הסוד של סין: קרן קטליסט חוגגת 20 בסימן שיתופי פעולה מעבר לים

וגם: "יועץ פנסיוני הוא כמו רופא: צריך לשקף מה שצריך ולא מה שרוצים לשמוע", הגיוון הוא הכיוון: "הכלה מתרחשת כשלעובדים יש תחושת ערך", אמיר הלמר מונה למנהל מחלקת הביקורת ברשות ני"ע ומתי נראה שת"פ בין הבורסה הישראלית לזו של קפריסין

בועז הראל, יאיר שמיר ואדוארד קוקירמן  / צילום: דרור סיתהכל
בועז הראל, יאיר שמיר ואדוארד קוקירמן / צילום: דרור סיתהכל

משקיעים ויזמים מישראל ומעבר לים, השתתפו השבוע בכנס ההשקעות GoforIsrael שהתקיים במלון הילטון תל אביב. הפעם עמד הכנס בסימן 20 שנה לקרן קטליסט הישראלית, שמארגנת את הכנס יחד עם בית ההשקעות קוקירמן. את קוקטייל הפתיחה לכנס אירחו אדוארד קוקירמן, יו"ר קוקירמן בית השקעות ושותף מנהל בקרן קטליסט, ויאיר שמיר, שותפו בקרן קטליסט ולשעבר שר החקלאות. 

"במשך שני עשורים קטליסט פועלת לסייע לחברות ישראליות חדשניות להפוך למובילות גלובליות", אמר קוקירמן בכנס, "כאשר 2019 היא אבן דרך משמעותית עבורה עם הנפקתה של חברת תופין טכנולוגיות, שקטליסט הייתה הקרן הראשונה שהשקיעה בה, בבורסה בניו יורק. תופין נסחרת היום בשווי שוק מעל 500 מיליון דולר", הוא ציין. 

איל ההון רוני צ'אן, יו"ר הכנס,  סיפר: "לפני 8 שנים, בפעם הראשונה בה הייתי בכנס ושכנעתי את אדוארד לקיים מושב אחד בנושא סין, כמעט לא ראיתי סינים", אמר צ'אן, "היום נכנסתי לכנס ואני שואל: 'האם אני בסין?' לאחר 8 שנים, הבאתי לישראל תשע קבוצות של משקיעים מבכירי המנהלים וראשי העולם העסקי באסיה, 40% מהם הגיעו מסין, השאר מארצות באסיה".

לדבריו "כשמסתכלים על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, פייסבוק, גוגל, ואחרות, רואים שהן משתמשות בכמויות גדולות מאוד של מהנדסים לצורכי פיתוח. לעומתן, כשמסתכלים על הענקיות הסיניות כמו עליבאבא, באידו, טנסנט, כולם שם מתנהגים כאילו הם עדיין יזמים. רבים מהם עובדים עדיין 24/7, וישנים במשרד. לכן אסור לזלזל ביכולות הטכנולוגיות של סין. החברות הגדולות הסיניות ממשיכות לחדש ועושות זאת היטב. אני ממליץ לחברינו הישראלים ללכת לסין, אפילו לחודש חודשיים, ללמוד על המוצרים ועל השוק, מקרוב".

במסגרת הכנס קיבל איליאן מיכוב, דיקן ביה"ס למנהל עסקים INSEAD, פרס על תרומתו להכשרת מנהלים בכירים ומשפיענים במשק ובהייטק הישראלי, ועל בניית הדור הבא של יזמים בישראל וברחבי העולם. 

הגיעו לכנס: יזם ההייטק זהר זיסאפל, ממייסדי רד; התעשיינים ואנשי העסקים גד פרופר וסמי סגול; ג'ינג באו, מנהלת רפואית ראשית בענקית הפארמה הסינית Livzon; בועז הראל, שותף בקרן קטליסט; חגי רביד, מנכ"ל בית ההשקעות קוקירמן; אריק דנון, שגריר צרפת בישראל ורעייתו מארי כריסטין דנון; רוג'ה קוקירמן, לשעבר סגן נשיא הקונגרס היהודי העולמי ויו"ר ארגון הגג של הקהילה היהודית בצרפת; שנגיאן פן, שותפה מנהלת בקרן Catalyst CEL; ברברה פונטקורבו, שותפה במשרד עו"ד האיטלקי טונוצ'י ושות' ופעילה נגד ה - BDS באיטליה; ואחרים. 

