קולו של הדור הנוכחי בפופ, אבל עם חיוביות ואותנטיות נדירות

אריאנה גרנדה, זמרת, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

אריאנה גרנדה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
אריאנה גרנדה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אם ליידי גאגא היא כוכבת הפופ של תחילת העשור החולף, אריאנה גרנדה היא הכוכבת של חציו השני - וכנראה גם של העשור הבא. קוראינו המבוגרים בטח מבולבלים עכשיו ותוהים, למה דווקא היא? למה אריאנה ולא ריהאנה? מה עם ביונסה או טיילור סוויפט? אז ראשית כמה עובדות.

הזמרת בת ה-26, שהתחילה את דרכה בעין הציבור כשחקנית בסדרות ילדים של ניקולודיאון, הספיקה בעשור האחרון לזכות באינספור פרסי מוזיקה מכובדים, כולל בגראמי, לשבור שיאי גינס, להפוך לזמרת הפופולרית ביותר ביוטיוב ובספוטיפיי, וזו שזוכה להכי הרבה האזנות באפל מיוזיק. היא גם האישה עם הכי הרבה עוקבים באינסטגרם, ומגזינים כמו "פורבס", "טיים" ו"בילבורד" מנו אותה רק בשנה האחרונה ברשימות האנשים המשפיעים והמרוויחים ביותר בעולם.

אבל ההישגים המקצועיים של אריאנה גרנדה הם לא הסיבה המרכזית שהיא מופיעה ברשימה הזו. גם לא הקוקו הארוך המפורסם שלה או המנעד הקולי הנדיר, שלא נראה כמותו מאז מריה קארי. גרנדה היא אחת מאנשי העשור שלנו כי היא מייצגת את קולו של הדור הנוכחי בצורה שנדיר לראות כמותה בהיסטוריה של הפופ - בחיוביות, ובאותנטיות.

את הקריירה של גרנדה אפשר לחלק ללפני ואחרי 22 במאי 2017 - התאריך שבו מחבל פוצץ את עצמו באולם בסוף הופעה שלה במנצ'סטר, הרג 23 מעריצים ופצע 139 נוספים. אלה נסיבות טראגיות במיוחד, אבל האירוע הזה היה נקודת המפנה שהוכיחה לעולם שגרנדה היא יותר מעוד זמרת פופ צעירה ומצליחה.

המעריצים הוותיקים ידעו עוד קודם שמדובר בכוכבת מיוחדת. באישה צעירה שבניגוד לכוכבניות דומות שקדמו לה, הצליחה לעשות את המעבר מילדה-כוכבת לאדם בוגר בצורה מאוזנת ושקולה, בלי להתפשר ובלי לאבד את הקול ללחצים חיצוניים של תדמית ושיווק. המיניות הנוטפת שלה מגיעה ממקום רך וצעיר אבל גם מלא כוח ושליטה. כשהיא כתבה כבר ב-2015 טקסט ארוך ונוקב על פמיניזם והיחס של החברה לנשים בתעשייה, היה ברור שהדברים נכתבים מדם לבה ולא כמס שפתיים. גרנדה תמיד ניהלה קשר בלתי אמצעי עם הקהל שלה, בטוויטר או בסנאפצ'ט, כשהיא מדברת אל מאות מיליוני עוקבים כמו הבת שלכם בווטסאפ של החבר'ה. בקליפים ובחיים היא משתפת את כולם בחגיגה, בלי קשר לגיל, גזע, משקל גוף או מגדר, ולא מפחדת להתבטא בנושאים שחשובים לה בצורה רגועה ואינטליגנטית - תמיכה בתנועת Black Lives Matter, התנגדות לשלטון טראמפ ולתרבות הנשק בארה"ב, עמידה גאה לצד הקהילה הלהט"בית וחתירה לשוויון מגדרי.

כל אלה אחראים לכך שהיא הייתה זמרת גדולה ומצליחה שמילאה את האולם הענק במנצ'סטר באותו לילה, אבל ההתנהלות שלה אחרי אותם אירועים היא שהפכה אותה לכוכבת ענק וסמל של חיוביות, שוויון וסטואיות. גרנדה, למרות הפוסט טראומה הקשה ממנה סבלה, חזרה אחרי זמן קצר יחסית לזירת הפיגוע, ולבמה, וגייסה עשרות מיליוני דולרים עבור הנפגעים. זה לקח לה יותר משנה של התאוששות והתרחקות מהזרקורים לאסוף את עצמה ולחזור עם אלבום חדש ומצוין, שכולו מסר של חתירה אחרי נקודות אור, אופטימיות וניסיון למצוא את הטוב בחיים. למרות אירועים טראגיים נוספים שהתחוללו בחייה בזמן שחלף, גרנדה ממשיכה עם הקו הלא-מובן-מאליו בעולם הפופ הזה. מתי בפעם האחרונה שמעתם שיר פופ שבו מונים את כל האקסים ומערכות היחסים שנגמרו רע, אבל ממקום של הוקרת תודה על הגדילה העצמית שהכאב איפשר לך?

בציוץ מפורסם שאל אחד המעריצים, "מי הפסיכולוג של אריאנה גרנדה והאם הוא מקבל עוד פציינטים?". גרנדה ענתה בזמנו ברצינות שטיפול פסיכולוגי עזר לה המון לאורך החיים, וקראה למעריציה שלא לפחד לבקש עזרה. היא מייצגת תפיסת עולם פקוחת עיניים, אינקלוסיבית ושוויונית, דעתנית, חסרת בושה, בריאה, וכזו שמכירה בקושי ובהכרח שבבחירה להיות מאושר. הדור שגודל עליה כעת ישנה את העולם לטובה.