הפריימריז לליכוד מחר ולנתניהו נותרו שבעה ימים להגיש בקשת חסינות

בשבוע הקרוב צפויים לראש הממשלה נתניהו מספר תאריכים רגישים מבחינה פוליטית • בשבוע הבא, על נתניהו להודיע עד ליום 1 בינואר 2020 אם בכוונתו להגיש בקשת חסינות לכנסת

בנימין נתניהו/ צילום: רויטרס
בנימין נתניהו/ צילום: רויטרס

מחר (ה') יצאו מתפקדי הליכוד להצביע בבחירות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ח"כ גדעון סער. בעוד התוצאות צפויות להימסר רק ביום שישי לפנות בוקר, בכפר המכביה, הרי שבשבוע הקרוב צפויים לראש הממשלה נתניהו מספר תאריכים רגישים מבחינה פוליטית.

נתניהו מחויב, לפי הודעה שהוא מסר לבג"ץ, להודיע על מינוי שרים לתפקידים עד ל-1 בינואר. תפקידי השרים שהוא ידרש למנות הם שר הבריאות, שר העבודה והרווחה, שר התפוצות, שר החלקאות. הסיבה לכך נובעת מקיומה של הלכת דרעי-פנחסי, לפיה שר שהוגש נגדו כתב אישום חייב להתפטר מתפקידו. נתניהו החליף באחד התפקידים את ח"כ חיים כץ, שהתפטר מתפקידו מכוח אותה ההלכה.

לפי כל התחזיות, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ימונה לתפקיד שר הבריאות. לפני כשבוע ליצמן קיבל לשם כך את אישור מועצת גדולי התורה. בתוך הליכוד מספר אנשים מקווים להשתדרג ולקבל תפקידי שרים.

עוד בשבוע הבא, על נתניהו להודיע עד ליום 1 בינואר 2020 אם בכוונתו להגיש בקשת חסינות לכנסת. נתניהו אמור להגיש את הבקשה תוך 30 יום מהודעת היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב האישום נגד. מנדלבליט קבע לאחרונה שספירת 30 הימים החלה ב-2 בדצמבר.

אם נתניהו לא יגיש את הבקשה לדיון חסינות, יתקדם מנדלבליט ויגיש נגדו את כתב האישום. לאחר פתיחת המשפט הפלילי, אי אפשר יהיה לגלגל זאת לאחור ולנסות לבקש חסינות מן הכנסת ה-23.

מועד חשוב נוסף, הוא הדיון בבג"ץ בשאלת כשירותו של נתניהו לקבל על עצמו את מלאכת הרכבת הממשלה, אחרי הבחירות ב-2 במרץ. בפני בגץ מונחת עתירה של עשרות אנשי הייטק, אקדמיה ואנשי בטחון לשעבר, שטענו כי נשיא המדינה לא יכול להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ הנאשם בפלילים. דיון בעתירה אמור להיערך ביום 31 בדצמבר, כאשר היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט צריך להגיש את טיעוניו עד ליום ראשון, 29 בדצמבר.