"מזליקו": מי זוכר את הסדר החוב של דלק נדל"ן

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

שינויים גדולים נרשמו בעולם העסקים הישראלי בעשור האחרון. טייקונים נפלו ומתעשרי הייטק חדשים צמחו במקומם. טייקונים אחרים בחרו להיעלם מהעין הציבורית, לנטוש את עסקיהם כאן, ולהשאיר את הבמה למנהלי קרנות ההשקעה ולמשקיעים זרים, שהעבירו לשליטתם עשרות חברות מענפי התעשייה והשירותים.

אבל היו גם כאלו שהיו ונשארו. כאלו שהצליחו לשמור על מעמדם, למרות כל התהפוכות והשינויים שהניב לנו העשור האחרון. אחד מהם הוא יצחק תשובה, טייקון האנרגיה, שאומנם ביצע לאורך התקופה שינויים בהרכב הנכסים שבבעלותו, אולם היה ונשאר הדמות המרכזית בישראל בתחומי הגז, הנפט והדלקים.

מעמד זה הפך את תשובה בעשור האחרון למושא הראשי לכעסם של גורמים שונים בציבור על מונופול הגז שנוצר בישראל, בצדק או שלא בצדק. למרות שקבוצת דלק שלו מחזיקה פחות ממחצית המניות של מאגר לווייתן, ואף מכרה את מאגרי כריש ותנין וחלק ניכר ממאגר תמר, תשובה הוא עדיין האיש אליו מופנה הכעס הציבורי על מחיר הגז שמשלמת חברת החשמל, על יוקר המחיה ואפילו על זיהום האוויר שתגרום הפעלתה הראשונית של אסדת ההפקה ממאגר לווייתן.

אבל כל אלו לא פגעו לפי שעה בעסקיו של תשובה, שהמשיכו להתפתח תוך יישום כמה שינויים מהותיים בעשור האחרון - תוצאה ישירה של חקיקת חוק הריכוזיות ואימוץ מסקנות ועדת ששינסקי בנוגע לתמלוגי הגז. בשנים האחרונות החלה קבוצת דלק, שבשליטת תשובה למקד את עסקיה בתחומי האנרגיה ובחרה לוותר על החשיפה לענפי הפיננסים וייבוא המכוניות. במקביל, נרכשו על ידה מאגרי נפט פעילים בים הצפוני בעסקת ענק של כ-1.5 מיליארד דולר, במטרה להרחיב את פעילות האנרגיה הבינלאומית של הקבוצה, אותה היא תנסה להנפיק בחו"ל במהלך השנים הקרובות.

מלבד אלו, נהנה תשובה בעשור האחרון מפריחה מחודשת בעסקי הנדל"ן שלו בקנדה ובארה"ב, המרוכזים בחברת אלעד גרופ. מדיניות הריבית הנמוכה שהשתלטה על העולם המערבי, הפכה את הנדל"ן המניב לזהב של המאה ה-21, ובמיוחד את תחום המגורים והמשרדים בהם פועלת אלעד גרופ.

בשנה שעבר הנפיקה אלעד קנדה (חברה בת של אלעד גרופ) לראשונה איגרות חוב בת"א והשנה כבר הגדילה את היקף החוב הציבורי שלה לכ-800 מיליון שקל. בנוסף, החלה אלעד קנדה לבחון גם הנפקת מניות לציבור הישראלי, כאשר החברה האם אלעד גרופ בוחנת בעצמה הנפקת אג"ח פרטית לגופים מוסדיים.

הנפקות אלו מלמדות כמה קצר הוא הזיכרון של שוק ההון, שכבר מזמן שכח כנראה את הכעס העצום שהופנה לתשובה בתחילת העשור בעקבות הסדר החוב של חברת דלק נדל"ן, שבשליטתו. ב-2012 אישרה השופטת ורדה אלשיך את הסדר החוב, אולם הטיחה בפסד דינה אמירות קשות על התנהלותו של תשובה.

דלק נדל"ן מחקה אז למחזיקי האג"ח שלה סכום שהוערך ב-1.4 מיליארד שקל, במה שנחשב לאחד מהסדרי החוב הגדולים של העשור האחרון. אז נכון שאלעד גרופ איננה דלק נדל"ן, והמכנה המשותף היחיד בין החברות הוא ענף הנדל"ן ובעל השליטה בשתיהן, אבל החזרה לשוק ההון בתוך שנים בודדות, מלמדת כי הזיכרון קצר מועד הוא והכעס כבר מזמן נמוג.