השירות המטאורולוגי: "מכ"ם הגשם הקשיש שוב חולה"

המכ"ם, שנרכש לפני 26 שנה, שבק חיים דווקא בשבוע שבו מתחיל החורף רשמית • לאחר שהוא התקלקל לפני כשנה, הוחלט לתקן אותו בעלות של 2.5 מיליון שקל, אך השיפוץ נבלם מאחר ואין עדיין תקציב מדינה מאושר

המכ"ם בשירות המטאורולוגי / צילום: שלומי יוסף
המכ"ם בשירות המטאורולוגי / צילום: שלומי יוסף

דווקא ביום שבו פוקד את ישראל מזג אוויר סוער, ובשבוע שבו מתחיל החורף רשמית, מודיע השירות המטאורולוגי כי מכ"ם הגשם שלו שבק חיים. "לצערנו, מכ"ם הגשם הקשיש שוב חולה. אנו עושים כמיטב יכולתנו לתקן את התקלה הנוכחית", נכתב בדף הפייסבוק של השירות המטאורולוגי. "יחד עם זאת, למרבה הצער, שיפוץ יסודי של המכ"ם ממשיך להתעכב בשל היעדר תקציב מדינה לשנת 2020".

גם בשנה שעברה קרס מכ"ם הגשם של השירות המטאורולוגי, שנרכש לפני 26 שנים. אז, הובטח כי המכ"ם יוחלף בתוך שנה וחצי, אך אי היציבות הפוליטית הובילה לכך שרכישת מכ"ם בעלות של 10 מיליון שקל הפכה לבתי אפשרית, והסכום המיוחל לא הושג. בינתיים, הוחלט לשפץ את המכ"ם הוותיק בעלות של 2.5 מיליון שקל - אך השיפוץ נבלם כעת, כאשר משרד האוצר החליט לעצור את כל ההתקשרויות באין תקציב מדינה מאושר. נכון לעת עתה, לא נותר לשירות המטאורולוגי אלא להמתין להשבעת הממשלה הבאה ואישור חוק התקציב, למרות שכבר בוצע מכרז וישנו זוכה הממתין לאישור משרד האוצר לתיקון המכ"ם התקול. "ברגע שמדינה היא נטולת תקציב, זה משליך על התפקוד שלה", אמר ל"גלובס" ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי.

כעת, מנסים הטכנאים לטפל בכוחותיהם בתקלה באופן שיאפשר למכ"ם לחזור לפעולה, לפחות באופן זמני. תיקונו הוא פתרון אד הוק, שכן מזה שנה ידוע לשירות כי רכיב מרכזי במכ"ם תקול, ובסופו של דבר אין לו יכולת לשרוד במצב הנוכחי לאורך זמן.

הייחוד של מכ"ם השירות המטאורולוגי הינו בכך שהוא המכ"ם היחיד הנמצא במרכז הארץ ומיועד לזיהוי עננים. כדי לחזות, למשל, שיטפונות במדבר יהודה - יש צורך במכ"ם השירות. "באתר האינטרנט אנו ממשיכים לפרסם את התמונה האחודה של המכ"מים הזמינים, למשל של רשות המים - שח"מ מקורות, יחד עם מדידות רשת מדי הגשם האוטומטיים שלנו", אומרים בשירות המטאורולוגי. לחיל האוויר יש מכ"ם משלו, אך אינו מיועד למעקב אחר מזג האוויר. לעת עתה, השירות המטאורולוגי נעזר בנתונים שמספקים לו הגופים האחרים, בכדי ליצור תמונה מדויקת ככל הניתן.

השירות המטאורולוגי עובד עם כל גופי החירום וההצלה; חדר המצב של משרד החינוך, פקחי רשות הטבע והגנים, משטרת התנועה, משטרת ישראל, יחידות החילוץ, כיבוי והצלה ועוד. הגופים הללו נסמכים על השירות בקבלת ההחלטות בנוגע לימים קדימה, וגם להחלטות בזמן אמת. במצב זה, המכ"ם הינו קריטי. כרגע, באין מכ"ם, המשמעות היא שגופי החירום וההצלה צריכים לקחת שולי ביטחון גדולים יותר. "למשל, אם ישנם עננים בתמונת הלווין שבהם אתה חושב שיש חשש לסופות רעמים וממטרים חזקים, אפילו שאתה לא בטוח שיש מתחת להם ממטרים וגשמים, אתה מוציא אזהרה, והגופים השונים צריכים להחליט איך להתנהל. אילו היה לנו מכ"ם, היינו יכולים לייצר תמונה מדויקת יותר ולמקד אזהרה לאזור מסוים. כרגע, יכול להיות שבאזור מסוים תהיה אזהרה מיותרת, ובאחר לא מספיק חמורה".

גם התעופה האזרחית נסמכת על מכ"ם השירות המטאורולוגי ומשתמשת בשירותיו. "כשמנחיתים מטוס, לא רוצים שהוא ייכנס לתוך סופת רעמים או למוקד של מזג אוויר פעיל. כשאין את הכלים, ישנה יותר היתכנות שמטוסים ייקלעו שלא במודע למוקדי סערה", אומר סתיו. "אני מקווה שנצליח לתקן את המכ"ם בימים הקרובים, ושבתקציב המדינה נוכל לראות תקציב לתיקון המכ"ם. אנחנו חושבים שיש צורך במכ"ם חדש, אבל כרגע יש לנו זוכה במרכז לשיפוץ יסודי, ואנחנו מקווים שכשמלאכת השיפוץ תצא לדרך, נצליח לשמר אותו פועל בצורה טובה וחלקה למשך כמה שנים".