הלמ"ס: חדר בת"א עולה פי 3 מחדר בבאר שבע; אלה המחירים המלאים

בנוסף, שכר הדירה החודשי לחדר בת"א מגיע לכ-1,910 שקל לחודש, לעומת 715 שקל לחודש שעולה שכר דירה חודשי לחדר בבאר שבע - כך עולה מנתוני הדיור בסקר הלמ"ס להוצאות משקי-הבית ב-16 הערים הגדולות בישראל בשנת 2018

תל אביב/צילום:אייל יצהר
תל אביב/צילום:אייל יצהר

מחיר חדר בנוי בתל-אביב הוא הגבוה בארץ ומגיע לכ-969 אלף שקל, והוא גבוה פי 3 ויותר ממחיר חדר בבאר-שבע, שעולה כ-298 אלף שקל בממוצע; שכר הדירה החודשי לחדר בתל-אביב מגיע לכ-1,910 שקל לחודש, לעומת 715 שקל לחודש שעולה שכר דירה חודשי לחדר בבאר שבע - כך עולה מנתוני הדיור בסקר הלמ"ס להוצאות משקי-הבית ב-16 הערים הגדולות בישראל בשנת 2018.

הסקר כולל שורה של נתונים שקשורים לדיור ולהוצאות דיור בערים הגדולות בארץ. כך למשל, אחוז הגרים בדירות בבעלות מכלל משקי-הבית היה 66.5%, לעומת 28% שגרים בדירות בשכירות (היתר גרים בדירות שיתופיות כגון בקיבוצים, ובבתי אבות ודיור מוגן). לעומת זאת, בתל-אביב 53% ממשקי-הבית גרים בשכירות, והיא שיאנית השכירות. בבית שמש, לעומת זאת, 76% ממשקי-הבית גרים בדירות שבבעלותם, והיא השיאנית בכל הקשור לאחוז בעלות על דירות.

ההחזר החודשי על משכנתא בישראל מגיע ל-3,617 שקל. לא מפתיע שהחזר הגבוה ביותר משולם במקום היקר ביותר - תל-אביב - והוא מגיע ל-5,962 שקל בחודש; אחריה במדרג החזרי המשכנתא מגיעה חולון, עם החזר חודשי של 4,714 שקל, רחובות עם החזר של 4,689 שקל ורמת גן עם החזר ממוצע של 4,506 שקל לחודש.

צפיפות הדיור בערים הגדולות בישראל היא נמוכה למדי, למעט הערים שבהן הציבור החרדי מהווה אחוז ניכר מהאוכלוסייה. בבני-ברק, בירושלים ובבית שמש צפיפות הדיור גבוהה מנפש אחת לחדר, צפיפות הדיור הממוצעת בערים הגדולות היא פחות מנפש לחדר.

ומה עם ממ"דים? נושא זה מועלה לא אחת, לנוכח סכנת הטילים. הממ"דים החלו להבנות בארץ רק בשנות ה-90, ואולם רק ל-39.1% ממשקי-הבית יש ממ"ד בדירה. בערים שמתאפיינות בבנייה חדשה, ובראשן בית שמש - יש אחוז גבוה של ממ"דים, ואולם ברוב הערים, הבתים הישנים טרם חוזקו וטרם הוספו להם ממ"דים, וכך יוצר שרק ל-10% ממשקי-הבית בבת ים יש דירות עם ממ"דים, בירושלים מדובר על כחמישית מכלל הדירות, בתל-אביב על 235 מהדירות, ובחיפה כרבע מהדירות.