סוף-סוף: עיר בישראל תאסור שימוש בכלים חד-פעמיים בחוף הים

כך לפי החלטת מועצת העיר אילת • הקנס הצפוי לעובר על החוק - עד 730 שקל

סוסון ים שנתקע בכוס חד-פעמית שהושלכה לים / צילום: נועם קוטלר
סוסון ים שנתקע בכוס חד-פעמית שהושלכה לים / צילום: נועם קוטלר

מועצת העיר אילת אישרה אמש (ד') את ההחלטה לאסור על שימוש במוצרים חד-פעמיים כולל שקיות פלסטיק בחופי הים, לרבות מכירה במוצרים חד-פעמיים. במסגרת התיקון לחוק, בכוונת העירייה לקבוע דרגת קנס מרבית של 730 שקל.

מטרת התיקון היא למנוע את זיהום הים עקב שימוש במוצרים חד-פעמיים ושקיות נשיאה מפלסטיק, ובכך להצטרף למדינות העולם אשר אימצו חקיקה בנושא זה. העיר אילת היא הראשונה בישראל שנוקטת צעד מקומי בנושא.

כחלק משמירה על מפרץ אילת, שהוכתר מבין המפרצים היפים בעולם, ולצד פעולות הסברה, ניקיונות תת-ימיים ואכיפה לאורך החופים, פועלת העירייה לצמצם את השימוש בפלסטיק בים האדום. בחוק החדש שלה מוגדרים "מוצרים חד-פעמיים" כמוצרים מכל חומר שהוא, כגון פלסטיק, אלומיניום, קרטון, נייר וכיו"ב, שלא נועדו לשימוש חוזר באמצעות החזרתם ליצרן, או לא עוצבו במקור על-ידי היצרן למטרת שימוש חוזר בהם - לרבות כלי אוכל, צלחות, כוסות, קשי שתייה, שקיות, מכסים, בוחשנים ואריזות.

מועצת העיר אילת ובני הנוער / צילום: נועם קוטלר
 מועצת העיר אילת ובני הנוער / צילום: נועם קוטלר

לדברי ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, "העיר אילת ניחנה במשאבי טבע ייחודיים, ביניהם מפרץ אילת שהוכתר מבין היפים בעולם, ואלה מהווים אבן שואבת למיליוני תיירים מהארץ ומהעולם וכר פורה למחקר ופיתוח בתחומי הביולוגיה והביוטכנולוגיה הימית וכן לאנרגיה בת-קיימא. חובתנו לשמור עליהם בכל דרך".

בדברי ההסבר לחוק נכתב: העיר אילת לאורך חוף הים האדום נסמכת רבות על משאבי הטבע שבתחומה, ביניהם הרי אילת והמפרץ בו נמצאת שונית האלמוגים העשירה והייחודית. משאבים אלה מהווים נכסי צאן ברזל עבור מדינת ישראל, עבור אילת ותושביה וכן מוקד תיירותי עולמי.

"לאורך השנים האחרונות נעשו פעולות רבות ומשמעותיות לשם שמירה על נכסים אלה, אולם נמצא כי אחד האיומים המשמעותיים על ערכי הטבע באזור בכלל ובים בפרט הם מוצרים חד-פעמיים ככלל, ומוצרי פלסטיק חד-פעמיים בפרט; אלה מהווים מפגע קשה לסביבה ולבריאות ופוגעים בחזות החוף ובערך המוצר התיירותי. המוצרים החד-פעמיים מהווים מטרד ומפגע, ככל שהם מושלכים בתחום הים וחופיו, ולעניין זה אין חשיבות לחומר המוצר החד-פעמי, בין אם פלסטיק, אלומיניום, נייר, קרטון או כל חומר אחר.

"כמו כן, אין חשיבות לסוג המוצר, בין אם סכו"ם, כוסות, שקיות נשיאה, קשים וכיוצא בזאת. מוצרים חד-פעמיים מתפרקים ביבשה ובים לחלקיקים בגדלים שונים, ובכך פוגעים בבעלי חיים ימיים ויבשתיים הטועים לזהות את הפלסטיק והחלקיקים כמזון, או לחלופין נקלעים ומסתבכים במוצר ומתים כתוצאה מחנק או מפגיעה פנימית. בנוסף, מוצרים חד-פעמיים מהווים מפגע חזותי לאורך החופים, בציפה על פני הים, ובשקיעה על קרקעיתו.

"מדינות רבות בעולם כבר אימצו חקיקה האוסרת ומונעת שימוש במוצרים חד-פעמיים. המובילות הן מדינות האיחוד האירופי, מדינות מתקדמות באפריקה ובדרום אמריקה ומחוזות שונים באוסטרליה, בקנדה ובארצות-הברית.

"למען הדגש חשיבות האוצר הטבעי בו ניחנה אילת, ראוי לציין את שכנתה סיני שבמצרים, אשר העבירה לאחרונה חוק האוסר על שימוש, ייצור או החזקה בכל אופן שהוא של מוצרי פלסטיק חד-פעמיים לאורך חופי הים האדום. בישראל טרם ניתן מענה חקיקתי בעניין זה, אולם המשרד להגנת הסביבה מעודד את הרשויות המקומיות לפעול לצמצום מפגעי הפסולת הימית על-ידי הגברת הניקיון בחופים, הגברת האכיפה, העמקת ההסברה והפרסום וכן קידום שינוי חקיקה מקומית".