הקטר שעדיין מושך את המשק: יצוא ההייטק עלה ב-12%

יצוא השירותים של ענפי ההייטק ברבעון השלישי של 2019 הסתכם ב-7.2 מיליארד דולר • התחדשה העלייה במספר המשרות הפנויות במשק

הייטק / אילוסטרציה: שאטרסטוק
הייטק / אילוסטרציה: שאטרסטוק

יצוא שירותי ההייטק של ישראל רשם ברבעון השלישי של השנה גידול של 12% לעומת התקופה המקבילה ב-2018 - כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

על-פי הנתונים, העודף בחשבון השוטף הסתכם ב-3.9 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי, לעומת 4.2 מיליארד דולר ברבעון השני. כמו ברבעון הקודם גם הפעם מתבסס העודף בעיקר על תרומת מגזר השירותים, שם הגיע העודף ל-5.8 מיליארד דולר, אחרי עודף של 6.1 מיליארד דולר ברבעון הקודם.

יצוא השירותים הסתכם ב-13.5 מיליארד דולר - בניכוי השפעת העונתיות.

יצוא שירותים עסקיים אחרים המהווה כ-78% מתוך סך יצוא השירותים - לאחר ניכוי השפעת העונתיות- ברבעון השלישי של 2019, הסתכם ב-10.5 מיליארד דולר, לעומת 10.8 מיליארד דולר ברבעון הקודם.

שירותים עסקיים אחרים כוללים שירותי תוכנה ומחשוב, שירותי מחקר ופיתוח, תקשורת, שירותי הנדסה, תמלוגים, עמלות ושירותים אחרים. בנוסף, כלולים גם תקבולים מחו"ל כתוצאה ממכירת חברות הזנק ישראליות (Start-up) לתושבי חו"ל.

יצוא השירותים של ענפי ההייטק (לא כולל חברות הזנק, נתונים מקוריים) ברבעון השלישי של 2019 הסתכם ב-7.2 מיליארד דולר, עלייה של כ-12% לעומת הרבעון המקביל. העודף בחשבון השירותים ירד ב-300 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם, בעוד הגרעון בחשבון הסחורות ירד ב-200 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם, וחשבון ההכנסות הראשוניות ירד ב-100 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם.

97.6 אלף משרות פנויות באוקטובר

התחדשה העלייה במספר המשרות הפנויות במשק. על-פי נתונים מעודכנים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נרשמו בחודש אוקטובר במשק 97.6 אלף משרות פנויות (לעומת 97.4 אלף בחודש הקודם). שיעור המשרות הפנויות עומד על כ-3.42% (לעומת 3.43% בחודש קודם). נתוני המגמה לחודשים ספטמבר עד נובמבר מצביעים על עלייה של 3.4% (בחישוב שנתי) במספר המשרות הפנויות, לאחר עלייה של כ-0.3% בממוצע בחודשים יוני עד אוגוסט.

עצירת הגידול במספר המשרות הפנויות ברבעון השלישי של השנה התפרשה כסימן חולשה מסויים בפעילות הכלכלית במשק, למרות השפל בשיעורי האבטלה - משום כך התחדשות הגידול יכולה להתפרש כנתון חיובי.