פול וולקר, יו"ר הפד לשעבר שחתום על ריסון האינפלציה, הלך לעולמו בגיל 92

הבנקאי הביישן שכיהן כיו"ר הפד תחת הנשיאים ג'ימי קרטר ורונלד רייגן שהשפיע במידה רבה גם על התפתחות הרגולציה בסקטור הבנקאות, ועל שמו נקרא חוק וולקר

פול וולקר / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
פול וולקר / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

פול וולקר, מי שהיה יו"ר הפדרל רזרב תחת הנשיאים האמריקאי ג'ימי קרטר ורונלד רייגן, הלך אתמול לעולמו כשהוא בן 92. 

הבנקאי הביישן, שהתנשא לגובה 2 מטרים, כיהן בתפקיד יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי מ-1979 ועד 1987 וחתום על שחיטת אינפלציה דו-ספרתית של 22%, ומי שאחראי במידה רבה על התפתחות הרגולציה על סקטור הבנקאות בעשורים האחרונים.

כך למשל, חוק וולקר (Volcker Rule) הוא חלק מחוקי דוד-פרנק, שנחקקו במטרה להגביל את הבנקים בארצות הברית מלבצע השקעות ספקולטיביות אשר אינן מטיבות עם הלקוחות שלהם. וולקר טען כי פעילות ספקולטיבית מסוג זה שיחקה תפקיד מפתח במשבר האשראי העולמי.

וולקר, שנולד לפני השפל הכלכלי הגדול, ב-5 בספטמבר 1927, גדל בטינק, ניו ג'רזי, כבנו של מנכ"ל העירייה. וולקר סיים את לימודיו בפרינסטון בהצטיינות יתרה, והמשיך להרווארד ללמוד לתואר שני במנהל ציבורי, תוך כדי עבודה כמתמחה בפד. אחרי תקופות ארוכות של כהונה בפד ובמשרד האוצר, עם קריירה במגזר הפרטי בין לבין, מינה אותו הנשיא ג'ימי קרטר ליו"ר הפד ב-1979. שם נכנס וולקר להיסטוריה כמכסח האינפלציה הגדול, במחיר גבוה של אובדן תוצר ואבטלה.

מאז שפרש מהפד ב-1987, וולקר לקח לעצמו תפקיד של מדינאי פיננסי זקן וחכם, ולא חיפש משרות מכניסות בבנקים בוול סטריט.