ועדת המשפט קבעה: טראמפ אשם ב"עבירות ופשעים חמורים"

כל 23 הצירים הדמוקרטים הצביעו בעד; כל 17 הצירים הרפובליקאים הצביעו נגד • השלב הבא: אישור סעיפי האישום במליאת בית הנבחרים, קרוב לוודאי לפני סוף השנה • הסנאט ידון בכתב האישום בינואר, ואין כמעט ספק שטראמפ יצא זכאי

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

ועדת המשפט של בית הנבחרים אישרה הערב (ו') את שני סעיפי האישום נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לאחר מושב מרתוני שהיה טעון התכתשויות והטחת עלבונות אישיים. בשידורים חיים בערוצי החדשות בכבלים היה אפשר להבחין בעליל בטינה ובתסכול שבאו לידי ביטוי בפנים הזעומים של המחוקקים.

כל 23 הצירים הדמוקרטים הצביעו בעד; כל 17 הצירים הרפובליקאים הצביעו נגד. וכך, ועדת המשפט קבעה כי טראמפ אשם ב"עבירות ופשעים חמורים" - לשון חוקת ארה"ב - ולפיכך הוא אינו ראוי לשמש כנשיא ארה"ב. מליאת בית הנבחרים צפויה לסמוך ידה על החלטת בית הנבחרים.

טראמפ יהיה הנשיא השלישי בתולדות ארה"ב שמורשתו תוכתם באימפיצ'מנט. קדמו לו אנדרו ג'ונסון, הנשיא ה-17, וביל קלינטון, הנשיא ה-42. בית הנבחרים החל הליכי אימפיצ'מנט נגד ריצ'ארד ניקסון, הנשיא ה-37, אך הוא התפטר לפני סיום ההליכים.

ואלה שני סעיפי האישום נגד טראמפ שאישרה הוועדה:

● סעיף האישום הראשון טוען שהנשיא ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה כי טראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר על-ידי הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו. ביידן הוא המתמודד המוביל במרוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תיאוריית קונספירציה, שלפיה חברה אוקראינה להילארי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

● סעיף האישום השני טוען כי הנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר - אך לא רק - על סירובו של טראמפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסר מסמכים שהוועדה דרשה.

לאחר שמליאת בית הנבחרים תאשר את החלטתה של ועדת המשפט, קרוב לוודאי לפני סוף השנה, ידון הסנאט בכתב האישום בינואר 2020. גם פה התוצאה כבר חרוטה בסלע. הרוב הרפבוליקאי בסנאט יזכה את טראמפ משני סעיפי האישום נגדו - אך לא לפני שהכבסים המלוכלכים של ממשלו ייפרשו לפני העולם, במיוחד אם הסנאטורים הרפובליקאים ייענו לדרישת הנשיא ויזמינו עדים לשימועים.

טראמפ שואף להפוך את משפטו בסנאט למשפט פומבי של הדמוקרטים. הוא דורש להזמין לעדות את ג'ו ביידן; את בנו האנטר, שהיה, כאמור, דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה במהלך חלק מכהונת אביו כסגן נשיא; את ננסי פלוסי, יו"רית בית הנבחרים; את אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין; ואת ג'רולד נאדלר. הנשיא מקווה שעדויות של הביידנים יחשפו את מה שהוא מכנה "פעילותם המושחתת" באוקראינה ויצדיקו את מאמציו להניע את נשיא אוקראינה, וולידימיר זלנסקי, להכריז על חקירה פומבית נגדם.

צריך להדגיש מדוע ביידן הוא סכנה קיומית לטראמפ, ומדוע הנשיא משתדל כל כך להשחיר את פניו לפני הבחירות. ביידן, המתמודד המוביל במרוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, פופולרי מאוד בקרב בעלי הצווארון הכחול שטראמפ הצליח למשוך ב-2016. מצביעים אלה העבירו מדינות כפנסילווניה ומישיגן למחנה של טראמפ בבחירות הקודמות. סקרים מראים כי מצביעים אלה יעדיפו את ביידן על טראמפ ב-2020.

