ריכוזית, אחראית ומדייקת במספרים: השותפה היחידה באייפקס העולמית

זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס ישראל, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

זהבית כהן / צילום: רמי רזנגר
זהבית כהן / צילום: רמי רזנגר

על מנהל שמפטר מנהלים מתחתיו אומרים שהוא מוכשר ויודע לייעל, על מנהלת שמפטרת אומרים שהיא רעה וקרה. לפחות חמישה מנהלים במשק יוכלו להגיד את האחרון על זהבית כהן מנכ"לית קרן אייפקס בדרך לממש את מטרתה: השבחת בית ההשקעות פסגות.

מחקר של "בלומברג" מהחודשיים האחרונים מצביע על כך שנשים ממלאות רק 8% מתפקידי ההשקעה הבכירים בעשר קרנות הפרייבט אקוויטי (קרנות השקעה פרטיות) הגדולות בעולם. הנתון משקף עד כמה קשה להיות אישה בעולם שנשלט ברובו על ידי גברים.

אומרים עליה שהיא ריכוזית, מדייקת במספרים, אחראית מאוד על כספים. מצד שני, אלו גם עולים לה בטענות על יחס משפיל של המנהלים שכיהנו תחתיה, טענות שהגיעו עד לכותלי בית המשפט. "כהן נחשבת למנהלת ריכוזית שיורדת לשטח למרות מרום ניסיונה בדרגות הניהול הגבוהות, כשרכשה את תנובה היא נסעה עם המפיצים באמצע הלילה בשביל לראות איך הדבר מתנהל, כדי לראות איפה אפשר לחסוך", כך אמר ל"גלובס" גורם ממקורביה.

כהן (55) היא אחת מ-14 השותפים-מנהלים בקרן אייפקס העולמית והשותפה האישה היחידה באייפקס העולמית. מזה 14 שנים היא מנהלת את קרן אייקפס ישראל. כהן הייתה מעורבת במהלך כהונתה בעסקות מוצלחות מאוד עבור אייפקס שהניבו רווח מצטבר של כ-1.5 מיליארד דולר, כשהעיקריות בהן היו הובלת מכירת גרעין השליטה בבזק יחד עם מורי ארקין וחיים סבן, ומכירת השליטה בקונצרן המזון תנובה. אולם בתור הצלחה המשמעותית של העשור החולף ניתן להכתיר את מכירת תנובה לברייטפוד הסינית, ששיקפה שווי שוק של 8.6 מיליארד דולר לחברת המזון הגדולה בישראל. אין הרבה נשים שחתומות על עסקה שכזו. כך גם אין הרבה כמו זהבית כהן שהצליחו לשכנע שותפים להשקיע בקרן AMI של אייפקס ישראל, שמתמקדת בחברות בינוניות כמו אתר זאפ, רשת מקס וחברת הדלק טן. אבל בכל הנוגע למכירת בית ההשקעות פסגות אפשר לומר שהמצב קצת תקוע, ועל כך ניתן ללמוד מחילופי המנכ"לים - חמישה רק בעשור האחרון. לאחר קצת פחות מעשור מאז נכנסה אייפקס להשקעה בבית ההשקעות, פרק זמן שבו קרן פרייבט אקוויטי אמורה כבר להיפרד מההשקעה, המכירה של פסגות לא נראית באופק.

עשור לאחר שנבחרה לאנשי השנה, האתגר של זהבית כהן הוא להצליח לממש את מכירת בית ההשקעות פסגות בעסקה שתצדיק לפחות את תג המחיר אותו היא מבקשת, שלושה מיליארד שקל. פסגות נרכש ב-2010, 77% לפי שווי 2.7 מיליארד שקל, וב-2015 רכשה את ה-23% הנתונים לפי שווי של שני מיליארד שקל). עליה להוכיח כי יש ביכולתה של הקרן שהקימה להשביח את הנכסים שעליהם קרנות בסדר גודל של אייפקס בדרך כלל לא היו מבזבזות את הזמן.