להתפרסם בזה שאתה מפורסם - גרסת האקסטרים

משפחת קרדשיאן, כוכבי ריאליטי, הם חלק מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

משפחת קרדשיאן / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
משפחת קרדשיאן / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

זה התחיל עם סדרת ריאליטי שעקבה אחרי מעלליהם בערוץ הבידור E!, והפכה לאחת התוכניות המצליחות של הערוץ, אבל כיום ידיהם של הקרדשיאנס ובני הזוג שלהם נראות גם בתחומים נוספים, כמו תעשיית האופנה והאיפור ותעשיית המוזיקה. בכוחם לבורא מותגים חדשים, להרוס אחרים והם כל כך פופולריים ברשתות החברתיות, שהעוקבים שלהם יקנו כל דבר שהם רק ינסו למכור.

מספר השונאים של הקרדשיאנס כנראה זהה למספר המעריצים. מצד אחד המשפחה זוכה למטחי ביקורת על הרדידות ורדיפות הפרסום שלהם. הריאליטי שלהם מאופיין בהתערטלות נפשית עם מטרה אחת: להעשיר את הכיס. הם מקדמים תרבות שבה העיקר הוא להיות מפורסם. שרק ידברו עליהם כי בעולם של הקרדשאינס אין דבר כזה פרסום רע, אלא רק עוד ועוד פרובוקציות שעוזרות להקפיץ את מספר הלייקים, שבתורם מביאים לצמיחה של חשבון הבנק. אך במקביל, נשות המשפחה גם מצליחות למנף את העניין סביבן בשביל לנהל עסקים מצליחים, ולשבר כמה תקרות זכוכית בדרך.

הבולטת מכולן היא הבת הצעירה והעשירה במשפחה - קיילי ג'נר, שהפכה בגיל 21 למיליארדרית הצעירה בעולם. ג'נר הצליחה למנף את המצלמות שסובבו אותה מאז ימי ילדותה כדי להפוך למשפיענית רשת - במלוא מובן המילה. הגולשים נוערים אחרי כל מוצא פיה. כך, ערכת הליפסטיק הראשונה של חברת האיפור שלה kylie cosmetics, שהקימה ב-2015 כשהיא רק בת 18, נמכרה לחלוטין תוך דקות ספורות. 51% ממניות החברה נמכרו לאחרונה ב-600 מיליון דולר לענקית האיפור לענקית היופי והטיפוח קוטי, שטענה כי ג'נר "אייקון מודרני עם הבנה יוצאת מן הכלל של צרכני מוצרי הטיפוח". במקרה אחר, ציוץ אחד נגד סנאפצ'אט מחק לחברה 1.3 מיליארד דולר משווי השוק.

הדיסוננס קיים גם בשיח סביב המשפחה בשנים האחרונות. מצד אחד ניצבת האובססיה למראה החיצוני ולשיפור התמידי שלו לצד הצבת סטנדרטים בלתי אפשריים לחיקוי לבני הנוער, שצופים באדיקות בסדרה. אך מצד שני המשפחה מצליחה לקדם סוגיות חשובות.

כך, למשל, קייטלין ג'נר הצליחה להביא את הטרנסג'נדרים לקדמת הבמה עם שער איקוני ב-Vanity Fair והפתיחות של קים קארדשין לגבי בעיות הפריון שלה האירה נושא שלרוב נשאר במחשכים.

עם כמה שהקארדשינס מעוררי מחלוקת, דבר אחד לא ניתן לוויכוח. בעשור האחרון המשפחה הצליחה להפוך את עצמה לחלק אינטגרלי מהתרבות הפופולרית של המאה ה-21, ולא נראה שהיא הולכת להיעלם בקרוב.