פיטר ת'יל בסלע המחלוקת בפייסבוק לגבי שינויי מדיניות רוחביים

ההנהגה הבכירה של פייסבוק ממשיכה להיות חלוקה בנוגע לשאלה כיצד להתקדם בנוגע לביקורת על השפעת החברה על הפוליטיקה • ת'יל דוחף לכך שפייסבוק לא תשנה את הנהלים שלה ומשפיע מאוד על עמדתו של צוקרברג, כך עפ"י מקורבים

פיטר ת'יל / צילום:רויטרס
פיטר ת'יל / צילום:רויטרס

הנהלתה הבכירה של פייסבוק חצויה יותר ויותר בנושא הטיפול בביקורת על האפקט של החברה עם הפוליטיקה האמריקנית. חבר מועצת המנהלים והמשקיע המיליארדר פיטר ת'יל מפעיל השפעה רבה על המנכ"ל מארק צוקרברג שלא להיכנע ללחץ הציבורי, כך לפי מקורות יודעי דבר.

ת'יל טוען שפייסבוק צריכה להיצמד להחלטתה השנויה במחלוקת מספטמבר להמשיך לקבל פרסומות פוליטיות בלי לבדוק את תוכנן. מנגד, כמה דירקטורים ומנהלים בחברה דוחפים לשינויים במדיניות זו, כולל איסור מוחלט על פרסומות פוליטיות.

בפומבי, צוקרברג ובכירים אחרים בחברה אומרים שהחברה ממשיכה לשקול שינויים בכוח שקשורים למודעות פוליטיות.

"החלטות רבות שאנחנו מקבלים בפייסבוק באות עם פשרות קשות, ואנחנו ניגשים אליהן בתשומת לב זהירה בכל הדרגים של החברה", מסר דובר פייסבוק. "למזלנו יש לנו מועצת מנהלים עם ניסיון רבגוני ופרספקטיבות שמבטיחים דיון שמשקף את קשת ההשקפות". תיל לא הגיב לדברים.

התגובה להחלטת פייסבוק ביחס לפרסומת פוליטית, שהוצגה שוב באוקטובר על ידי צוקרברג כמחויבות לחופש הבעה, הייתה במידה רבה מפלגתית. רוב הרפובליקנים, כולל פעילים בקמפיין  של הנשיא טראמפ, שיבחו את ההחלטה, ואילו דמוקרטים רבים טענו שהחברה צריכה לעשות יותר כדי להגביל את הפצת המידע הכוזב. בבחירות של 2016, פעילים פוליטיים השתמשו ברשתות חברתיות כדי להפיץ מידע כוזב או מטעה לקבוצות אנשים ספציפיות.

המתחים בהנהגת פייסבוק מתעוררים כאשר ענקית המדיה החברתית מתמודדת עם אתגרים פוליטיים גוברים פחות משנה לפני בחירות 2020. פייסבוק היא היעד לכמה חקירות פדרליות ומדינתיות, כולל של משרד המשפטים, על רקע חששות להפרת הגבלים עסקיים והפרת פרטיות. מחוקקים משתי המפלגות מותחים על החברה ביקורת בשל מה שנראה להם כטעויות בניהול האתר.

בכירי פייסבוק, כולל צוקרברג, התחייבו לתקן את רשימת הבעיות של החברה, אך מקור שמקורב לדיונים הפנימיים מסר ש"יש חילוקי דעות די חריפים" בקרב ההנהגה בנושא הטיפול בנושאים פוליטיים.

להשקפותיו של ת'יל יש שותפים אחרים בפייסבוק, כולל בנושא הפרסומות הפוליטיות. מנהלים רבים בהווה ובעבר מייעצים לצוקרברג שהחברה לא צריכה להיות במצב שבו היא תצטרך להחליט איזו פרסומת היא מדויקת ולא כוזבת. אבל אחרים, כולל עובדים רבים מן השורה, טוענים שהחלטת פייסבוק מנוגדת למאבק במידע כוזב או מטעה.

השקפותיו השמרניות והליברטריאניות הבוטות של ת'יל הרחיקו אותו מהקהילה הליברלית ברובה של עמק הסיליקון. עם זאת, צוקרברג מעריך מאוד את עצותיו של ת'יל, וכמה מקורבים לשניהם מתארים את היחסים ביניהם כברית, שמבוססת גם על ההיסטוריה המשותפת שלהם.

ת'יל, בן 52, היה המשקיע החיצוני הראשון בפייסבוק, והרוויח מעל מיליארד דולר על אחזקתו בסופו של דבר. בשלב מוקדם הוא יעץ לצוקרברג להתמקד בהרחבת בסיס המשתמשים בפלטפורמה של פייסבוק ולא בעשיית כסף. השחייה הזו נגד הזרם המקובל הניחה את היסודות לעושרה הנוכחי של פייסבוק. ת'יל וקרנותיו מכרו בינתיים את רוב מניותיהם בפייסבוק.

בזמן האחרון,  ת'יל, רפובליקני שתמך בטראמפ, מסייע לצוקברג להבין את הדינמיקה בבית הלבן של טראמפ. לפני נסיעתו של צוקרברג באוקטובר לוושינגטון, שניהם נפגשו ודנו באסטרטגיה הנחוצה לחברה. צוקרברג ות'יל סעדו גם בארוחת ערב פרטית עם טראמפ בבית הלבן באוקטובר.

ת'יל מכהן במועצת המנהלים של פייסבוק מאפריל 2005 ועומד היום בראש ועדת התגמולים, המינויים והמשילות של המועצה, שמפקחת על תוכניות הירושה ומינוי הדירקטורים בחברה.

צוקרברג ומנהלת התפעול הראשית שריל סנדברג חוזרים ואומרים שהם מעריכים רבגוניות אידיאולוגית במועצת המנהלים, אך לא כל העובדים מסכימים לכך. "מארק הוא חבר של פיטר  ושל הרבה רפובליקנים", אמר עובד לשעבר בפייסבוק שעבד במחלקה הפוליטית שלה. "זו מציאות שאנשים לא מוכנים לקבל".

בשנה שעברה, אחרי שהתברר שנתונים של 87 מיליון משתמשים הועברו שלא כחוק לחברת קיימברידג' אנליטיקה, חברת הייעוץ הפוליטי הבריטית שעבדה עם מטה טראמפ ב-2016, כמה דירקטורים בפייסבוק רצו להקים קבוצת ייעוץ חיצונית שתנתח קשת רחבה של בעיות בחברה ותציע למועצת המנהלים פתרונות אפשריים, לפי מקורות יודעי דבר. הקבוצה היתה אמורה לכלול לפחות שמרן אחד. אבל ת'יל התנגד נחרצות לרעיון, והקבוצה הזו מעולם לא הוקמה.

מעמדו של ת'יל כמייסד פלנטיר טכנולוג'יז, חברת שמתמחה ביצירת מסדי נתונים ואנליזות, עורר גם הוא חששות פנימיים בפייסבוק לפחות במקרה אחד. כריסטופר וויילי, עובד קיימברדג' אלניטיקה לשעבר שחשף את הדלפת הנתונים מפייסבוק, אמר בשימוע בבריטניה בשנה שעברה שכמה "עובדים בכירים בפלנטיר עבדו על הנתונים שנלקחו מפייסבוק".