, בבנייה מחודשת, בתשתיות בבתי מלון חדשים על הים, כשעוד עשרות שנים זה יילך לפח", שואלים המוחים.

מיצג של תנועת "המרד בהכחדה" / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 מיצג של תנועת "המרד בהכחדה" / צילום: שני אשכנזי, גלובס

"אני רוצה להשפיע", אומרת ניקה בת ה-14. "זה לא בסדר ששורפים את האמזונס, שקואלות באוסטרליה מתות. מה שקורה בעולם נוראי וצריך להפסיק את זה. הפוליטיקאים לא מקשיבים לנו. צריך להכריז על מצב חירום אקלימי מיד. ההורים שלי חושבים שאני צריכה להיות בבית הספר וללמוד מתמטיקה ושזה מה שישפיע, אבל זה לא נכון. משבר האקלים בוער עכשיו". ניקה הצטרפה למחאה בחודש ספטמבר, כשהצליחה לשכנע חברה מבית הספר להצטרף אליה להפגנה והחלה לעקוב אחרי הפעילות באינסטגרם. "הנושא הזה ישפיע עליי בעתיד, ואם לא נעשה משהו עכשיו - לא נוכל לתקן את זה בעתיד. אנחנו נגיע לנקודת אל חזור, במיוחד עכשיו כשטראמפ יוצא מהסכם פריז, למרות שארה"ב זו אחת המדינות שמזהמות הכי הרבה", היא אומרת.

מפגינה במחאת האקלים בתל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 מפגינה במחאת האקלים בתל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס

"ימי שישי בשביל העתיד"

הילדים המפגינים היום, בחלקם הגדול, נעדרים מבית הספר. התנועה העולמית "ימי שישי בשביל העתיד", אותה הקימה האקטיביסטית השוודית בת ה-16 גרטה טונברג, מאגדת תלמידים לשביתות בימי שישי על פני לימודים - שכן משבר האקלים מסכן את עתידם של התלמידים ולכן, לדבריהם, לימודיהם עלולים להיות חסרי חשיבות. בישראל - מערכת החינוך לא מביעה תמיכה בתלמידים, והם נדרשים לקבל תמיכה פרטנית ממוריהם. השבוע התמונה החלה להשתנות; עיריית תל אביב מעודדת את התלמידים לצאת לרחובות ולהפגין למען האקלים, וחברת המועצה סיגל אהרוני ויצמן הוציאה מכתב למנהלי בתי הספר, בו קראה להם לתמוך בתלמידים.

"הדור הצעיר, הילדים והנוער שלנו, מבין שהעתיד שלו מאוים ונתון בסכנה. עכשיו, יותר מתמיד, זה הזמן לצעוד לצידם", כתבה. "דוחות מדעיים רשמיים מראים מעבר לכל ספק שאנחנו נמצאים בעיצומו של משבר אקלימי ואקולוגי עולמי. פליטות גזי החממה, כתוצאה משריפת דלקים פוסיליים, יחד עם כריתת היערות, מביאים להתחממות כדור הארץ בצורה שמסכנת את השגשוג ואף החיים של ילדינו". ועד ההורים המרכזי של תל אביב יפו, הכריז כי הוא מצטרף להפגנות וקרא להורים להתגאות בתלמידים ולהצטרף אליהם.

ילדי בית הספר לטבע / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 ילדי בית הספר לטבע / צילום: שני אשכנזי, גלובס

בית הספר לטבע דרבן את תלמידיו להכין שלטים ולצאת להפגנה. כיתה שלמה הגיעה לכאן וצועדת יחד עם ההורים שהגיעו לתמוך. "באתי למחאה עם הכיתה שלי בשביל לנסות להשפיע על ממשלות העולם וממשלת ישראל ולהסב את תשומת ליבם למשבר האקלים, כי אחרת לא נוכל לחיות בכדור הארץ", אומר אלון לשם בן ה-10, המלווה באימו מאיה גלזרמן-לשם, החברה ביוזמה "הורים למען האקלים". נינה קריספין-לסקי בת ה-10, גם היא מבית הספר לטבע, מבקשת מהמבוגרים להקשיב לה: "אני רוצה להגיד למבוגרים לשמוע את הדעות שלנו, לנקוט צעדים כדי לשמור על העולם. הגדולים מזהמים את העולם ואנחנו הילדים משלמים את המחיר עכשיו ונשלם כשנגדל".

