סין נגד באטמן: למה הורדה התמונה של גיבור העל מהרשתות החברתיות

חברת הקומיקס DC הורידה פוסטר מהרשתות החברתיות שלה שנועד לקדם חוברת חדשה של באטמן לאחר ביקורת סינית שטענה שהאומנות מעודדת את ההפגנות שנערכות בהונג קונג

באטמן / ציור: רפאל גראמפה
באטמן / ציור: רפאל גראמפה

חברת הקומיקס DC הורידה פוסטר של באטמן מהרשתות החברתיות שלה, פחות מיום לאחר שהעלתה אותו. הפוסטר נועד לקדם חוברת חדשה של באטמן, אך לאחר ביקורת סינית שטענה שהאומנות מעודדת את ההפגנות שנערכות בהונג קונג, החברה מיהרה והורידה אותו.

התמונה, שנוצרה על ידי רפאל גראמפה, מראה את היורשת של באטמן מחזיקה בבקבוק תבערה כאשר מאחוריה כתוב "העתיד הוא צעיר". התמונה נועדה לקדם את הסיפור "האביר האפל חוזר: הילד הזהוב", שעוקב אחרי עלילתה של באטוומן החדשה. הקומיקס נכתב על ידי פרנק מילר, כותב קומיקס מפורסם, שכתב בין היתר את הקומיקסים שהיוו השראה לסרטים "300" ו"עיר החטאים". אחד הספרים שכתב לבאטמן, "האביר האפל חוזר", נחשב עד היום לאחד מהסיפורים הטובים ביותר של באטמן והשפיע רבות על הדרך שבה הדמות התפתחה בשנות ה-80 והלאהה, וכן היה השראה ישירה לגרסה החדשה של באטמן בסרט "באטמן נגד סופרמן", שם גילם אותו בן אפלק. 

התמונה מעוררת המחלוקת / צילום: רפאל גראמפה
 התמונה מעוררת המחלוקת / צילום: רפאל גראמפה

התמונה נעלמה מהחשבונות של DC ברשתות החברתיות, ולמרות שלא ציינה סיבה רשמית למהלך, ההנחה היא שמדובר בתגובה לביקורת החריפה שהתמונה גררה ברשתות החברתיות הסיניות. 

"לא משנה מה הסיבה, מי ששם תמונה שכזאת בזמנים שכאלה - יש לו משאלת מוות", כך אמר אחד המבקרים כנגד התמונה, ברשת החברתית Weibo. משתמש אחר רשם: "הבגדים השחורים מייצגים את הונג קונג, המסיכה מייצג את הונג קונג, בקבוק התבערה מייצג את הונג קונג - מה פה לא מייצג את הונג קונג???". האמירה הזאת היא התייחסות לכך שעל מנת להימנע מעונשים וזיהוי, רבים מהמפגינים לובשים שחור ומכסים את הפנים שלהם במסכות - כמו באטמן ובאטוומן, שמנסים לשמור על זהותם האמיתית בסוד. המבקרים גם טענו ששם הקומיקס, "הילד הזהוב", הוא התייחסות ל"צבע הלא רשמי של ההפגנה" - צהוב. 

מאז הורדת הפוסטר, נראה שאי אפשר למצוא התייחסויות לפוסטר ברשת החברתית Weibo - מה שכנראה מרמז על כך שמפעילי הפלטפורמה חסמו כל אפשרות לדבר על הנושא בצורה ישירה. 

התמונה גררה ביקורת גם בעיתונות הכתובה - כך, בעיתון "The Global Times" (אחד העיתונים בבעלות הממשלה הסינית), נטען ש-DC "מרמזת על תמיכתה במתפרעים מהונג קונג" על ידי פרסום התמונה. 

עם זאת, גם הורדת התמונה לא התקבלה בשקט: "נראה שסין שולטת בעולם", רשם משתמשת בטווטר, "העתיד הוא צעיר? לא. העתיד הוא צנזורה". משתמש אחר רשם: "האם עכשיו באטמן אוהב כסף יותר מאשר צדק?". אכזבה רבה נרשמה מההתנהלות של DC וזכתה לתגובות כמו "באמת חשבתי שיש להם עמוד שדרה. חבל". 

רפאל גראמפה, האמן מאחורי הציור, שיתף מחדש סיפור על הורדת התמונה ורשם שזה "הזוי", ולאחר מכן העלה מחדש את התמונה בחשבונו הפרטי והדהד שוב את המסר: "העתיד הוא צעיר". 

מדובר בצעד נוסף שמתווסף לרשימת הפעולות שסין מפעילה על המערב בנוגע לצנזורה: ליגת ה-NBA נכנסה לתרעמה כאשר אחד המנהלים של הקבוצה צייץ תמיכה במפגינים בהונג קונג, מה שעורר כעס גדול בסין שגרר בעקבותיו התנצלויות בקרב ה-NBA, וחברת המשחקים Blizzard החרימה את כספי הזכייה של הזוכה בטורניר מקצועי שארגנה לאחר שזה הביע תמיכה במפגינים

המהומות בהונג קונג מתרחשות כבר קרוב לחצי שנה. הן התחילו לאחר הצעת "חוק ההסגרה" שהיה אמור לאפשר לרשויות בסין, טייוואן ומקאו לגרש חשודים מהונג קונג בפשעים כמו רצח ואונס לתוך סין. המתנגדים לחוק טוענים כי אזרחי הקולוניה הבריטית לשעבר ייחשפו למערכת המשפט הסינית הפגומה וכי הזכויות של האזור יוסיפו להישחק כפי שקרה תחת שלטונו של הנשיא שי ג'ינפינג. מאז, המהומות התפתחו וכעת נקראות "הפגנות הפרו-דמוקרטיה". סין הגיבה בחריפות לכל תמיכה של מדינה זרה בעד המפגינים בהונג קונג. פרט להשפעה שלה על הכלכלה המערבית ותהליכי הצנזורה העצמית שהיא מעבירה אותם, כאשר טראמפ חתם על שתי הצעות חוק התומכות בזכויות האדם בהונג קונג, השגריר האמריקאי לסין נקרא לשיחה על מנת שיגנה את המהלך. 

מ-DC לא נמסרה תגובה.