טראמפ שוחח טלפונית עם נתניהו על "האיום מאיראן"

ברקע: מאמצי טראמפ לחזק את נתניהו במאבקו להוסיף ולהחזיק בראשות הממשלה

טראמפ ונתניהו בוושינגטון / צילום: טל שניידר
טראמפ ונתניהו בוושינגטון / צילום: טל שניידר

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שוחח אתמול (א') טלפונית עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על "האיום מאיראן". כך הודיע אמש הבית הלבן.

נוסף לסוגיה האיראנית, דנו טראמפ ונתניהו גם ב"נושאים דו-צדדיים קריטיים ובסוגיות אזוריות", נאמר בהודעה. לא נמסר אם התקיים דיון על התכנית האמריקאית להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים. התכנית הזו עונה על ההגדרה "נושא דו-צדדי קריטי".

ברקע השיחה נמצאים מאמצי טראמפ לחזק את נתניהו במאמציו להוסיף ולהחזיק בראשות הממשלה. בשיחתו הקודמת בין השניים, ב-19 בנובמבר, הודה נתניהו לנשיא ארה"ב על החלטתו לבטל את המדיניות האמריקאית הוותיקה שלפיה ההתנחלויות הישראליות בגדה מנוגדות לחוק הבינלאומי. על ביטול המדיניות הודיע שר החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו.

בכל זאת, על היחסים הקרובים בין נתניהו לטראמפ העיבה התבטאות של טראמפ, ב-18 בספטמבר, בעקבות סבב הבחירות השני בישראל. טראמפ ציין אז, כי טרם שוחח עם נתניהו על תוצאות הבחירות והדגיש, כי היחסים הטובים של ממשלו קיימים עם ישראל (ובמשתמע לא עם נתניהו). נתניהו אף הביע מורת רוח רוח, על פי דיווחים בתקשורת, מהעמדה הבלתי החלטית של ממשל טראמפ כלפי איראן, ובמיוחד הימנעותו מפעולת גמול נגד טהראן בעקבות הפצצת מתקני הנפט בסעודיה, שבוצעה קרוב לוודאי, בטילים ששוגרו מאיראן.

נתניהו צפוי לטוס מחר (ג') ללונדון, שם מתקיימת ועידת פסגה של מנהיגי נאט"ו, לרבות טראמפ. בשלב זה לא ידוע אם ראש הממשלה ייפגש עם טראמפ, אך הוא מתוכנן להיפגש עם פומפיאו במה שמכונה שולי הוועידה. לא מן הנמנע שהוא ייפגש גם עם קנצלרית גרמניה, אנג'לה מרקל, ונשיא צרפת, עימנואל מקרון. הם צפויים לדון על העובדה שאיראן הפרה את ההסכם הגרעיני.

נתניהו מתח ביקורת על מאמצי מדינות אירופה למצוא דרך כדי להפר את הסנקציות שמטילה ארה"ב על איראן.