כיצד דלף מאגר נתונים פנימי של התאחדות התעשיינים לאחד הצדדים בבחירות לנשיאות

פרופ' אהוד קינן מהטכניון שלח במהלך השבוע האחרון מכתב תמיכה נלהב במועמדותו של שמואל דונרשטיין לנשיאות הארגון • בהתאחדות טוענים כי רשימת התפוצה של המכתב מתבססת על רשימת תפוצה פנימית של הארגון ודורשים לקבל מקינן את שמו של האדם שנתן לו גישה לנתונים

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף
שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

התאחדות התעשיינים בודקת כיצד מאגר שכולל נתונים הקשורים למאות רבות מחבריה דלף לגורמים חיצוניים שעושים בו שימוש במסגרת הבחירות המתקיימות לתפקיד נשיא ההתאחדות, שצפויות להיערך בסוף חודש ינואר. בבחירות מתמודדים התעשיינים ד"ררון תומר, הבעלים של חברת אוניפארם ושמואל דונרשטיין הבעלים של רב-בריח.

גורמים בהתאחדות אמרו ל"גלובס" כי הרקע לבדיקה הוא מכתב תמיכה בדונרשטיין שעליהם חתום פרופ' אהוד קינן מהטכניון, שהגיעו במהלך השבוע האחרון לרבים מחברי ההתאחדות. במכתבו של קינן לתעשיינים נכתב בין השאר כי הוא רואה את אחת המשימות העיקריות של הנשיא הבא של ההתאחדות, בשיקום תדמיתה ובחידוש ימיה כקדם והפליג בשבחיו של המועמד דונרשטיין.

בהתאחדות טוענים כי מכתביו של הפרופסור נשלחו בהתבסס על מאגר נתונים הכולל את שמותיהם של חברי ההתאחדות, תפקידיהם, דרכי ההתקשרות איתם לרבות מספרי טלפון וכתובות של דואר אלקטרוני ועוד.

כך, בימים האחרונים ההתאחדות פנתה, באמצעות עו"ד אלדד כורש ממשרד עמית, פולק, מטלון ושות' לפרופ' קינן בבקשה שימסור לידיה את שמו של הגורם שהעניק לו את מה שהוגדר "הגישה הפסולה למאגר הנתונים". עוד נכתב בפנייתו של עו"ד כורש לפרופ' קינן כי מדובר במאגר נתונים חסוי, שהשימוש בו מותר רק לפי הרשאה פרטנית.

הקשר בין הטכניון להתאחדות התעשיינים

כפי שנחשף ביום חמישי באתר "גלובס", נשיא התאחדות התעשיינים היוצא, שרגא ברוש פנה לנשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון בתלונה על התערבותו לכאורה של קינן בהליך הבחירות שמתקיים בהתאחדות. "כפי שלא היה עולה בדעתי להתערב בבחירות לנשיא הטכניון, אין מקום להתערבותו של פרופ' קינן בבחירות הנערכות בהתאחדות", כתב. הוא הוסיף וציין כי "אין שום קורלציה בין 'דאגתו' של פרופ' קינן לתעשייה לבין פעולותיו לסגירת מפעלי תעשייה בחיפה". בדבריו אלה כיוון ברוש למהלכיו של פרופ' קינן מהעבר, שהיה מראשי הפעילים שהובילו לסגירת מפעל האמוניה ששימש את חיפה כימיקלים (כיום קבוצת חיפה).

נשיא הטכניון, פרופ' סיון ענה לברוש וציין בין השאר כי פרופ' קינן שלח את מכתבו לתעשיינים בהיותו נשיא החברה הישראלית לכימיה, שמהווה איגוד מקצועי של כימאים מהאקדמיה ומהתעשייה בישראל - ולטכניון אין כל קשר אליו למעט העובדה שפרופ' קינן הוא חבר סגל מהמניין בפקולטה לכימיה. "כנשיא הטכניון אין לי שום קשר וממילא שליטה, על החברה הישראלית לכימיה ולפיכך, גם לא על התבטאויותיו של פרופ' קינן בתפקיד נשיא החברה", כתב סיון לברוש.

מהתאחדות התעשיינים נמסר בהתייחס לידיעה כי "ההתאחדות אינה מנהלת את ענייניה הפנימיים בעיתונות".

ממטה הבחירות של דונרשטיין נמסר בתגובה כי "דונרשטיין וסגניתו המיועדת נורית הראל מתכוונים להמשיך להוביל קמפיין חיובי ונקי מהשמצות ולכן אנו קוראים לכל המועמדים להתמקד בפתרונות המוצעים על ידם כדי להתמודד עם אתגרים התעשייה הישראלית".

מנהל רשות ההשקעות הותקף בכנס

בתוך כך, כנס משותף למשרד הכלכלה והתעשייה ולעיריית קריית שמונה שהתקיים היום בקריית שמונה התפוצץ זמן קצר לאחר שהחל וזאת, לאחר שעשרות ממשתתפיו התפרצו בצעקות ובשריקות לעבר מנהל רשות ההשקעות, נחום איצקוביץ'. אלה נשאו שלטי מחאה המאשימים את איצקוביץ' ואת משרד הכלכלה בהזנחת הפריפריה והתלוננו על ביורוקרטיה וסחבת במשך הזמן לקבל סיוע ממנהלת רשות ההשקעות.

בעקבות המחאה שהופנתה כלפי איצקוביץ', הוא נאלץ לעזוב את מקום ההתכנסות והכנס הסתיים זמן קצר לאחר שהחל. "התעשייה מתמודדת עם קשיים רבים, עם פערי מטבע, במחסור בעובדים ובמכסי מגן שמשרד הכלכלה מוביל. אחרי שהמדינה סיימה לחסל את החקלאות - היא מנסה לחסל את התעשייה", טען הבעלים של חברת טרופיקל בקריית שמונה, יוסי חימי. בשיחה עם "גלובס" אישר חימי כי בינו לבין רשות ההשקעות בראשות איצקוביץ' יש מחלוקת כספית שמתבררת בבית המשפט, וזאת בכולל מחלוקת על סכום של כ-10 מיליון שקל.

ממשרד הכלכלה נמסר בהתייחס לאירוע החריג כי "במהלך הכנס, ובאופן שאינו מאפיין את התעשייה הישראלית - את יזמיה, מנהליה ועובדיה - התפרץ בעל חברת טרופיקל שנמצאת בהליכים משפטיים מול משרד הכלכלה בשל אי עמידת החברה בתנאי המענקים שלהם היא זכתה ועליה להשיבם. מדובר באלימות לכל דבר והמשטרה הוזמנה למקום. לצערנו, עשרות רבות של תעשיינים שהגיעו לאירוע והתנגדו להפגנה האלימה לא זכו לקבל את המידע על כלי הסיוע של המשרד".