חברת ההדמיה הרפואית ננוקס מקדמת הנפקה בנאסד"ק לפי שווי של יותר מחצי מיליארד דולר

החברה מנתניה, שפיתחה מכשיר CT נייד, קטן וזול משמעותית מאלה הקיימים כיום, מנוהלת על ידי היזם הסדרתי רן פוליאקין • סורק CT נמכר כיום בעלות של כמה מיליוני דולרים, לעומת המכשיר של ננוקס, שצפוי להימכר בכ-10,000 דולר בלבד

רן פוליאקין / צילום: איל יצהר
רן פוליאקין / צילום: איל יצהר

חברת ההדמיה הישראלית ננוקס (Nanox), שפיתחה מכשיר CT קטן בממדיו וזול משמעותית מהמכשירים הקיימים כיום, מקדמת הנפקה בבורסת נאסד"ק ומכוונת לרבעון הראשון של 2020 - כך נודע ל"גלובס".

על פי הערכות, מכוונת החברה לגיוס לפי שווי של יותר מחצי מיליארד דולר. Nanox הוקמה ב-2012, מעסיקה כמה עשרות עובדים, והמנכ"ל שלה הוא יזם ההייטק הסדרתי רן פוליאקין.

ננוקס היא מיזם ישראלי-יפני, שהוקם בעשור הקודם על ידי איש הון הסיכון היפני היטושי מסויה (Hitoshi Masuya) כהשקעה משותפת עם סוני. מסויה המשיך בפרויקט בנפרד מסוני, חבר לפוליאקין - והשניים החליטו להקים את החברה במקביל ביפן ובישראל. פוליאקין הוא מנכ"ל החברה, מסויה הוא מנהל הפעילות ביפן, והיו"ר הוא מורי בלומנפלד, בעבר בכיר בתחום ההדמיה בחברת GE, ואחר כך משקיע בתחום המכשור הרפואי בחברת Medtech Advisors.

החברה ציינה בעבר בהודעה לעיתונות בחו"ל כי הושקעו יותר ממיליארד דולר בטכנולוגיה שלה, אבל נראה כי הכוונה הייתה להשקעה שבוצעה בעיקר בגלגולה הקודם, בשותפות עם סוני, ואילו בגלגול החדש שלה בבעלות היפנית-ישראלית, ההשקעה הגיעה לכמה עשרות מיליוני דולרים או פחות מכך. עם משקיעי החברה נמנים פוליאקין ומסויה, קרן SIBF ומשקיעים פרטיים.

גייסה השקעה מחברת סלולר קוריאנית

ביוני 2018 קיבלה ננוקס השקעה בסכום לא ידוע מחברת הסלולר הקוריאנית SK Telecom. חברת התקשורת הסבירה את השקעתה כך: "אנחנו מאמינים כי ננוקס עשויה להיות אחת החברות המשפיעות של העידן שלנו. מקור הקרינה החדש שלהם יכול להציל חיים של מיליוני אנשים ולחסוך טריליון דולר בעלויות טיפול בסרטן לבדם. זוהי השקעה אסטרטגית עבורנו, ואנחנו מצפים לעבודה עם הצוות המדהים של ננוקס".

ננוקס פיתחה גרסה מוקטנת של מכשיר הדמיית רנטגן, המאפשר ייצור של תמונה תלת-ממדית. המכשיר נועד להוות חלופה זולה, קטנה וניידת למכשירי CT, ולאפשר זיהוי של סרטן ומחלות קשות נוספות גם בתנאי שטח. סורק CT נמכר כיום בעלות של כמה מיליוני דולרים, לעומת המכשיר של ננוקס, שצפוי להימכר בכ-10,000 דולר בלבד.

לטענת החברה, ניתן לבצע את ההדמיה בקרינה מופחתת. החברה מצהירה כי היא לא רק פיתחה גישה חדשה לעיבוד מידע מצילום רנטגן, אלא אף מחדשת בטכנולוגיית הרנטגן עצמה. לדבריה, מקור הקרינה במכשיר שלה הוא רכיב MEMS (מערכת מיקרו-אלקטרונית מכנית), במקום חימום של אלמנט מתכתי. במערכות הקיימות, החימום של מקור הקרינה לטמפרטורות גבוהות מאוד דורש גם קירור, כדי לא לפגוע בסביבת המכשיר, ועלויות הקירור הן הסיבה למחיר הגבוה של מכשירים אלה. את הצורך הזה מעוניינת ננוקס לחסוך.

באתר החברה מוצג היעד השאפתני שלה: הצבת 15 אלף מערכות ברחבי העולם עד לשנת 2022, במודל של תשלום עבור סריקה, במחיר שהחברה מגדירה כנגיש ומתאים גם למדינות עולם שלישי וקהילות עניות בעולם המערבי.

"המטרה שלנו היא סריקה אחת לכל אדם עם תסמינים בכל שנה", נאמר באתר ננוקס. הגישה של החברה אומרת כי סריקה אחת בכל שנה יכולה להעלות באופן דרמטי את הסיכוי לגילוי מוקדם של מחלות קשות, וסריקות נוספות בכל שנה יכולות לעזור לניהול המחלה. בעולם המערבי, קצב של סריקת CT אחת בשנה לכל מטופל עם תסמינים נראה מובן מעליו, אבל לא בכל מקום זה כך.