הניסוי הצליח, המניה נפלה: ביוליין RX איבדה 12% בנאסד"ק אחרי פרסום תוצאות ניסוי בטיפול לסרטן הלבלב

ביום חמישי דיווחה החברה על התוצאות המלאות מניסוי בהשתתפות 36 חולים, שבו נבחנה התרופה שלה בשילוב עם תרופת האימונותרפיה קייטרודה של חברת מרק • לנפילה ייתכנו כמה סיבות: השיפור שנרשם נתפס בשוק כלא מצדיק הבאת תרופה חדשה לשוק

חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה
חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה

חברת ביוליין  RX המפתחת תרופה לסרטן, הודיעה ביום חמישי על התוצאות המלאות בניסוי שלה בטיפול בסרטן הלבלב, הנחשב לאחד הסרטנים הקטלניים וקשי הטיפול ביותר. בניסוי, בו השתתפו 36 חולים, נבחנה התרופה של ביוליין בשילוב עם תרופת האימונותרפיה המובילה קייטרודה של חברת מרק. מניית ביוליין  הגיבה תחילה לפרסום התוצאות בעלייה דו ספרתית, אולם לאחר מכן חל שינוי מגמה, ואת המסחר ביום שישי בנאסד"ק היא סגרה במחיר הנמוך ב-12% ממחירה לפני פרסום ההודעה. שוויה של החברה עומד כעת על 26 מיליון דולר. בשנה האחרונה איבדה המניה 68% מערכה ובחמש השנים האחרונות היא נפלה בלא פחות מ-92%.

התרופה נבדקה בחולים בשלב המאוחר של המחלה שכבר טופלו בכימותרפיה אחת, אך זו לא הועילה או הפסיקה להועיל. בשל מהירות ההחמרה של הסרטן בשלב זה, מבין 22 החולים שגויסו לטיפול וגם היו כשירים בסופו של דבר לעבור את הטיפול ואת הבדיקות שלאחריו, ל-7 חולים  נרשם שיפור חלקי, ואצל 10 חולים  - מחלה יציבה. כלומר בסך הכל 77% מהחולים הגיבו בחיוב לטיפול. בהשוואה לתוצאות היסטוריות של טיפול במחלה בשלב המאוחר על ידי כימותרפיה נוספת, המביאה לשיפור ב-17% מהמקרים ולתגובה כלשהי רק ב-52% מהמקרים, נראה כי מדובר בשיפור משמעותי סטטיסטית. לדברי החברה, פרופיל הבטיחות תואם את המצופה מטיפולים מבוססי כימותרפיה.

ההצלחה הסטטיסטית תספיק?

מבחינה סטטיסטית, הניסוי הצליח, אולם תגובת המניה אינה מייצגת את כל התועלות הללו שנרשמו בניסוי, ויכולות להיות לכך כמה סיבות. למשל, שרמת שיפור כזו נתפסת בשוק כלא מספיקה להצדיק הבאה לשוק של תרופה חדשה, בעיקר לא על ידי חברה צעירה שאין לה כרגע את המשאבים לכך. 

ביוליין החלה את דרכה כחברה לפיתוח פרויקטים רבים בתחום התרופות, יוזמה של ראש תחום החדשנות בטבע דאז, ד"ר אהרון שוורץ, יחד עם מוריס לסטר. במיזם היו שותפות חברת טבע יחד עם הקרנות פיטנגו, גיזה וסטאר ונצ'רס, הדסית והרשות לפיתוח ירושלים. החברה הביאה מספר מוצרים עד לניסויים קליניים מתקדמים, ביניהם תרופה לטיפול בסכיזופרניה וחומר פולימרי ששימש כפיגום ללב לאחר התקף. אולם, מספר עסקאות רישוי שלא עלו יפה וניסויים שנכשלו הובילו אותה למצב הנוכחי שבו יש לה מוצר מוביל אחד: התרופה BL8040, שרכשה מחברת ביוקיין הישראלית, ואותה היא מפתחת במספר אינדיקציות לסרטן ולניוד תאים להשתלה. 

החברה עברה שינויים מרחיקי לכת גם מבחינת מבנה הבעלות שלה, כשבתחילת הדרך הייתה, כאמור, בעיקר בידי קרנות וגופים ישראלים, אך בעקבות הנפקה בת"א ואחר כך בנאסד"ק, וגיוסים רבים נוספים מאז, בעלת המניות המובילה בה כיום היא קרן BVF מסן פרנסיסקו (15.8%) ויתר ההחזקות הן בעיקר בידי הציבור.