הדרך משווי חברה של 2 מיליארד שקל בשיא לכ-100 מיליון שקל היום: נועם לניר מוכר את השליטה בחברת בבילון

מוכר את רוב מניותיו בחברת הטכנולוגיה לקרן אלפא של גבי דישי ומיכאל וייס ולפועלים אי.בי.אי, תמורת כ-33 מיליון שקל, פרמיה של יותר מ-40% ביחס לשווי המניה אתמול • יתפטר מתפקיד היו"ר ומנכלית החברה, פאר-צפוני, מתפקידה כדירקטורית בבבילון

נעם לניר, יו"ר אפליי / צילום: איל יצהר, גלובס
נעם לניר, יו"ר אפליי / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי כמה שנים של נסיגה בפעילות, וכשהיא רחוקה מרחק עצום מימי גדולתה, נועם לניר החליט להיפרד מהשליטה בחברת הטכנולוגיה בבילון , וסיכם על מכירת מרבית מניותיו בחברה למי שהייתה עד כה בעלת המניות השנייה בגודלה בחברה - קרן אלפא של גבי דישי ומיכאל וייס. על פי ההסכם בין הצדדים, קרן אלפא תרכוש כ-23% ממניות בבילון מידי החברה הפרטית של לניר, חנפק, ונתח של כ-3% ממניות החברה מהמנכ"לית, שנית פאר צפוני (שינבעו ממימוש אופציות לא סחירות שהוענקו לה). אלפא תכניס כשותפה בעסקה את חברת החיתום פועלים אי.בי.אי.

סך התמורה בעסקה נקבע על כ-33 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 2.5 שקל - המשקף פרמיה של יותר מ-40% ביחס לשווי המניה אתמול, שעמד על פחות מ-1.8 שקל. פרטי העסקה, שפורסמו אמש (ד') גררו היום את מניית בבילון לעליות דו-ספרתיות, במחזור מסחר גדול מהרגיל (ביחס לממוצע המסחר בה), שהעלו את שוויה ליותר מ-2 שקלים. כבר לפני כמה חודשים עלו הערכות בשוק ולפיהן לניר מעוניין לממש את החזקותיו בבבילון, אולם אלה הוכחשו על-ידו. מניית בבילון השלימה היום זינוק של 40% בשלושת ימי המסחר האחרונים.

עם השלמת העסקה קרן אלפא תחזיק בכ-30% ממניות בבילון, במקום כ-14% כיום, ובידי פועלים אי.בי.אי יהיו כ-9% מהון החברה. חלקו של לניר בבבילון יעמוד על כ-10% מהמניות - כ-6% באמצעות חברת חנפק וכ-4% נוספים באמצעות חברת ליוורמור. השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים, בהם התפטרות לניר מתפקידו כיו"ר החברה ושל פאר-צפוני כדירקטורית, והתמורה הסופית בה כפופה להתאמות, בין היתר בהתאם לשינויים בשווי של ני"ע מגובים בנכסים (CLO) המוחזקים בידי בבילון.

בבילון החלה בפעילות לפני יותר מ-20 שנה (1997), תחילה עם תוכנת תרגום שפיתחה, אולם הצמיחה הגדולה ממנה נהנתה נרשמה אחרי שעיקר פעילותה הוסט לתחום השיווק והפרסום באינטרנט והפצת תוכנות ומוצרים של מפרסמים שונים. אלה הובילו אותה לתוצאות חזקות ולשווי שיא ש הגיע ל-2 מיליארד שקל במהלך שנת 2012, כשבהתאם עלה משמעותית שווי החזקותיו של לניר בחברה, שהגיע למאות מיליוני שקלים.

אולם, הפסקת שיתוף פעולה שהיה לה עם ענקית האינטרנט גוגל לקראת סוף שנת 2013, ושינוי בפעילות מול יאהו שהגיע זמן לא רב לאחר מכן, פגעו באופן משמעותי בפעילות של בבילון וגררו ירידה דרמטית של עשרות אחוזים בערכה, ממנה לא התאוששה, כאשר אתמול, טרם הדיווח, היא נסחרה בשווי של פחות מ-100 מיליון שקל. לגבי תחום הפרסום באינטרנט, בדוחותיה ל-2018 ציינה בבילון כי אחרי שמ-2013 היא פעלה לצמצום היקפי פעילותה בתחום, "באופן אשר הוביל לירידה משמעותית בהכנסות החברה", ההכנסות מפעילות זו עלולות לרדת עוד בהמשך, בשל התנודתיות המאפיינת ענף זה.

למרות ש-2019 הייתה שנה מוצלחת למשקיעים במניית בבילון, כשהזינוק שהיא משלימה מתחילת השנה מגיע לאחר הזינוק היום ליותר מ-80%, הוא עדיין נמוך בכמעט 90% מרמת השיא שקבעה ביולי 2012. בד בבד  מציגה החברה נסיגה משמעותית בתוצאותיה העסקיות שלה, עם הכנסות של מיליוני שקלים בודדים לשנה מפרסום באינטרנט. זאת, כשהיקף הכנסותיה השנתי בתקופת השיא של 2012-2013 עמד על 600-700 מיליון שקל - כשבאותן שנתיים הציגה רווח נקי מצרפי של כ-250 מיליון שקל.

שת"פ עם אפליי של לניר, שגם היא בקשיים

בשנת 2017 אימץ דירקטוריון בבילון "אסטרטגיה ומדיניות השקעות, לשם הגשמת שאיפת החברה להשיא את רווחיה וניצול מיטבי של משאביה". במסגרת זו, החברה החליטה להתמקד בביצוע השקעות בשני תחומים עיקריים - הון סיכון והשקעות פיננסיות ומימון, לצד פעילותה הקיימת בתחום הפרסום באינטרנט.

בתחום הפרסום באינטרנט לבבילון שיתוף פעולה עם חברת אפליי, שגם היא נמצאת בשליטת לניר, ואשר גם פעילותה מתקשה לנסוק. גם באפליי אחת מבעלי המניות הגדולים היא קרן אלפא, עם כ-10% מההון, בעוד שלניר מחזיק בכ-31% מהמניות. בסיכום המחצית הראשונה של 2019 הציגה אפליי בדוחותיה הערת "עסק חי", ושווי השוק שלה עומד היום על פחות מ-20 מיליון שקל, אחרי צלילה של כ-60% שרשמה מנייתה מתחילת השנה.

במסגרת תחום השקעות ההון סיכון, בבילון בוחנת אפשרויות השקעה בחברות ובמיזמים "בכל תחום שהחברה תמצא לנכון, בארץ ובעולם", וכיום יש לה השקעה אחת מסוג זה, עם החזקה של 36% בחברת אם.אס.טי טראוול, "העוסקת בפיתוח מנוע לאופטימיזציה אוטומטית של הזמנות בתחום התיירות ללקוחות פרטיים".

בתחום ההשקעות הפיננסיות ומימון (CLO), ביצעה בבילון 8 השקעות "במכשירים פיננסיים מסוג אקוויטי CLO (כולל השקעה שמומשה ב-2018) בסכום מצטבר של כ-56 מיליון שקל.