נינה קריספין-לסקי / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 נינה קריספין-לסקי / צילום: שני אשכנזי, גלובס

בתוך כך נכנסה השבוע קבוצה חדשה לפעולה, במטרה לתמוך בתלמידים ולהפגין סולידריות עמם; "מורים למען האקלים". השבוע הם התכנסו למפגש התנעה ראשון בהשתתפות עשרות מורים, בשולי "ועידת האקלים הישראלית". תנועות כאלו קיימות ברחבי העולם, לרוב בשם Teachers For Future, לצד תנועות של הורים, כמקור תמיכה ל Fridays For Future , תנועת התלמידים שמכה גלים בשנה האחרונה וסוחפת מיליוני תומכים. "המטרה שלנו היא לפעול ביחד מול האתגרים הללו במוקדי פעולה מגוונים, בכיתות עם התלמידים, ביוזמות ופרויקטים בית-ספריים ואזוריים, ברתימה של הצוות וההנהלות של בתי הספר", מספר ליאל בירן, מורה מירושלים. "נעבוד על שכנוע של גורמי משרד החינוך לקדם את הנושא, ונתמוך במחאת הנוער ברחובות, בלמידה משותפת, העמקת הידע שלנו ופיתוח של כלים להתמודדות שלנו ושל התלמידים שלנו עם מצב החירום האקלימי".

התלמידים קיוו לגייס למאבק או לפחות להבעת סולידריות רחבה את חברי הכנסת הישראלים, אך במובן הזה נרשמה אכזבה מהדהדת. רק שתי חברות כנסת הגיעו היום להביע סולידריות עם המפגינים - סתיו שפיר ומיקי חיימוביץ', פעילת סביבה ותיקה שהתמודדה לכנסת בכדי לקדם את הנושא הקרוב לליבה. "הנערים והנערות הללו מוחים למען העתיד שלהם כי הם יודעים שאין לממשלת ישראל, בניגוד לממשלות רבות בעולם, תכניות ארוכות טווח. הם מבינים שהממשלה לא דואגת לעתיד הסביבה, הבריאות ושמירה על כדור הארץ אלא רק להישרדות פוליטית מידית וכיבוי שריפות", אמרה חיימוביץ'. "אנחנו במצב חירום אקלימי, והממשלה צריכה לנהוג בהתאם, לעבור לאנרגיות מתחדשות, לטפל בפלסטיק המזהם ובמיחזור ראוי, להוציא את התעשיות המזהמות מאזור מפרץ חיפה ולנקוט בשורה של צעדים למען עתיד הנוער הזה ולמען כולנו , התנועה שלהם דוחפת אותי ומעודדת אותי ואנחנו מחויבים לנושא הזה".

שפיר הוסיפה כי "בני נוער בכל העולם מבינים מזמן שחייבים לקחת בידיים את העתיד שלנו כאן. העובדה שהם אלה שמובילים את המאבק הזה על כדור הארץ מפיחה תקווה גדולה בתוך הימים החשוכים שאנחנו נמצאים בהם. בזמן שכל הפוליטיקה עסוקה בעבר ובמלחמות על אינטרסים קטנים - דור העתיד מסתכל על התמונה הגדולה ודואג לעתיד של כולנו, והם ראויים למנהיגות שסוף סוף תסתכל קדימה בשבילם".

גם ציפי ברנד, סגנית ראש עיריית תל אביב, הצטרפה למחאה לאחר שלקחה חלק בבוקר של הרצאות בנושא אקלים שנערך בתיכון עירוני א'. "הגעתי לצעדה יחד עם בני נוער ותושבים שהחליטו לוותר על המבצעים ולהימנע משופינג המוני במטרה אחת ברורה - להגביר את המודעות ולדאוג שכולנו נשמור הסביבה", אמרה ל"גלובס". "הדרך לשינוי אמיתי מתחילה מלמטה, מהנוער, ועלינו לתת להם את הגב המלא ומלוא התמיכה. אנחנו רוצים שיגדלו פה בני נוער איכותיים, ביקורתיים עם מודעות ציבורית וחברתית גבוהה".

מצב חירום אקלימי באירופה

באופן סמלי, רגע לפני ההפגנות הגדולות, הכריז אמש הפרלמנט האירופי על "מצב חירום אקלימי", והפציר במדינות האיחוד להתחייב לאיפוס פליטות הפחמן שלהן עד שנת 2050, כשברקע מזהירים 11 אלף מדענים מ-150 מדינות שונות כי לאנושות צפוי "סבל בל יתואר" אם לא תפעל נגד משבר האקלים. המדענים התריעו כי אין לנו זמן לאבד, וכתבו בהצהרתם: "משבר האקלים הגיע ומתרחש מהר יותר מכפי שחזו רוב המדענים. הוא חמור יותר מהתחזיות, מאיים על מערכות אקולוגיות ועל עתיד האנושות".

