ארה"ב: מתנגדים לכוונת התובעת בביהמ"ש בהאג לחקור את ישראל

"מתנגדים לכל צעד שהופך את ישראל למטרה באופן בלתי הוגן" • הממשל מציין שהפלסטינים יזמו את חקירת ישראל וקובע: הפלסטינים אינם מדינה ריבונית ולפיכך אינם זכאים לחברות בביהמ"ש בהאג • "ארה"ב מוסיפה להיות מחויבת להשגת שלום מקיף ובר-קיימא בין ישראל לפלסטינים"

מייק פומפיאו, מזכיר המדינה בארה"ב / צילום: יארה נארדי, רויטרס
מייק פומפיאו, מזכיר המדינה בארה"ב / צילום: יארה נארדי, רויטרס

ארה"ב הודיעה לפנות בוקר (שבת), כי היא מתנגדת בתוקף לכוונת התובעת בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, לחקור את התנהלות ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה.

בהודעה שפרסם שר החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו, נאמר שבנסודה סיימה "בדיקה ראשונית" של מה שהיא מכנה "המצב בפלסטין" ועתה היא מבקשת משופטי בית המשפט לאשר שלמוסד זה יש סמכות שיפוטית על הגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה.

"בהגישה את הבקשה לשופטים מכירה התובעת במפורש בכך שיש בעיות משפטיות רציניות לגבי סמכות בית המשפט להתקדם עם החקירה", נאמר בהודעת פומפיאו.

"אנו מתנגדים בתוקף לצעד זה של התובעת ולכל צעד אחר שהופך את ישראל למטרה באופן בלתי הוגן", אומר שר החוץ האמריקאי. "כאשר הפלסטינים הצטרפו כביכול לאמנת רומא (האמנה הבינלאומית שהסדירה את הקמת בית המשפט הפלילי הבינלאומי, ר' ד') הבהרנו שאיננו מאמינים שהפלסטינים מהווים מדינה ריבונית ולפיכך הם אינם זכאים להיות חברים מלאים בבית המשפט, או להשתתף, כמדינה, בארגונים ובגופים בינלאומיים כלשהם, לרבות בית המשפט הפלילי הבינלאומי.

"ארה"ב אף חוזרת ומדגישה את התנגדותה רבת השנים לכל ניסיון של בית המשפט בהאג להחיל את סמכותו השיפוטית על אזרחים או על מדינות שאינן חתומות על אמנת רומא, לרבות ארה"ב וישראל, בהעדר הפניה ממועצת הביטחון של או"ם או בהעדר הסכמה של המדינה (שבית המשפט מבקש לדון בעניינה)", מצהיר פומפיאו.

והוא מוסיף: "ארה"ב מכבדת את החלטתן של אותן מדינות שבחרו להצטרף לבית המשפט בהאג; אנו מצידנו מצפים שמדינות אחרות יכבדו החלטת ארה"ב וישראל לא להצטרף למוסד זה ולא לחשוף את אזרחיהן לסמכותו השיפוטית.

"ארה"ב מוסיפה להיות מחויבת בהחלטיות ובעקביות להשיג שלום מקיף ובר-קיימא בין ישראל לפלסטינים", אומר עוד פומפיאו. "הנתיב הריאלי היחידי לסיום הסכסוך הוא מו"מ ישיר בין הצדדים".

בהודעתה קבעה התובעת הכללית, שיש בסיס להאמין שישראל אחראית לביצוע פשעי מלחמה נגד פלסטינים ושיש בסיס לחקירה נגדה בגין פעולותיה בגדה, ברצועה ובמזרח ירושלים. בין פשעי המלחמה שמונה התובעת יש פשעים שנעשו במסגרת פעולות ישראליות בעזה ב-2014, לרבות התקפות בלתי מידתיות, ובמסגרת פעולות צה"ל לסיכול הפגנות על הגבול בין ישראל לרצועה ב-2018 שבהן נהרגו 200 אנשים ובהם ילדים. היא מאמינה שישראל אחראית לביצוע פשעי מלחמה גם בגדה.

בה בעת קוראת התובעת לחקור גם את חמאס וארגונים פלסטיניים אחרים בגין פשעי מלחמה במהלך העימותים בעזה ב-2014, לרבות שימוש בבני-אדם כמגינים אנושיים.

מזה שנים מנהלת ארה"ב מאבק נגד בית המשפט הפלילי בהאג, בעיקר בגלל חשש מתביעות פליליות נגד אנשי צבא אמריקאים שהיו מוצבים באפגניסטן. ב-15 במרץ הודיע משרד החוץ האמריקאי, כי יפסיק להנפיק אשרות כניסה לארה"ב לעובדי בית המשפט.

ההודעה הבהירה, כי האיסור יחול על עובדי בית המשפט שיהיו מעורבים בחקירות פוטנציאליות נגד אזרחים אמריקאים. אנליסטים העריכו שארה"ב תרחיב את איסור הנפקת הוויזות גם לעובדי בית המשפט שיהיו מעורבים בחקירות נגד אזרחים של בעלות ברית של ארה"ב, ישראל, למשל.