אבל, כמובן, החלטה של הרפובליקאים בסנאט להזמין את ביידן ועדים אחרים תקנה זכות זו גם לדמוקרטים, ואלה יזמינו לעדות כמה מבכירי הממשל, לרבות מיק מולווייני, הראש בפועל של מטה הבית הלבן, שהודה בפומבי, במסיבת עיתונאים, כי טראמפ אכן הציע עסקת תן-קח לזלנסקי: תן הצהרה פומבית על חקירה נגד הביידנים - קח סיוע צבאי שהקונגרס אישר אך הבית הלבן מעכב. הדמוקרטים צפויים להזמין לעדות גם את שר החוץ, מייק פומפיאו; את סגן הנשיא, מייק פנס; ואת ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, שטראמפ העיף אותו מהבית הלבן. העדים מטעם הדמוקרטים, שיעידו כמובן בשבועה, עלולים לפתוח תיבת פנדורה שתוכנה עלול לגרום נזק כבד לממשל טראמפ.

ההצבעה עמדה להתקיים אמש, קרוב לחצות, אך יו"ר ועדת המשפט, הציר הדמוקרטי ג'רולד נאדלר, החליט לדחותה. ההחלטה הציתה התקף זעם של הצירים הרפובליקאים, שכינו את התנהלות הוועדה "משפט שדה". הם טענו כי הדמוקרטים חששו ממיעוט צופים בשעה כה מאוחרת והחליטו לדחות את ההצבעה לבוקר יום המחרת כדי להגדיל את חשיפתה התקשורתית של ההצבעה.

במהלך כל ישיבות הוועדה ניסו הצירים הרפובליקאים לנעוץ מקלות בגלגלי האימפיצ'מנט בהצעות לסדר היום ובדרישות להכניס שינויים בנוסח סעיפי האישום, אך היה ברור להם - ולציבור האמריקאי - שהתוצאה כבר חרוטה בסלע. הרפובליקאים הם סיעת המיעוט בבית הנבחרים, וכל מאמציהם לעצור את תהליך האימפיצ'מנט נדונו לכשלון.

אבל הידיעה על המפלה שצפויה להם בסוף הדרך לא הפריעה לרפובליקאים להכפיש עד כמה שאפשר את ביידן בפרט ואת הדמוקרטים בכלל - וגם הדמוקרטים לא טמנו ידם בצלחת. "הרפובליקאים מעלים בזכרוני את יהודה איש קריות", אמר הציר הדמוקרטי סדריק ריצ'מונד. "הוא מכר את ישו תמורת 30 כיכרות כסף. הצד שכנגד (הרפובליקאים) מוכנים למכור את העם האמריקאי תמורת 30 ציוצים חיובים מטראמפ שיסייעו למסע הבחירות שלהם".

הציר הרפובליקאי מאט גץ הציע תיקון לסעיף האישום הראשון: אזכור שמו של האנטר ביידן וקשריו עם אוקראינה. הוא דיבר באריכות על מאבקו של ביידן הבן בסמים ואפילו ציטט באריכות מתוך כתבה ב"ניו יורקר" על מקטרת לעישון סמים שנמצאה במכונית שהוא שכר מ"הרץ" (לא נמצאו כל ראיו שהמקטרת הייתה שייכת לו - ר.ד.). 

"קשה לי להאמין שחברת בוריסמה שכרה את שירותי האנטר ביידן כדי לפתור את הבעיות הבינלאומיות שלה, בעוד שביידן הבן לא הצליח לפתור את בעיותיו עם חברת הרץ", אמר גץ.

הדברים הניעו את הציר הדמוקרטי הנק ג'ונסון לצאת בהכרזה הבאה: "תראו מי שמדבר... אני יודע שאם אותי היו תופסים בנהיגה בעודי שיכור, לא הייתי מאשים אחרים בקשר לסמים" (גץ אכן נעצר בחשד לנהיגה תחת השפעת אלכוהול). גץ השפיל את מבטו ולא הגיב.

בסופו של דבר, הנאומים חוצבי הלהבות של המחוקקים הרפובליקאים נגד "העוול" שנגרם לנשיא נועדו בראש ובראשונה לצופה אחד - דונלד טראמפ. מילת שבח מהבית הלבן למחוקקים הרפובליקאים רק תחזק את תמיכת הבייס של הנשיא בצירים הנאמנים. ואכן, ציוץ של טראמפ, שעלה בשעת בוקר מוקדמת, ענה על הציפיות: "הצירים הרפובליקאים בבית הנבחרים היו פנטסטיים אתמול... האחדות והגאונות של הלוחמים הרפובליקאים, כל אחד מהם, הייתה מחזה נהדר. לדמוקרטים לא היה מענה, והם פשוט נמלטו".