מיזוג הבנקים מזרחי טפחות ואגוד יוצא לדרך: רשות התחרות לא תערער

רשות התחרות הודיעה הבוקר כי לא תערער על החלטת בית הדין לתחרות לאשר את מיזוג הבנקים "לאחר דיון פנימי שנערך ברשות" • מניית אגוד מזנקת ב-10% בבורסה בתל אביב

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

רשות התחרות הודיעה הבוקר (א') כי לא תערער על ההחלטה של בית הדין לתחרות לאשר את מיזוג מזרחי טפחות ובנק אגוד .

"היום הודיעה הממונה לצדדים למיזוג כי לאחר דיון פנימי שנערך ברשות הוחלט שלא להגיש ערעור על החלטת בית הדין לתחרות. הרשות עומדת בקשר עם הצדדים בנוגע לסוגיות שבית הדין החזיר לפתחה בהם אשראי בתחום היהלומים ונושא הלימות ההון", נכתב בהודעה מטעם הרשות.

בית המשפט לתחרות בירושלים קיבל בסוף נובמבר את הערעור נגד החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים להתנגד להשתלטות של בנק מזרחי טפחות על בנק אגוד. שופט בית הדין לתחרות בירושלים עודד שחם קיבל את ערעור הצדדים וקבע כי לא נמצאה תשתית ראייתית לכך שהמיזוג יפגע בתחרות.

בחודש מאי 2018 החליט ממלא מקום הממונה על התחרות להתנגד למיזוג. בנק מזרחי, לצד צדדים אחרים לעסקה, הגיש ערר על החלטת מ"מ הממונה, בהליך שהתנהל בפני השופט שחם במשך למעלה משנה. בפסק דינו קיבל בית הדין את טענות בנק מזרחי, וקבע כי רכישת בנק אגוד על ידי מזרחי אינה מעוררת חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות או בציבור, ולא היה מקום להתנגד לה.

השופט עודד שחם כתב בסיכום ההחלטה כי "הגדרת השוק עליה התבסס הניתוח בהחלטת הממונה מעוררת קשיים מהותיים, ואינה יכולה לעמוד. בחינת המעברים בין הבנקים, אשר היוותה נדבך מרכזי בהתנגדות למיזוג, מעוררת גם היא קשיים, הן במישור המושגי, הן במישור היישומי והמתודולוגי. בהתחשב במאפייניו של בנק אגוד, בדרכי פעילותו, בקשיים העומדים בפניו, לרבות במישור היעילות, ובהעדר אינדיקציה משמעותית בדבר השפעה של הבנק על השחקנים האחרים בשוק, אין בסיס לקביעה כי גריעתו של הבנק צפויה לפגוע באופן משמעותי בתחרות".