ההפגנות מתרחשות ימים ספורים לפני פתיחת ועידת האקלים של האו"ם שתתקיים במדריד, ובה יתכנסו המדינות בכדי לדון ביעדי הסכם פריז, שמטרתו להגביל את עליית הטמפרטורה הגלובלית הממוצעת עד סוף המאה בטווח של 1.5-2 מעלות צלזיוס. במהלך הוועידה יציגו המדינות את התקדמותן בנושא צמצום פליטות הפחמן, ויציבו יעדים לשנים הקרובות. ההסכם הינו וולונטרי וחסר תוקף מחייב, ולכן עולה החשש כי מדינות רבות כלל לא עומדות ביעדים אותם הציבו לעצמם. בנוסף, ארה"ב - אחת משתי המדינות האחריות לפליטות הפחמן הגבוהות ביותר בעולם, נסוגה מן ההסכם עם כניסת דונלד טראמפ לשלטון ופועלת כעת באופן הפוך למטרותיו ורוחו.

אחת התנועות המובילות את ההפגנות העולמיות ובוחנות מקרוב את צעדי הממשלות ואת יישום הסכם פריז, היא "המרד בהכחדה" (XR). פעילי התנועה דורשים מהממשלות ברחבי העולם להכריז על מצב חירום אקלימי, לספר לאזרחים את האמת בנוגע למשבר האקלים ולפעול מיד לטיפול בו. "תנועת XR אינה רואה שמנהיגי העולם לוקחים מספיק ברצינות את המצב חירום עליו מצביע הקונצנזוס המדעי", אומרים היום פעילי התנועה, ומספרים כי ישראל בשיתוף עם XR העולמי מתכננת להפגין נוכחות של אלפי פעילים בוועידת האקלים הקרבה במדריד. על פי שעה, 3 סירות ענק עם פעילי XR מרחבי אירופה עושות דרכם לוועידה, והפעילים מתכננים פעולות שתפקידן להזהיר כי אי עמידה ביעדים תוביל למצב בלתי הפיך לעתיד האנושות.

מפגיני "המרד בהכחדה" / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 מפגיני "המרד בהכחדה" / צילום: שני אשכנזי, גלובס

"אנחנו רואים כאן היום שוב אנשים שמתאחדים, יוצאים לרחובות ונחושים להתמיד בכך. המסר שלנו הוא שממשלת ישראל אינה יכולה להמשיך כרגיל בשעה שמשבר האקלים תובע פעולה מיידית, במלוא המחויבות, ובשעה שמדינות, ערים והאיחוד האירופי כולו מכירים במצב החירום האקלימי שבו אנחנו נמצאים, כצעד ראשון להתמודדות אמיתית עם המשבר", אומר ד"ר אלון אלירן, מתנועת המרד בהכחדה ועץבעיר. "הסימנים של משבר האקלים נמצאים איתנו כאן גם היום, בתל אביב. כולנו עדים לבצורת מתמשכת, ליובש הקיצוני, ולמערך העונות שהשתבש. ההשלכות הן נרחבות, על כל תחומי החיים: משק המים, החקלאות והטבע, והן רק ילכו ויחריפו בשנים הקרובות. בעוד שהטמפרטורה הממוצעת בעולם מאז תחילת העידן התעשייתי עלתה במעלה אחת, הטמפרטורה בישראל עלתה כבר בממוצע בשתי מעלות, והאזור שלנו נתון לסכנה מוגברת של בצורות והתייבשות ברמה המסכנת במיוחד את תנאי המחיה שלנו. תופעות של הגירה, פליטים, והחמרה של מצוקות קיימות במזרח התיכון נובעת משינויים אלו והתעלמות מהם היא קבירת הראש בחול".

הידעת? משבר האקלים הינו תוצאה ישרה של עליית ריכוז גזי החממה באטמוספירה, המובילה לעליית הטמפרטורה העולמית הממוצעת. ההתחממות גורמת גם לעלייה בתדירותם של אירועי מזג אוויר קיצוניים (גלי חום, בצורות, שריפות ענק, סופות עוצמתיות ושיטפונות), ובנוסף התחממות האוקיאנוסים והמסת קרחוני הקטבים מובילות לעליית גובה פני הים ומצב שבו אזורים שלמים עומדים בפני סכנת הצפה.