כתוב היטב: כשכבר ברור לנו באיזה סרט אנחנו, הסרט מבצע פנייה חדה

בדיוק כשברור לנו באיזה סרט אנחנו, "רצח כתוב היטב", שגם ככה עשוי מצוין, מתהפך לחלוטין

מתוך הסרט "רצח כתוב היטב" / צילום: באדיבות פורום פילם
מתוך הסרט "רצח כתוב היטב" / צילום: באדיבות פורום פילם

יש סוגי סיפורים שאף פעם לא נמאס מהם. אחד הידועים, שהופיע באין-ספור ספרים, מחזות וסרטים, הוא המכונה "whodunit", או בתרגום לעברית: "מי עשה זאת?". אתם כבר יודעים איך זה מתחיל - קבוצת דמויות צבעוניות מתקבצות ללוקיישן אחד, מישהו מוצא את מותו בנסיבות מסתוריות, וכולם חשודים. אל התמונה נכנסת דמות חיצונית, בלש או שוטר, ומתחיל לחקור עד שיגיע לאמת, בתקווה שתהיה בה איזו תפנית מפתיעה לסיום.

בספרות, המתכונת הזו מזוהה בעיקר עם אגתה כריסטי (שספרה "רצח על האוריינט אקספרס" זכה לעיבוד קולנועי מחודש ויוקרתי לפני שנתיים), אבל הקולנוע מיהר לאמץ זאת גם הוא, כאשר המצטיין ביותר באלף החדש הוא "גוספורד פארק" של רוברט אלטמן מ-2001. השנה כבר קיבלנו סיפור "מי עשה זאת?" חדש בחסות נטפליקס, "תעלומת רצח" שמו, שהתגלה כקומדיה חביבה, גם אם מטופשת מאוד. ועכשיו מגיעה מנת השף בדמות "רצח כתוב היטב" (תרגום עברי מפוקפק לשם המקורי "סכינים נשלפות"). גם הוא, על פניו, מתחיל בדיוק כמו כל שאר הסיפורים בסגנון, אך הפעם ישנו משתנה אחד משמעותי - הבמאי והתסריטאי המבריק ריאן ג'ונסון, שתמיד מוצא דרך להביא טייק חדש ומרענן על ז'אנר מוכר כפי שעשה בעבר עם "בריק", "הנוכלים בלום" ו"לופר".

ב"רצח כתוב היטב", ג'ונסון פורס את לוח המשחק ומעמיד את החיילים בדיוק במקומם: משפחה אמריקאית עשירה ורחבה מתקבצת לחגוג את יום הולדתו של ראש המשפחה, סופר מתח קשוח אך טוב לב (כריסטופר פלאמר), ובבוקר נמצאת גופתו. חוקר פרטי אקסצנטרי (דניאל קרייג, רחוק כמה שניתן מג'יימס בונד) מגיע למקום ומתחיל לראיין את הנוכחים, וכך מתגלה לנו שלכולם יש מניע לרצח, מלבד העוזרת הצמודה של הסבא העשיר, צעירה לטינית שמגיעה ממשפחה של מהגרים בלתי חוקיים (אנה דה ארמיס). אבל בדיוק ברגע שאנחנו חושבים שברור לנו באיזה סרט אנחנו, ג'ונסון מסיט את ההגה בחדות הצידה, ולפתע הסיפור הופך להיות אחר לגמרי.

המהלך הזה, צריך להודות, גובה מחיר קל מההיסחפות אחר הסרט כי קשה לכייל מחדש את הציפיות, אבל במהרה מתגלה שג'ונסון יודע מה הוא עושה, והסרט מקבל תפנית מעניינת שבה אנחנו כבר לא יודעים מי הרע ומי הטוב. אל תוך זה מכניס ג'ונסון, שסרטו האחרון היה "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי", לא מעט אמירות על המצב הנוכחי בארה"ב, על מעמדות, הגירה וכמובן על האיש שכרגע נמצא שם בשלטון. לעיתים זה קצת משתלט על הסיפור בדרכים מסורבלות, אבל גם זה נסלח כשמגיעים לשוט הסיום הנפלא.

"רצח כתוב היטב" נהנה ממשחק מצוין של קאסט שקצרה היריעה מלפרט על כולו, עיצוב אמנותי מרשים, צילום משובח ודיאלוגים שנונים. ככזה, הוא אחד הסרטים הטובים ביותר שמוקרנים כעת בבתי הקולנוע, רק זִכרו פשוט לתת לו לקחת אתכם לאן שהוא רוצה. זה ישתלם.

ציון: 4