אליאן מיכוב, רוג'ה קוקירמן וג'ינג באו / צילום: דרור סיתהכל
 אליאן מיכוב, רוג'ה קוקירמן וג'ינג באו / צילום: דרור סיתהכל

"יועץ פנסיוני הוא כמו רופא: צריך לשקף מה שצריך ולא מה שרוצים לשמוע"

רגע לפני סיומו של העשור הנוכחי, ערך הבנק הבינלאומי כנס בנושא ניהול החיסכון הפנסיוני בעשור הבא. את הכנס, התקיים באודיטוריום הבנק בתל אביב, פתחה סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק, שאמרה כי: "מציאות של ריבית נמוכה מאוד ואף שלילית מחייבת שינוי תפיסה כולל. מציאות זו בשילוב עם תוחלת חיים שעולה, ובשילוב עם אשראי צרכני שנלקח ויש להחזיר חלקו גם בתקופת הפנסיה - כל זה הופך את הייעוץ הפנסיוני למשימה לאומית", ברבר-צדיק הוסיפה כי "חינוך פיננסי, הצורך בתכנון פנסיוני מגיל צעיר וייעוץ פרישה לפני הפרישה הם שלושה נושאים שהם משימה לאומית, ואת המשימה הלאומית הזו לקחנו לבנק. 

החלטת הרגולטור שאיפשרה לבנקים הבינוניים לפעול בייעוץ פנסיוני לפני הבנקים הגדולים, אפשרה לבינלאומי להשקיע בתשתיות כוח אדם ומיחשוב, ולקחת צעד חזק בתחום גם אם זה נראה אז לא כלכלי".

יורם סירקיס, סמנכ"ל וראש חטיבת נכסי לקוחות ציין כי: "האתגר לייצר קשב לבעיה של התארכות תוחלת החיים מחד והריבית הנמוכה מאידך הוא לא קל. הציבור מתמקד יותר בחבילת הטיול הבא מאשר בפנסיה ומדחיק את בעיות העתיד. יועץ פנסיוני הוא כמו רופא שצריך לשקף ללקוח את מה שהוא צריך לדעת ולא את מה שרוצה לשמוע".

באו להקשיב ולדאוג לעתיד: רונן טוב, יו"ר מיטב דש גמל ופנסיה; גלעד אלטשולר, מנכ"ל משותף, מייסד ובעלים משותף בבית ההשקעות אלטשולר שחם; צבי סטפק, מייסד מיטב דש; אמיר איל,  יו"ר בית השקעות אינפיניטי; יאיר לפידות, מבעלי ילין לפידות; ואחרים. 

צבי סטפק וסמדר ברבר־צדיק  / צילום: תמר מצפי
 צבי סטפק וסמדר ברבר־צדיק / צילום: תמר מצפי

הגיוון הוא הכיוון: "הכלה מתרחשת כשלעובדים יש תחושת ערך"

את היום הבינלאומי לשוויון וזכויות אנשים עם מוגבלויות ציינו עובדות ועובדי חברת אינטל שהגיעו לגני התערוכה, שם ערכה החברה את כנס Includay שעסק בנושא.

יניב גרטי, מנכ"ל אינטל ישראל, ציין כי "המסע של אינטל בגיוון והכלה הוא לא חדש אבל בשנת 2018 חשבנו שצריך להעלות הילוך; הקמנו קהילות חדשות של עובדים כדי לעשות גיוון בצורה טובה יותר. מה שמעלה אצלי את המוטיבציה להשתפר הוא הבן שלי שהתמזל מזלו לגדול בתקופה שבה האחר הוא לא שונה. אנחנו חיים בתקופה שבה מהפכות קורות כל הזמן. אחד הצרכים שלנו כחברה הוא להיות מסוגלים לרכוב על שינוי וצריך את ה-DNA המורכב והרחב ביותר כדי להצליח. זו המוטיבציה בהיבט העסקי. אנחנו תמונת ראי של החברה הישראלית, וככל שנחזק בתוך החברה אנחנו מקווים שתהיה לזה השפעה מחוץ לאינטל. זה מעגל אין סופי שמחזק את החברה כולה".

סנדרה ריברה, סמנכ"לית משאבי אנוש באינטל העולמית שהגיעה לביקור בישראל, אמרה: "כשאני חושבת על כישלון אני חושבת על הזדמנות ללמוד. הכלה מתרחשת כשהעובדים שלנו מרגישים שיש להם תחושת ערך ושייכות. המשימה שלנו היא להיות החברה הכי מגוונת ומכילה בעולם. ובישראל זה כבר מורגש בצורה בולטת". 

