מכונת להיטים של איש אחד

ג'ורדי, מפיק מוזיקלי, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

ג'ורדי / צילום: אוהד רומנו
ג'ורדי / צילום: אוהד רומנו

לפני עשר שנים אף אחד לא ידע מי זה ירדן פלג. בשבילכם ג'ורדי, ג'ורדליש, מגה מפיק מוזיקלי, מי שהמציא את מכונת הלהיטים והכסף "סטטיק ובן אל" וגם פרסונה טלוויזיונית מבוקשת, שהספיק לשפוט בשתי עונות של "גוט טאלנט". הד"ר דרה שלנו לא גדל בשכונת עוני ועבר ילדות קשה, אלא דווקא במשפחה בורגנית בקריית מוצקין, בבית שתמך בו כשעזב את בית הספר כדי להתמסר למוסיקה.

הזינוק שעשה מאנונימיות לשליטה כמעט מוחלטת בתעשיית המוסיקה המקומית, הופכת אותו לאחת הדמויות הכי משפיעות בתחום בעשור האחרון, ולראייה, בכירי האומנים בישראל מכתתים רגליהם עד לאולפן שלו בצפון, כדי לזכות לעבוד איתו.

סוד הקסם הג'ורדלישי הוא היכולת לזהות טרנדים בינלאומיים ולהעביר אותם גיור כהלכה עם נגיעות מזרחיות במקומות הנכונים, כדי שיישבו בול על הטעם הישראלי. פופ קליט, קצבי, אלקטרוני, לא מתיימר, מאוד מיינסטרימי ומאוד מסחרי, שתורגם להכנסות יפות, פרסים וחוזה הקלטות עם הצמד הנוצץ בחו"ל.

ג'ורדי הוא סוס עבודה. הוא יכול לשבת ימים ליד המחשב בלי להרים את הראש, מקפיד על כל תו, סינקופה, לא מוותר לאחרים, אפילו לשלמה ארצי הוציא את הנשמה, אבל בעיקר לא מוותר לעצמו. בגדול, אין לו בעיה שחושבים עליו שהוא מסחרי, אבל עד גבול מסויים, בבקשה.

"אם המוזיקה לא הייתה עם תחכום ויחוד לא היית מדברת איתי", אמר בראיון ל"גלובס" לפני שנה. "כי הייתי עוד מפיק. איכשהו יצא שאנשים מתחברים למה שאני אוהב לעשות. את הטקסטים של סטטיק אי אפשר להאשים בחוסר תחכום. ואתה אף פעם לא יודע מה יעבוד. יש לי קטע כזה, שאם אני לא רועד מפחד לפני ששיר יוצא, גם אם עשינו את הבחירה הנכונה וגם אם הוא עשוי כמו שצריך, הוא לא יצליח. לא ידעתי ש'טודו בום' יעבוד ככה, אבל כשסטטיק הביא את המשפט הזה, הוא לא יצא לי מהראש".

מבקריו טוענים שאם הוא רוצה להישאר כאן גם לעשור הבא, רצוי שיתחיל ליצור מוסיקה מקורית ולא רק שיעתוקים בינלאומיים מוצלחים עד כמה שיהיו, כי הגימיק מתחיל למצות את עצמו, גם לחשוב על ניתוק חבל הטבור של סטטיק ובן אל ולהתחיל לטפח אומנים חדשים.

אחד הסימנים המדאיגים מבחינתו של ג'ורדי להמשך הדרך בכלל ועם סטטיק ובן אל בפרט, היא ירידה חדה בהשמעות הקריוקי של שירים מבית מדרשו. זה אולי נשמע זניח, אבל אחד המדדים הבולטים להצלחתו של אמן ישראלי בז'אנר הים תיכוני והפופ, הוא הביקוש של שיריו בערבי קריוקי במועדונים גדולים ואירועים פרטיים. מנתוני סיכום שנת 2019 לסטטיק, בן אל וג'ורדי, כמו אגב לאומנים גדולים אחרים, אין כמעט זכר ברשימה, למעט "יאסו", השת"פ עם עדן בן זקן וסטפן. הנתון השולי הזה, לכאורה, שהכעיס מאוד את אורון כלפון, המנהל של ג'ורדי, הוא תמרור אזהרה מהבהב בשבילו לעשור הבא.