300 מתווכים בכנס חירום: לא לבטל את חובת רישיון התיווך

מאות מתווכים הגיעו אתמול לכנס חירום שארגן איגוד המתווכים, במחאה על כוונת משרד המשפטים לבטל את חובת רישיון התיווך בישראל • יו"ר האיגוד איציק לוי: "המהלך הוא מחטף. לא ניתן לבטל את החוק בממשלת מעבר"

300 מתווכים קיימו כנס חירום במחאה על יוזמת משרד המשפטים לבטל את הצורך ברישיון לתיווך מקרקעין. בימים האחרונים פרסם המשרד, בעידודו של שר המשפטים אמיר אוחנה, את הצעת החוק, לפיה יבוטל הצורך במבחן הקיים כיום כדי לעסוק במקצוע התיווך, דבר שעורר זעם בקרב מתווכים רבים.

בין היתר לקחו חלק בכינוס סמנכ"ל תכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד המשפטים, אלדד קנטי; נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי; ועורכי הדין אריק אריאל ואילן שרקון.

יו"ר איגוד המתווכים, איציק לוי, שהיה ממארגני הכנס, אמר ל"גלובס" כי "מאוד התפלאנו על העיתוי של פרסום תסקיר החוק. הרי אין כרגע ממשלה, זו ממשלת מעבר, ואין דרך לקדם את ההצעה הזאת בוועדת שרים וחקיקה. יש פה מהלך שאנחנו רואים אותו כמעין מחטף, שנועד להעביר את תסקיר החוק הזו מתחת לראדאר. בכאוס שקיים כרגע הציבור לא ער אליו. הציפייה שלהם היא שכשתוקם עוד כמה חודשים ממשלה התסקיר חוק הזה יעבור. מעבר לכך, אנחנו עושים כרגע בדיקה משפטית ולהערכתנו, העניין הזה הוא לא תחוקתי. כלומר, לא ניתן לבטל חוק או להציע הצעת חוק בממשלת מעבר".

מה עומד מאחורי הצעת החוק הזאת לדעתך?

"יש פקיד מסוים, שהוא העוזר של שר המשפטים, כלכלן בהכשרתו, שמאמין בכל ליבו בביטול הרגולציה, והוא זה שדוחף את המהלך הזה. אין הגיון לעשות את המהלך הזה דווקא עכשיו. מצד אחד אנחנו רואים מוטיבציה לצמצם את הרגולציה, שזה דבר נכון, רק שהרגולציה שיש על המתווכים היא מאוד מוגבלת. זה לא אילו חסמים ביורוקרטיים. זה ניסיון לעשות וי, להגיד שהנה גם פה הצלחנו לבטל רגולציה".

בין המתווכים יש כאלה שלא מתנגדים לביטול רשיון התיווך. למשל, חברת רי/מקס. איך אתה מסביר את זה?

"הסיבה שרי/מקס תומכת במהלך זה שהיא מרוויחה ממנו. רי/מקס יהיו מתווכי-על. יש להם בית ספר להכשרת מתווכים, והם מעניקים תואר של סוכן נדל"ן בינלאומי. הם רק ירוויחו מהסיפור הזה. צריך להבין שמי שיאכוף את המשמעת זה הרשות להגנת הצרכן. אתה יודע כמה מפקחים יש להם כעת? 25 מפקחים בכל הארץ. כבר עכשיו הם קורסים תחת הנטל. אתה יודע מה הקנס המקסימלי על עבירה? 7,000 שקל. זה מה שירתיע עבריינים לעקוץ משפחות חלשות? החשש שלנו הוא שעבריינים ישתלטו על ענף הזה, כמו שקרה בענף מיחזור הבקבוקים".

מחברת רי/מקס נמסר: "אנו מאמינים שזו זכותו של כל אחד להביע את דעתו, אך בד-בבד ישנה גם החובה לכבד את עמדתו של האחר. רי/מקס עושה הכול על-מנת להסביר את עמדתה ולכבד את כל מי שלא מסכים איתה. הדמוניזציה של אלה שלא מסכימים עם דעת הלשכה הוא לא מכובד, לא ראוי ולא מביא לענף כבוד. בסופו של דבר היוזמה לרפורמה מגיעה מהדרג המקצועי של משרד המשפטים, שגובשה לאחר שנתיים של מחקר מעמיק. אנו מכבדים את הלשכה, גם אם היא מייצגת מיעוט קטן של העוסקים בענף. נמשיך לתמוך ביוזמת המדינה, אבל גם נמשיך לכבד את מי שלא מסכים עם עמדתנו".