תא"ל שרון ניר, לשעבר יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, השתתפה בפאנל על שילוב נשים בטכנולוגיה. את הפאנל הנחתה קרין אייבשיץ-סגל, מנהלת מרכזי הפיתוח של אינטל בישראל. עוד בכנס נשא השחקן, היוצר והבדרן טל פרידמן הרצאה בשם "מה למדתי מהבת שלי"; אריק פינטו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, דיבר על השפעתם של גיוון והכלה על חדשנות והצלחה עסקית, ובחלק האמנותי הופיעו השחקן צחי הלוי ולהקת שלוה. 

אריק פינטו, יניב גרטי, קרין אייבשיץ־סגל והשחקן צחי הלוי / צילום: גדי סיארה
 אריק פינטו, יניב גרטי, קרין אייבשיץ־סגל והשחקן צחי הלוי / צילום: גדי סיארה

גואטה מקדמת: אמיר הלמר מונה למנהל מחלקת הביקורת ברשות ני"ע

כחלק מהשינויים הארגוניים ברשות לניירות ערך, הודיעה הרשות על מינויו של עו"ד אמיר הלמר לתפקיד מנהל מחלקת הביקורת. 

הלמר (50) הצטרף למחלקת תאגידים ברשות בשנת 2005, ובשבע השנים האחרונות כיהן כמשנה למנהלת מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך. במקביל הוא כיהן כיועמ"ש של המחלקה ומנהל המערך המשפטי שלה.

מחלקת הביקורת שכעת יעמוד הלמר בראשה, היא מחלקה חדשה המאגדת את יחידות הביקורת הקיימות במחלקות הפיקוח השונות - תאגידים, השקעות ופיקוח על הבורסה וזירות הסוחר, והיא תעסוק בביצוע ביקורות אצל הגופים המפוקחים השונים, בהלימה ליעדי הרשות והאסטרטגיה שגובשה.

עו"ד עודד שפירר, מנכ"ל רשות ני"ע, מסר כי "בהתאם לבחינה שביצענו החלטנו לאחד את יחידות הביקורת במחלקות השונות למחלקת ביקורת אחת. הביקורת היא משאב ארגוני חיוני הנדרש בהסתכלות רחבה ברמה הארגונית. לאמיר הלמר ראייה מערכתית ועסקית רחבה והבנה מעמיקה של שוק ההון, הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה ובעל ניסיון עשיר בכל ההיבטים של הרגולציה התאגידית. אני בטוח, כי ניסיונו הרב ויכולות הניהול שלו יובילו את המחלקה החדשה להטמעת יעדיה של הרשות ולפיתוח נורמות ותרבות ציות בקרב גופים מפוקחים ושחקני שוק ההון, לצורך שמירה על האינטרס ארוך הטווח של המשקיעים בשוק ההון".

עו"ד אמיר הלמר  / צילום: רשות ני"ע
 עו"ד אמיר הלמר / צילום: רשות ני"ע

ערך מוסף: מתי נראה שת"פ בין הבורסה הישראלית לזו של קפריסין

ועוד בענייני החזון של רשות ני"ע: ענת גואטה, יו"רית הרשות, השתתפה אתמול בכנס כלכלי של כתב העת דה אקונומיסט בלונדון. הכנס עסק בהזדמנויות לשיתופי פעילה ובצמיחה במדינות קפריסין-יוון-ישראל, ודימיטרה קלוגרו, יו"רית רשות ני"ע הקפריסאית, אף הציעה בו לבחון שת"פ בין הבורסות של שלוש המדינות.

גואטה סיפרה בנאומה במקום כי חזונה לשוק ההון הישראלי הוא של שוק חדשני, מתקדם ואטרקטיבי. "אנחנו מעוניינים לגבש משטר רגולטורי דינאמי שיתמוך בשירותים הפיננסיים החדשים, הנוצרים בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות", אמרה גואטה, "לאחרונה אנחנו נפגשים עם מגוון משקיעים - זרים ומישראל, עם יזמים, ובעלי עניין מארה"ב, אסיה ואירופה, שמביעים עניין בנושא ובוחנים אפשרויות להשתלב בשוק ההון הישראלי העתידי".

לצד גואטה השתתפו בכנס גם יועץ החדשנות איתי גרין; אלי כהן, מנכ"ל מקורות ולשעבר הממונה על השכר; ואחרים.

 ענת גואטה, יו"רית הרשות, בכנס כלכלי של כתב העת דה אקונומיסט בלונדון / צילום: רשות ני"ע
  ענת גואטה, יו"רית הרשות, בכנס כלכלי של כתב העת דה אקונומיסט בלונדון / צילום: רשות ני"ע